سافت استارتر چیست و چه کاربردی دارد؟
دانلود جدیدترین موزیک ها
اطلاعات کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



موضوعات
لینک دوستان
نویسندگان
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 455
:: کل نظرات : 1

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 4

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 129
:: باردید دیروز : 258
:: بازدید هفته : 3612
:: بازدید ماه : 8124
:: بازدید سال : 45976
:: بازدید کلی : 1671876
سافت استارتر چیست و چه کاربردی دارد؟

1- سافت استارتر چیست و چه کاربردی دارد؟
برای پاسخ به این سوال که سافت استارتر چیست، ابتدا باید به طور خلاصه در مورد راه اندازی موتور سه فاز صحبت کنم. برای راه اندازی موتور سه فاز (مخصوصا موتور سه فاز بزرگ) اگر مستقیماً آن را به جریان سه فاز وصل کنیم ممکن است در لحظات اولیه راه اندازی مشکلاتی پیش بیاید. این است:

اولاً از نظر مکانیکی، استارت زدن با سرعت کامل به یکباره باعث آسیب به قسمت های مکانیکی دستگاه می شود، مانند گیربکس، تسمه یا حتی شفت ممکن است قیچی شود.
قطعات مکانیکی با گذشت زمان مستهلک می شوند و هزینه های نگهداری به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.
از نظر برق، یک موتور سه فاز جریان زیادی از شبکه می گیرد که برای مثال می تواند تا 10 برابر مقدار اولیه حتی برای لحظاتی بسته به بار افزایش یابد.
این جریان زیاد به مرور زمان به قطعات آسیب می رساند و حتی ممکن است از ظرفیت الکتریکی کارگاه فراتر رود و در عملکرد سایر مصرف کنندگان برق مشکل ایجاد کند.
این موضوع را در مقاله روش های راه اندازی موتور سه فاز با جزئیات بیشتری مورد بحث قرار دادم. یکی از این روش ها سافت استارت است که (همانطور که از نامش پیداست) باعث می شود موتور سه فاز به آرامی و بدون ضربه راه اندازی شود.این مشکل باعث می شود که سایش مکانیکی و مشکلات الکتریکی همانطور که در بالا ذکر شد تا حد امکان کاهش یابد. امیدوارم تونسته باشم کاربرد سافت استارتر رو توضیح بدم.
کاربرد سافت استارتر چیست؟
میزان جریان راه اندازی و چند آمپر استارت نرم هنگام راه اندازی موتور کاملاً به شرایط و مشخصات خاص هر کار بستگی دارد. و تعیین آن تنها با آزمون و خطا امکان پذیر است. البته می توان گفت در حالت عادی، جریان راه اندازی سافت استارتر 3 تا 5 برابر جریان بار نامی خواهد بود.

همچنین توجه داشته باشید که در تنظیمات سافت استارتر می توانیم مقدار جریان راه اندازی موتور را تا حدودی تنظیم کنیم، اما اگر مقدار تنظیم شده کمتر از مقدار مورد نیاز بار موتور سه فاز باشد، موتور زوزه می کشد و اصلاً روشن نمی شود. زیرا قدرت و گشتاور برای شروع بار کافی نیست.

3- سافت استارتر میتونه موتور رو نرم روشن کنه؟
پاسخ: سوال خوبی است و خوشبختانه پاسخ مثبت است. برخی از کارها نیاز دارند که موتور به آرامی و به صورت کنترل شده متوقف شود. دوستان با تجربه میدونن که مثلا تسمه نقاله ای که اجسام شکننده رو حمل میکنه یا پمپ شناور باید توقف کند و کنترل شده داشته باشه.سافت استارتر به گونه ای عمل می کند که در طی یک استپ، ولتاژ الکتروموتور را به صورت کنترل شده کاهش داده و با توقف جزئی از صدمات و مشکلات احتمالی جلوگیری می کند. البته ناگفته نماند که چندین نمونه از سافت استارتر قابلیت سافت استاپ را ندارند. هنگام بررسی و خرید سافت استارتر حتما به این موضوع توجه کنید.


4- بانک خازن در مدار سافت استارتر کجا قرار دارد؟
پاسخ: باید در سمت ورودی بین سافت استارتر و شبکه سه فاز قرار گیرد. اگر برد خازن در سمت خروجی (بین موتور و سافت استارتر) قرار گیرد، به دلیل رزونانس بین خازن ها و موتور و ایجاد پیک های ولتاژ شدید، احتمال خرابی سافت استارتر حدود 100 درصد است! موارد مختلفی در این زمینه وجود دارد که من با آنها برخورد کرده ام. لطفا مراقب باش!
5- آیا با سافت استار می توان موتور را چپ به راست چرخاند؟
پاسخ: نه! سافت استارتر چنین گزینه ای ندارد. برخلاف اینورتر که دیگر نیازی به کنتاکتور چپ و راست نداریم، در سافت استار باید از دو کنتاکتور برای تعویض دو فاز ورودی استفاده کنیم. برای نقشه مدار و قدرت سافت استارتر باید نقشه یک خطی (نمودار فنی) زیر را ببندیم و کنتاکتورها با تغییر جهت، موقعیت دو فاز ورودی را تغییر دهند.بنابراین تغییر جهت بخشی از برنامه سافت استارتر محسوب نمی شود
6- آیا کنتاکتور ورودی در کارت سافت استارتر لازم است؟
پاسخ: می گویند سافت استارت نیازی به کنتاکتور در ورودی ندارد. اما توصیه ما این است که از کنتاکتور در مدار سافت استارتر ورودی استفاده کنید. برای اهداف زیر:

برای خاموش کردن موتور در مواقع اضطراری با کنترل دستی یا خودکار خارجی
به عنوان یک قطع برق ورودی برای دستگاه سافت استارتر در هنگام اضافه بار (فرمان قطع توسط رله سافت استارتر داده می شود)
هنگامی که سافت استارتر برای مدت طولانی استفاده نمی شود، با خاموش کردن کنتاکتور ورودی، دستگاه از شبکه جدا می شود (تریستورهای ستاره نرم در هنگام خاموش شدن به نوسانات ولتاژ شبکه بسیار حساس هستند).
با این حال، گاهی اوقات ممکن است قطع کننده مدار MCCB کافی باشد.


7- چه نوع کنتاکتوری برای پنل سافت استارتر مناسب است؟
پاسخ: به طور معمول کنتاکتور در پانل سافت استارتر در ورودی قرار می گیرد. همچنین در برخی از تابلوهای برق سافت استارتر از کنتاکتور برای بای پس استفاده می شود. (اگر سافت استارتر بای پس داخلی نداشته باشد).

با توجه به اینکه ممکن است نیاز باشد کنتاکتور ورودی مدار سافت استارتر تحت بار قطع شود (این مشکل در پاسخ سوال قبل ذکر شد)، باید از کنتاکتور مناسب برای موتور قفس سنجابی در ورودی برد مدار سافت استارتر استفاده شود. ، یعنی کنتاکتور گروه AC-3.اما برای کنتاکتور مدار بای پس، از آنجایی که روشن و خاموش شدن آن معمولاً تحت بار انجام نمی شود، یک کنتاکتور با استفاده از بار اهمی کافی است (گروه AC-1).

8- چرا فرمان سافت استارت و کنتاکتور ورودی هر دو باعث خرابی می شوند؟
پاسخ: چون بی وجدان است!! چی میگی درسته که فرمان رو همزمان میبینی ولی کنتاکتور به دلیل مکانیکی بودنش دیرتر از شروع نرم کار میکنه. یعنی چسبیدن چند میلی ثانیه طول می کشد (کنتاکتور عملکرد تاخیری دارد). نحوه کار سافت استارتر به این صورت است که ابتدا ولتاژ ورودی را هنگام راه اندازی بررسی می کند. به همین دلیل است که در لحظات اولیه ولتاژی را در ورودی نمی بیند. پس چاره ای ندارید جز اینکه آن را به او بدهید!

لطفا ابتدا دستور اتصال به کنتاکتور ورودی مدار سافت استارتر را بدهید. سپس دستور Soft start را با تأخیر (مثلاً 1 ثانیه) اعمال کنید. احتمالاً لازم است نمودار سیم کشی سافت استارتر را کمی جابجا کنید تا سافت استارتر به درستی کار کند.
9- چرا باید نرم استارت را دور زد؟
پاسخ: در کاربرد سافت استارتر معمولاً پس از شروع نرم موتور (یا بهتر است حذف شود!) دستگاه از مدار خارج می شود.مهم ترین دلیل این است که با بای پس جریان برق از تریستورهای سافت استارتر عبور نمی کند و تلفات حرارتی آن کاهش می یابد. تقریبا صفر بنابراین سافت استارتر داخل تابلو برق گرمای زیادی تولید نمی کند. بنابراین نیازی به نصب فن برای برد سافت استارت نیست.

از طرفی اگر برد سافت استار فن نداشته باشد سطح حفاظت (IP) برد افزایش می یابد. این بدان معناست که در محیطی آلوده به گرد و غبار یا ذرات دیگر، تابلو برق ما در شرایط بسیار بهتر و برای مدت زمان طولانی تری کار می کند. البته برای نصب یا عدم نصب فن برای تابلو برق سافت استارتر گرمای تولید شده توسط سایر تجهیزات داخل تابلو برق سافت استارتر و یا گرمای محیط نصب سافت استارتر و تابلو برق نیز باید در نظر گرفته شود بنابراین دما در تابلو برق از مقدار مجاز تجاوز نمی کند.

معمولا در محدوده سافت استارتر کوچک بای پس به صورت داخلی و در محدوده سافت استارتر بزرگتر بای پس سافت استارتر به صورت خارجی انجام می شود.


10- آیا سافت استارتر از موتور محافظت می کند؟
پاسخ: امروزه حفاظت از سافت استارتر بسیار کامل شده است و اکثر دستگاه های سافت استارت موتور دارای حفاظ های اولیه الکتروموتور سه فاز هستند و نیازی به استفاده از تجهیزاتی مانند کنترل بار و کنترل فاز ندارید.البته محافظ سافت استارتر در برخی از مدل های قدیمی و ارزان تر وجود ندارد و یا ناقص است، بنابراین باید به کاتالوگ سافت استارتر مراجعه کنید. بنابراین حفاظت از موتور یکی از مهمترین جنبه های استفاده از سافت استارتر است.



تعداد بازدید از این مطلب: 319
برچسب‌ها: سافت استارتر ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : مهدی
تاریخ : شنبه 23 ارديبهشت 1402
نظرات
مطالب مرتبط با این پست

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








درباره ما
بین موزیک دانلود آهنگ جدید به هيچ ارگــان و گـروهي وابسته نبـوده و صرفــا بمنظور بهبود روند موسيقي کشور و ارائه خدمات فرهنگي هنـري به ايرانيان عزيز مشغول فعاليت مي باشد.
منو اصلی
پیوندهای روزانه
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید