دانلود جدیدترین موزیک ها
اطلاعات کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



موضوعات
لینک دوستان
نویسندگان
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 455
:: کل نظرات : 4

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 4

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 213
:: باردید دیروز : 368
:: بازدید هفته : 213
:: بازدید ماه : 8904
:: بازدید سال : 46756
:: بازدید کلی : 1672656
کنتاکتور

کنتاکتور چیست؟
کنتاکتور الکتریکی نوعی کلید الکترومغناطیسی است که برای قطع و وصل مدار از طریق یک سیم پیچ مغناطیسی استفاده می شود. یعنی با تحریک یا اتصال این سیم پیچ یا سیم پیچ مغناطیسی، کنتاکتور مدار سه فاز یا تک فاز را وصل و وصل می کند و برعکس با قطع ولتاژ سیم پیچ، کنتاکتور خاموش می شود.

از این تجهیزات برای قطع و وصل مدارهای برق از راه دور با برق رسانی به سیم پیچ داخل کنتاکتور با ولتاژ AC یا DC استفاده می شود. همچنین این تجهیزات یکی از اجزای ضروری تابلو می باشد و به آن کلید الکترومغناطیسی (کنتاکت الکترومغناطیسی) نیز می گویند. این مزیت امکان قطع و وصل مدار را از راه دور و از هر نقطه ای ممکن می سازد. بر اساس این تعریف، کنتاکتور در آمپر بالا با استفاده از عملکردی مشابه عملکرد رله استفاده می شود. همچنین می توان نتیجه گرفت که به دلیل استفاده از آمپر بالا، سرعت قطع و وصل کنتاکت های آن نسبت به رله کمتر است.

انواع کنتاکتور
در مورد انواع کنتاکتورها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کنتاکتور تک فاز
کنتاکتور سه فاز
هر کنتاکتور دارای یک یا دو کنتاکت فرمان باز و بسته است که می توان از آنها در مسیر فرمان و اجرای قطعات فرمان مدار استفاده کرد.کنتاکتورها برای محدوده جریان های مختلف و در اندازه ها و ابعاد مختلف ساخته می شوند. از پرکاربردترین آمپرهای کنتاکتورها می توان از 9 تا 800 آمپر نام برد. همچنین ولتاژ سیم پیچ کنتاکتورها قابل تغییر بوده و در ولتاژهای 24، 48، 110، 220 و 380 ولت متناوب و مستقیم ساخته می شود. سیم پیچ کنتاکتورها در صورت خرابی قابل تعویض بوده و همچنین می توان از سیم پیچ مناسب برای استفاده در ولتاژهای مختلف مورد نظر استفاده کرد.
تفاوت کنتاکتور الکتریکی با کلید در این است که عملیات کلیدزنی و اتصال در کنتاکتورها توسط یک سیم پیچ یا سیم پیچ مغناطیسی انجام می شود، این سیم پیچ مغناطیسی انرژی الکتریکی را به انرژی مغناطیسی تبدیل می کند و با روشن و خاموش شدن برق این میدان مغناطیسی نیز روشن و خاموش می شود و باعث روشن و خاموش شدن مکانیکی کنتاکتور می شود. کویل های کنتاکتور قابل تعویض هستند. کنتاکتورهای تا 25 آمپر دارای یک کنتاکت کمکی باز یا بسته هستند و کنتاکتورهای 32 آمپر بالا دارای دو کنتاکت کمکی باز و دو کنتاکت کمکی بسته هستند. هنگامی که سیم پیچ کنتاکتور خاموش می شود، تیغه باز به عنوان یک کلید باز و تیغه بسته به عنوان یک کلید بسته عمل می کند.به محض اینکه قرقره بارگیری شد، تیغه باز بسته می شود و تیغه بسته برمی گردد. کنتاکت های کمکی در کنتاکتور در قسمت های مختلف مدار فرمان استفاده می شود. یکی دیگر از کاربردهای مهم کنتاکت های کمکی ایجاد یک مدار کنتاکتور خود نگهدار است که به محض روشن شدن سیم پیچ، کنتاکتور از طریق تیغه باز خود به خود نگهدار می شود و اگر یک تیغه شرطی در مسیر مدار وجود داشته باشد، می تواند سیم پیچ کنتاکتور را خاموش کند.

 

کنتاکتور چگونه کار می کند
برخلاف رله ها، کنتاکتورهای الکتریکی توان و ظرفیت جریان بالاتری دارند و برای ظرفیت جریان بالاتر ساخته می شوند. رله ها ظرفیت جریان کمی دارند و به همین دلیل بیشتر در مدارهای کنترلی استفاده می شوند. اما کنتاکتورها به دلیل ظرفیت جریان بالا بیشتر در مدارهای قدرت استفاده می شوند. وقتی اختلاف پتانسیل به دو سر سیم پیچ کنتاکتور اعمال شود، سیم پیچ یا سیم پیچ در اثر عبور جریان دارای میدان مغناطیسی می شود و مانند آهنربا قسمت متحرک هسته را جذب می کند. در ناحیه جذب کنتاکت هایی وجود دارد که در صورت قطع و وصل شدن هسته متصل و قطع می شوند و به عنوان سوئیچ عمل می کنند.در داخل کنتاکتور برق دو فنر وجود دارد که وظیفه برگرداندن قطعه متحرک به حالت عادی در هنگام قطع سیم پیچ کنتاکتور را بر عهده دارند.


بررسی ساختار کنتاکتور و ظاهر آن
بر روی ساختار کنتاکتور پیچ های متعددی وجود دارد که در قسمت ورودی با حروف R1، S1 و T1 و در قسمت خروجی یا پایین با حروف R2، S2 و T2 نشان داده شده و برای اتصال سیم های ورودی و خروجی استفاده می شود. علاوه بر این، یک کنتاکت باز و یک کنتاکت بسته برای استفاده در مدار کنترل روی کنتاکتور یا کنار آن قرار می گیرد. برای آمپرهای بالای 32 آمپر، تعداد کنتاکت های فرمان معمولاً دو عدد است. همچنین در بالای کنتاکتور یک ضمیمه وجود دارد که با اتصال و قطع کنتاکتور حرکت می کند. این قسمت به قسمت متحرک بوبین متصل است و نشان می دهد که کنتاکتور برق وصل یا قطع شده است.

تعداد بازدید از این مطلب: 178
برچسب‌ها: کنتاکتور ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : مهدی
تاریخ : سه شنبه 3 مرداد 1402
نظرات
انواع ترانسفورماتور و متعلقات

ترانسفورماتور وسیله ای است که در زمینه برق و الکترونیک کاربرد فراوانی دارد. این یک دستگاه الکترومغناطیسی است که از اصل اساسی الکترومغناطیس کشف شده توسط مایکل فارادی پیروی می کند. در اینجا به بررسی انواع مختلف ترانسفورماتورها می پردازیم که در کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. با این حال، همه انواع ترانسفورماتورها از اصول یکسانی پیروی می کنند اما در نحوه ساخت آنها متفاوت است
یک ترانسفورماتور می تواند چندین نوع ساختار داشته باشد. ترانسفورماتور از یک سر به سر دیگر اتصال الکتریکی ندارد. با این حال، دو سیم پیچ الکتریکی مستقل می توانند الکتریسیته را با یک شار الکترومغناطیسی هدایت کنند. یک ترانسفورماتور ممکن است چندین سیم پیچ یا هادی در سمت اولیه و همچنین در سمت ثانویه داشته باشد. در چندین مورد، چندین ضلع اولیه که دو سیم پیچ به صورت سری به هم متصل می شوند، اغلب مرکز انشعاب نامیده می شود. این حالت مرکز منشعب در قسمت ثانویه نیز دیده می شود.

ترانسفورماتورها را می توان به گونه ای ساخت که بتوانند سطح ولتاژ را از سمت اولیه به سمت ثانویه تبدیل کنند. ترانسفورماتور بسته به سطح ولتاژ به سه دسته تقسیم می شود.ترانسفورماتورهای کاهنده، پله بالا و پایین تر. برای ترانسفورماتور ایزوله، سطح ولتاژ در هر دو طرف یکسان است.
ترانسفورماتور کاهنده در هر دو زمینه الکترونیک و الکتریکی استفاده می شود. یک ترانسفورماتور کاهنده سطح ولتاژ اولیه را به ولتاژ خروجی ثانویه پایین تر تبدیل می کند. این با نسبت سیم پیچ اولیه به ثانویه به دست می آید. برای ترانسفورماتورهای کاهنده، تعداد سیم پیچ ها در سمت اولیه بیشتر از سمت ثانویه است. بنابراین، نسبت سیم پیچ اولیه به ثانویه همیشه بیشتر از 1 است.
در الکترونیک، بسیاری از برنامه ها با ولتاژهای 5، 6 ولت، 9 ولت، 12 ولت، 24 ولت یا در برخی موارد 48 ولت اجرا می شوند. یک ترانسفورماتور کاهنده برای تبدیل ولتاژ خروجی 230 ولت AC تک فاز به سطح ولتاژ پایین مورد نظر مورد نیاز است. در ابزار دقیق، و همچنین در بسیاری از انواع تجهیزات الکتریکی، ترانسفورماتور کاهنده یک نیاز اساسی در بخش برق است.

در صنعت برق، از ترانسفورماتورهای کاهنده در سیستم های توزیع برق استفاده می شود که در ولتاژهای بسیار بالا کار می کنند تا یک راه حل کم مصرف و مقرون به صرفه برای نیازهای منبع تغذیه از راه دور ارائه دهند.یک ترانسفورماتور کاهنده برای تبدیل ولتاژ بالا به یک خط برق فشار ضعیف استفاده می شود.

ترانسفورماتور افزایش سرعت


ترانسفورماتور پله‌آپ دقیقاً برعکس ترانسفورماتور کاهنده است. ترانسفورماتور افزایش دهنده ولتاژ اولیه پایین را به ولتاژ ثانویه بالا افزایش می دهد. این نیز با نسبت سیم پیچ اولیه به ثانویه به دست می آید. برای ترانسفورماتور پله‌آپ، نسبت سیم‌پیچ اولیه به سیم‌پیچ ثانویه کمتر از 1 است. این بدان معناست که تعداد چرخش‌های سیم‌پیچ ثانویه بیشتر از سیم‌پیچ اولیه است.


ترانسفورماتور ایزولاسیون
ترانسفورماتور ایزوله هیچ سطح ولتاژی را تبدیل نمی کند. ولتاژ اولیه و ولتاژ ثانویه ترانسفورماتور ایزوله همیشه ثابت است. این به این دلیل است که نسبت سیم پیچ اولیه به ثانویه همیشه 1 است. این بدان معنی است که تعداد دور سیم پیچ های اولیه و ثانویه در ترانسفورماتور ایزوله یکسان است.
ترانسفورماتور ایزوله برای جداسازی اولیه و ثانویه استفاده می شود. همانطور که قبلا ذکر شد، ترانسفورماتور اتصال الکتریکی بین اولیه و ثانویه ندارد، همچنین به عنوان یک مانع عایق استفاده می شود که در آن رسانش فقط با شار مغناطیسی رخ می دهد.برای اهداف ایمنی و برای لغو انتقال نویز از اولیه به ثانویه یا بالعکس استفاده می شود.
یک ترانسفورماتور هسته آهنی از چندین صفحه آهنی نرم به عنوان ماده هسته استفاده می کند. به دلیل خاصیت مغناطیسی عالی آهن، تداوم شار ترانسفورماتور هسته آهنی بسیار زیاد است. بنابراین راندمان ترانسفورماتور هسته آهنی نیز بالاست.

 

صفحات با هسته آهنی نرم می توانند اشکال و اندازه های مختلفی داشته باشند. سیم پیچ اولیه و ثانویه یا زخم روی سیم پیچ قبلی. سیم پیچ قبلی سپس در صفحات هسته نرم آهنی نصب می شود. بسته به اندازه و شکل هسته، انواع مختلفی از هسته ها در بازار وجود دارد. برخی از اشکال رایج عبارتند از E، I، U، L و غیره. صفحات آهنی نازک هستند، بسیاری از صفحات به هم چسبیده هسته واقعی را تشکیل می دهند. به عنوان مثال، هسته های نوع E با صفحات نازک به شکل حرف E ساخته می شوند.
صفحات با هسته آهنی نرم می توانند اشکال و اندازه های مختلفی داشته باشند. سیم پیچ اولیه و ثانویه یا زخم روی سیم پیچ قبلی. سیم پیچ قبلی سپس در صفحات هسته نرم آهنی نصب می شود. بسته به اندازه و شکل هسته، انواع مختلفی از هسته ها در بازار وجود دارد.برخی از اشکال رایج عبارتند از E، I، U، L و غیره. صفحات آهنی نازک هستند، بسیاری از صفحات به هم چسبیده هسته واقعی را تشکیل می دهند. به عنوان مثال، هسته های نوع E با صفحات نازک به شکل حرف E ساخته می شوند.
همچنین انواع مختلفی از ترانسفورماتورها وجود دارند که در محدوده خاصی کار می کنند. در هر دو بخش الکترونیک و برق، از چندین ترانسفورماتور مخصوص به عنوان ترانسفورماتور کاهنده یا افزایش دهنده بسته به کاربرد استفاده می شود.

بنابراین ترانسفورماتورها را می توان بر اساس کاربرد به صورت زیر طبقه بندی کرد:

محدوده قدرت
ترانس برق
ترانسفورماتور اندازه گیری
ترانسفورماتور توزیع
دامنه الکترونیکی
ترانسفورماتور پالس
ترانسفورماتور صوتی خروجی
در بخش برق، حوزه انرژی با تولید، اندازه گیری و توزیع برق سر و کار دارد. با این حال، این منطقه بسیار بزرگی است که در آن ترانسفورماتورها بخش مهمی از حرکت ایمن برق و تحویل موفقیت آمیز انرژی به پست ها و کاربران نهایی هستند.

ترانسفورماتورهای مورد استفاده در بخش انرژی می توانند هم خارجی و هم داخلی باشند، اما بیشتر در فضای باز.

تعداد بازدید از این مطلب: 177
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : مهدی
تاریخ : سه شنبه 3 مرداد 1402
نظرات
فیوز

فیوزها اجزای فداکاری هستند که برای محافظت از وسایل الکتریکی گران‌تر در برابر اثرات مضر جریان اضافه استفاده می‌شوند. ولتاژ این فیوزها بسته به تجهیزاتی که محافظت می کنند و با شدت جریان متفاوت بین 500 تا 1200 ولت است. در واقع از فیوزها برای جلوگیری از سوختن سایر قطعات الکتریکی در اثر نوسانات الکتریکی استفاده می شود.

به همین دلیل باید فیوز را با دقت انتخاب کرد تا در کمترین زمان ممکن از آسیب دیدن سایر قطعات جلوگیری شود. انواع فیوز برای مصارف خاصی طراحی شده است و در هنگام انتخاب نوع فیوز باید با توجه به نوع استفاده آن را انتخاب کنید.

 

فیوز چیست و انواع آن چیست؟
انواع فیوز از مدارهای الکتریکی در برابر جریان های غیرمجاز محافظت می کند. در واقع فیوز وظیفه قطع جریان بیشتر از جریان مصرفی را دارد. شرکت سنابرق توان بزرگترین تولید کننده درایو اینورتر و موتور برق ایران در این مقاله علاوه بر پاسخ به این سوال که فیوز چیست؟ وی به بررسی انواع فیوزها و ساختار، عملکرد و کاربرد آنها در سیستم های مختلف الکترونیکی و الکتریکی پرداخته است.

در پاسخ به این سوال که فیوز چیست؟ باید بگوییم فیوز در واقع یکی از پرکاربردترین عناوین در زمینه برق و الکترونیک است و طیف وسیعی از قطعات را شامل می شود.همانطور که می دانید فیوز یک قسمت محافظ ولتاژ الکتریکی است که در ابتدای قسمت ورودی مدار قرار می گیرد تا مدار را در برابر جریان الکتریکی بیش از جریان نامی محافظت کند.
بنابراین ما به انواع مختلفی از آن نیاز داریم تا از لوازم خانگی خود در برابر آسیب محافظت کنیم. از دیگر مزایا و مزایای فیوزهای مورد استفاده در صنعت می توان به مکانیسم ساده، قابلیت شکست بالا، قابلیت اطمینان در عملکرد، تعویض سریع آنها در سیستم آسیب دیده، قیمت مناسب و شرایط اقتصادی مناسب، کاهش چشمگیر تلفات سیستم الکتریکی و کاربردهای متنوع آنها در صنعت مدرن اشاره کرد.

جریان مجاز فیوز تا 100 آمپر بوده و قابل تنظیم نیست. بنابراین برای استفاده از فیوز به عنوان وسیله حفاظتی باید از فیوز با آمپر مناسب استفاده کرد تا حفاظت لازم در مدار مورد استفاده رعایت شود. چیدمان تجهیزات مدار در تابلو برق ابتدا کلید اصلی است که می توان آن را قطع و تحت بار وصل کرد، سپس وسیله حفاظتی مانند فیوز و سپس کنتاکتور می باشد.

فیوزها در عمل برای جلوگیری از فرآیند اتصال کوتاه و آسیب ناشی از اضافه بار یا جریان زیاد استفاده می شوند. فیوزهای قابل تنظیم که به فیوزهای قابل تنظیم مجدد نیز معروف هستند به گونه ای عمل می کنند که معمولاً مدار به صورت یک مقاومت کم عمل می کند که داخل آن از ذرات رسانای پراکنده تشکیل شده است که در صورت اتصال کوتاه یا اضافه بار مقاومت را به حدی افزایش می دهد که جریان مدار را قطع می کند و پس از افت مقاومت می توان مدار را به حالت استراحت درآورد.از ویژگی های منحصر به فرد این مدل فیوز می توان به ریست شدن و غیر یکبار مصرف بودن آنها اشاره کرد.

 

انواع فیوزهای صنعتی
عنوان اول مقاله فیوز چیست؟ قصد داریم شما را با انواع فیوز آشنا کنیم. فیوزهایی که از یک مدار 120 ولتی محافظت می کنند معمولاً دو شاخه سرامیکی هستند. فیوزهای کارتریج در یک بلوک فیوز قرار می گیرند که در شکافی در جعبه فیوز قرار دارد. به طور کلی انواع فیوزهای صنعتی از نظر کاربرد و مشخصات به چند دسته تقسیم می شوند:

فیوزهای AC
فیوزهای DC
فیوزهای کارتریج
فیوزهای قابل اتصال مجدد
فیوز موقت
فیوز ولتاژ بالا (HV) مناسب
قابل تنظیم مجدد است
فیوز حرارتی
فیوزهای DC
فیوزهای این مدل با توجه به کارایی خود فقط در یک جهت حرکت می کنند و قابل برگشت نیستند. همچنین باید توجه داشت که معمولاً المان‌های داخلی باید قدرت کافی برای قطع جریان را در زمانی که جریان از مقدار نرمال فراتر رفت، داشته باشند.

 

فیوزهای AC
این مدل فیوز به دو دسته کم فشار و فشار قوی تقسیم می شود که معمولاً در سایزهای کوچک تولید می شوند، در ضمن این مدل فیوز بین 50 تا 60 بار در ثانیه از جریان حداقل تا حداکثر متغیر است.فیوزهای کارتریج
این مدل از فیوزها شامل پایه، حلقه آداپتور، کارتریج و درپوش فیوز است که کارتریج داخل درب فیوز نگه داشته شده و درب فیوز به پایه فیوز ثابت می شود. هنگامی که نوک کارتریج کاملا به پایه متصل می شود، سیم را لمس می کند و این فرآیند اتصالات فیوز را کامل می کند.

انواع این نوع فیوز چیست؟

فیوز کارتریج LINK: این نوع فیوز که در بازار با نام HRC نیز شناخته می شود، در صورت اشتباه بودن جریان مدار، آن را به خوبی تشخیص می دهد. یکی از مزایای این نوع فیوز مقاومت طولانی مدت آن در جریان خطا می باشد. البته این فیوز نیاز به تعویض مداوم دارد.
فیوز کارتریج نوع D: اجزای تشکیل دهنده این کارتریج شامل پایه، حلقه آداپتور، کارتریج، کاور فیوز می باشد. کارتریج داخل درپوش ایمنی نگه داشته می شود و درپوش ایمنی در پایه ایمنی ثابت می شود. نوک کارتریج هنگامی که به طور کامل به پایه متصل است، سیم را لمس می کند، بنابراین مدار را از طریق فیوزها تکمیل می کند.

نکته مهم این است که فیوزها باید در ابتدای مدار استفاده شوند تا بتوانند به خوبی از شبکه محافظت کنند.اگر جریان عبوری از جریان نامی بیشتر شود، این نوع کلیدهای مینیاتوری در مدت زمان معینی فرمان خاموش شدن را صادر می کنند و نسبت به تمام فیوزهای مینیاتوری در برابر اضافه بار و اتصال کوتاه حساسیت بسیار بالایی دارند و در صورت تشخیص ایراد، مدار را قطع می کنند.

یکی از مشکلاتی که اغلب در فصل زمستان برای پک شما پیش می آید سوختن پک فیوز است که پس از تعویض ممکن است دوباره دچار سوختگی شوید. مدارهای 240 ولتی بزرگتر از نوع دیگری از فیوز و همچنین فیوز اصلی که جریان اصلی را کنترل می کند استفاده می کنند.

تعداد بازدید از این مطلب: 175
برچسب‌ها: فیوز ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : مهدی
تاریخ : سه شنبه 3 مرداد 1402
نظرات
خازن

خازن چیست؟ انواع خازن؟

قطعه ای است که برای ذخیره انرژی الکتریکی (ولتاژ) از طریق میدان الکترواستاتیک (بار الکتریکی) در مدار استفاده می شود و از آنجایی که بار الکتریکی در خازن ذخیره می شود، می توان از آن برای ایجاد میدان الکتریکی یکنواخت و پایدار استفاده کرد. خازن ها همچنین به عنوان فیلتر استفاده می شوند زیرا سیگنال های AC یا AC را به راحتی عبور می دهند، اما از عبور سیگنال های DC یا DC جلوگیری می کنند.
خازن که ابتدای کلمه خازن است با حرف C نشان داده می شود. واحد ظرفیت خازن فاراد است و ظرفیت خازن با فرمول زیر به دست می آید.

C=kε0 A/d

فاراد یک واحد بزرگ برای خازن است که از واحدهای کوچکتر برای وارد کردن ظرفیت خازن استفاده می کند.

میلیفراد: 3-10 فارنهایت میکروفراد: 6-10 فا
نانوفراد: 9-10 فا. پیکوفراد: 12-10 فا

ساختار خازن:
یک خازن از دو صفحه فلزی موازی (هادی روی، آلومینیوم، نقره) تشکیل شده است که بین هوا یا صفحات عایق (یک دی الکتریک مانند کاغذ، میکا، پلاستیک، سرامیک، اکسید آلومینیوم، اکسید تانتالم) وجود دارد.


انواع خازن

لنز
سرامیک
الکترولیتی (آلومینیوم، تانتالیوم)
خازن ورق (کاغذی و پلاستیکی)
میکا
روغنی و گازی
خازن های متغیر
کندانسور لنز
یک خازن عدسی با ابعاد کوچک مثل عدسی! هیچ قطب مثبت و منفی (خازن های غیر قطبی) که دارای محدوده پیکوفاراد و نانوفاراد هستند وجود ندارد.و هرچه خازن بالاتر باشد، اندازه آن بزرگتر است.
اعدادی روی کندانسور لنز نوشته شده است که از آن می توان ظرفیت آن را بدست آورد
به عنوان مثال، اگر خازن 473 می گوید، دو رقم اول (47) را حذف کنید و یک صفر در مقابل دو رقم اول به عنوان رقم سوم قرار دهید.
اگر عدد خازن مشخص نیست، ظرفیت آن را با خازن یا مولتی متر، خازن یا متر LCR بررسی کنید.

خازن سرامیکی


انواع دیگر خازن های غیر قطبی (خازن های خشک) خازن های سرامیکی هستند که مواد دی الکتریک آنها سرامیک است و چون ثابت دی الکتریک سرامیک ها زیاد است، این نوع خازن عایق بسیار خوبی است و می تواند ظرفیت بزرگی از میکروفارادها را در اندازه های کوچک ارائه دهد. علاوه بر این ولتاژ کاری این نوع خازن ها بالاست.


خازن الکترولیتی


خازن های الکترولیتی یا شیمیایی برخلاف خازن های عدسی دارای قطب های مثبت و منفی هستند و معمولا در محدوده میکروفاراد قرار دارند. ظرفیت خازن و ولتاژ مقاومتی خازن روی آن نوشته شده است و هنگام استفاده از خازن در مدار باید توجه ویژه ای به جهت خازن داشت.انواع خازن های الکترولیتی، آلومینیومی و تانتالیومی وجود دارد. یکی از مهمترین کاربردهای این خازن در مدار یکسو کننده دیود به عنوان فیلتر و کوپلر در مدار بایاس ترانزیستورها می باشد.
روی بدنه خازن نواری با رنگ مخالف و حاوی علامت "منفی" برای نشان دادن پایه منفی وجود دارد. روی تخته ها یک نیم دایره مشکی برای نشان دادن زمین منفی طراحی کرد تا در هنگام لحیم کاری خطایی رخ ندهد.


اندازه گیری ولتاژ خازن با مولتی متر

برای اندازه گیری ولتاژ دو طرف خازن، خازن باید با بارهای الکتریکی شارژ شود، بنابراین مدار باید روشن باشد و ولتاژ باید به خازن برسد. سپس انتخابگر مولتی متر را روی ولتاژ DC قرار دهید و پروب قرمز را به پایانه مثبت خازن و پروب مشکی را به ترمینال منفی خازن وصل کنید سپس عدد روی مولتی متر را بخوانید.
نکته: برای تخلیه خازنی که به تازگی از مدار خارج شده است، پایه های مثبت و منفی را به هم وصل کنید.
خازن تانتان نیز نوعی خازن الکترولیتی است که به دلیل ابعاد کوچک و ظرفیت زیاد از قیمت بالاتری برخوردار است. خازن های نوع جدید دارای ولتاژ و ظرفیت خازنی روی بدنه هستند، اما مدل های قدیمی از کد رنگی استفاده می کنند.خازن های متغیر:


ظرفیت خازن را می توان با سه عامل تغییر داد:

فاصله بین صفحات هادی
مساحت صفحات را تغییر دهید
نوع دی الکتریک
عملکرد خازن متغیر بر اساس تغییر فصل مشترک صفحات خازن یا تغییر ضخامت دی الکتریک است، ظرفیت خازن با رابط دو صفحه خازن نسبت مستقیم دارد (فرمول ذکر شده در ابتدای مقاله). خازن های متغیر معمولاً عایق هوا یا پلاستیک هستند. خازنی که ظرفیت آن با یک دسته متحرک (محور) تغییر می کند «متغیر» نامیده می شود و در نوع دیگر این کار با پیچ گوشتی انجام می شود که به آن «تریمر» می گویند. محدوده تغییر ظرفیت خازن های متغیر از 10 تا 400 پیکو فاراد و برای خازن های تریمر از 5 تا 30 پیکوفاراد می باشد. کاربرد اصلی این خازن ها در گیرنده های رادیویی تنظیم فرکانس ایستگاه رادیویی است.

تعداد بازدید از این مطلب: 165
برچسب‌ها: خازن ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : مهدی
تاریخ : سه شنبه 3 مرداد 1402
نظرات
تریستور

تریستور چیست؟

تریستور یک قطعه چهار لایه با نیمه هادی‌های متناوب از نوع p و از نوع N (P-N-P-N) است. در ساده ترین شکل، تریستور دارای سه ترمینال : آند (ترمینال مثبت)، کاتد (ترمینال منفی) و گیت (ترمینال کنترل). گیت جریان که جریان بین آند و کاتد را کنترل می‌کند.

اصلی ترین کاربرد تریستور، کنترل قدرت و جریان الکتریکی با عملکرد سوئیچ است. با توجه به کوچکی و سبکی این قطعه، ولی از مدارهای با ولتاژ و جریان زیاد (حداکثر6000 ولت، 4500 آمپر) کحافظت کافی را ارایه می‌دهد.

به عنوان یکسوساز هم عمل می‌کند به این دلیل که می‌تواند به سرعت از حالت جریان رسانایی به حالت غیررسانایی تبدیل شود.


نحوه عملکرد تریستور
تریستورها با ساختار P-N-P-N دارای سه اتصال : PN، NP و PN است. اگر آند باتوجه به کاتد یک ترمینال مثبت باشد، سایر اتصالات، PN و PN بایاس مستقیم در حالیکه اتصال مرکزی NP بایاس معکوس است. بنابراین اتصال NP، شار جریان مثبت از آند به کاتد را مسدود می‌کند. به همین ترتیب، شار یک جریان منفی، با اتصالات بیرونی PN مسدود می‌شود. تریستور در وضعیت انسداد معکوس است.

وضعیت دیگری که در آن تریستور می‌تواند پیشرانه باشد، شرایطی است که سیگنال کافی برای روشن شدن دریافت می‌کند و شروع به هدایت می‌کند.
مزایای کلی تریستور، عبارتند از:

پایین بودن هزینه نگهداری آن
کارکرد تحت شرایط مناسب
بدون ایجاد خطا در عملکرد در طولانی مدت
تریستورها در طیف گسترده ای از مدارهای الکتریکی، از دزدگیرهای ساده گرفته تا خطوط انتقال برق، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

 

کاربردهای تریستور

کنترل مدارهای پرقدرت (اصلی ترین کاربرد تریستورها)
منابع تغذیه در مدارهای دیجیتالی
کنترل کننده سرعت موتور AC و DC
light dimmers

انواع تریستور

تریستور کنترل فازی SCR
تریستور کنترل کننده فاز دوطرفه BCT
تریستور فست سوئیچینگ SCR
یکسوساز کنترل شده با سیلیکون فعال شده با نور LASCR
تریستور دو طرفه تریود TRIAC
تریستور هدایت معکوس RCT
تریستور خاموش کننده گیت GTO
تریستور کنترل شده با FET
تریستور خاموش کننده ماسفت MTO
تریستور خاموش کننده امیتر ETO
تریستور یکپارچه گیت IGCT

انواع برند تریستور

تریستورهایی که توسط بازرگانی راد الکتریک بین الملل به سرتاسر بازار ایران عرضه می‌شود، شامل ماژول تریستورهای برند سمیکرون، ریستورهای برند وستکد، تریستورهای برند تکسم و تریستورهای با برند IXYS می‌باشد که بالاترین کیفیت و قیمت‌های مناسب در انواع تریستور دوبل، تریستور فست، تریستور دیسکی (کپسولی) ، تریستور پیچی، ماژول دیود-تریستور ارایه می‌شود.

 

مشخصات استاتیک یک تریستور

تریستورها جز قطعات نیمه هادی هستند که فقط میتواند در حالت سوئیچینگ مدار کار کنند.
تریستور وسیله ای است که با جریان کار می‌کنند یعنی یک جریان کوچک گیت، یک جریان آند بزرگتر را کنترل می‌کند.
جریان را تنها زمانی که بایاس مستقیم است و روی گیت اعمال شده، هدایت می‌کند.
تریستور پس از روشن شدن "on" مانند یک دیود اصلاح کننده عمل می‌کند.
برای حفظ رسانایی، جریان آند باید خیلی بیشتر از جریان نگهدارنده باشد.
شار جریان را زمانی که بایاس معکوس است، مسدود می‌کند، اگرچه جریان گیت اعمال شده باشد.
هنگامی که تریستور روشن شود، هدایت را قفل می‌شود، حتی اگر در زمان روشن شدن جریان ورودی دیگری اعمال نشود.

تشابه و تفاوت بین تریستور و رله

تریستورها سوئیچ هایی با سرعت بالا هستند که می‌توانند به عنوان رله های الکترومکانیکی در مدارهای الکترونیکی جایگزین شوند، بدین علت که هیچ بخش متحرکی ندارند، هیچ منحنی یا قوسی در تماس نیستند، و دچار خوردگی نمیشوند. همچنین می‌توان "روشن" و "خاموش " را بسادگی تغییر داد. همچنین تریستورها میتوانند باعث کنترل جریان متوسط بار AC شوند بدون اینکه اتلاف زیادی در توان ایجاد کند. یک مثال خوب از کنترل قدرت تریستورها، در کنترل روشنایی الکتریکی، تجهیزات گرمایشی، و کنترل سرعت موتور است.

 

تشخیص پایه های تریستور یا SCR

برای تشخیص پایه های تریستور می‌توان بهاین اصل توجه کرد که در بایاس مستقیم گیت به کاتد هدایت می‌شود، در بایاس معکوس هدایت نمی‌شود، و در وضعیت عادی آند به کاتد هدایت صورت نمی‌گیرد. به بیان ساده تر باید همانند دیود، به دنبال ترمینالی بگردیم که در بایاس مستقیم عمل می‌کند که پایه مشکی گیت، پایه قرمز کاتد و دیگری آند است.

 

نکات ایمنی هنگام کار با تریستور

بیش از جریان نامی تریستور، جریانی به مدار اعمال نشود.
ولتاژ مدار یا ولتاژ کار یتریستور بیشتر از ولتاژ نامی آن نباشد.
جریان اعمال شده به گیت بیشتر از حد آن نباشد.

تعداد بازدید از این مطلب: 188
برچسب‌ها: تریستور ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : مهدی
تاریخ : سه شنبه 3 مرداد 1402
نظرات
کابل جمع کن

کابل جمع کن ابزاری بسیار ساده و کاربردی برای سازماندهی و جمع آوری سیم ها و کابل های وسایل برقی اطراف شما می باشد. استفاده از آن برای نگهداری سیم ها و کابل ها از افراد و حیوانات در برابر صدمات احتمالی الکتریکی و مکانیکی محافظت می کند. این نیز یکی از کاربردهای سیم جمع کن در منزل و محل کار می باشد. اگر در تولید این دستگاه کاربردی از پلیمرهای مرغوب استفاده شود، می تواند استحکام کششی بالایی داشته باشد.
نحوه استفاده از دستگاه جمع آوری تلفن
همانطور که گفته شد سیم جمع کن در زیباسازی خانه کاربرد زیادی دارد. اما همه یک نکته بسیار مهم را در مورد آن نمی دانند و آن نحوه کار با دستگاه جمع آوری سیم است، برای استفاده از این محصول کاربردی باید ابتدا گره های سیم و کابل را باز کنید و سپس آنها را صاف کرده و به کمک ابزار راهنما سیم ها را وارد شیار کابل کنید. هنگامی که سیم ها در داخل لوله قرار گرفتند، ابزار راهنما را از انتهای شیلنگ "لوله پلاستیکی" در سمت دیگر جدا کنید.

مکانیسم کابل جمع کن چیست؟
اگر بخواهیم به صورت تخصصی به این موضوع نگاه کنیم باید گفت نحوه کار سیم کلکتور به این صورت است که انتهای کابل دستگاه مورد نظر به یکی از کنتاکت های داخل محفظه کلکتور متصل می شود.کنتاکت ها نیز به ریل های دوار داخل محفظه متصل می شوند. این ریل ها برای قرار گرفتن بر روی قرقره دستگاه سیم کشی نیز طراحی شده اند.دلیل استفاده از این روش طراحی این است که هنگام کشیده شدن سیم بکسل، ریل ها با استفاده از چرخ چرخانده می شوند.

شاخک های ثابت که به ریل های بالایی و پایینی متصل می شوند، برای برقراری ارتباط بین موتور و شبکه همیشه کار خود را انجام می دهند. این گیره ها اگرچه فنری هستند اما به سیم کلکتور اجازه چرخش می دهند و از طرفی جریان فاز و نول را دریافت کرده و به موتور منتقل می کنند.
استفاده از دستگاه جمع آوری تلفن
با کمک این ابزار کاربردی می توانید ظاهر خانه یا محل کار خود را مرتب و تمیز کنید و به هم ریختگی آنها را مرتب کنید. به طور کلی می توانید با استفاده از دستگاه مدیریت کابل، سیم های برق پشت میز کار، میز بازی کودکان و مکان هایی که کابل ها و سیم ها در کنار هم قرار گرفته اند را مرتب کنید و ظاهری نامنظم و شلخته به فضای کار یا خانه یا اتاق خود ببخشید.

روش تولید فنر مارپیچ
تولید فنر این ابزار کاربردی به دو صورت انجام می شود که عبارتند از:

پس از فرآیند ساخت، فنر پانچ می شود و سپس عملیات حرارتی می شود.پس از ساخت و عملیات حرارتی، فنر در فرآیند پیچیدن تنظیم شده و در بسته بندی ذخیره سازی تحویل داده می شود.
ساختار مرکب
این ابزار یک شیلنگ پلاستیکی انعطاف پذیر یا استوانه ای است که قسمت بالایی آن شیار شکل است و قسمت راهنما به داخل آن نفوذ می کند. سیم کلکتور 1.5 متر طول و 22 میلی متر قطر دارد. لازم است بدانید که این محصول معمولا به صورت فنر طراحی می شود تا مقاومت بیشتری داشته باشد و طول عمر بیشتری داشته باشد.

علت خرابی کابل جمع کن
گاهی اوقات به دلایل مختلف ممکن است این ابزار از کار بیفتد. از جمله دلایلی که نشان دهنده خرابی محصول است عبارتند از:

مکانیکی
مشکلات مکانیکی معمولا زمانی رخ می دهد که دستگاه جمع آوری سیم سیم های اضافی را جمع آوری نکند. برای رفع این مشکل باید فنر استاپ روی محور قرقره را بررسی کنید تا دستگاه به حالت اولیه خود برگردد.

برقی
اجزای الکتریکی سیم کلکتور شامل دوشاخه، کابل برق، پلاتین متصل به حلقه مسی و دوشاخه های انتقال نیرو به دستگاه الکتریکی می باشد.

قطع برق در این دستگاه معمولا به دو دلیل رخ می دهد:

ممکن است سیم برق پاره شده باشد.صفحات اتصال معیوب هستند.
برای حل این مشکل باید ساختار دستگاه الکتریکی مورد نظر را باز کنید و سپس کابل های متصل به برد موتور را پس از جدا کردن بررسی کنید. در صورت مشاهده لکه روی حلقه پلاتین یا مسی، لازم است آن را با تینر بشویید و با سمباده مناسب روی آن سمباده بزنید. در صورت آسیب دیدگی و شکستگی پلاتین می توانید آنها را تعویض کنید.

نکات مهم در مورد کابل جمع کن
سازمان دهنده کابل ابزاری کاربردی برای سازماندهی کابل های نامرتب در خانه یا محل کار است. از آنجایی که داشتن تعداد زیادی کابل درهم می تواند بد به نظر برسد و خانه یا محل کار شما را نامرتب نشان دهد، می توانید از این دستگاه برای بازگرداندن نظم به مکان مورد نظر خود استفاده کنید.

تعداد بازدید از این مطلب: 163
برچسب‌ها: کابل جمع کن ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : مهدی
تاریخ : دو شنبه 2 مرداد 1402
نظرات
ضربه گیر جرثقیل

انواع ضربه گیر جرثقیل در اندازه های مختلف در آغاز و انتهای راه آهن طولی جرثقیل های سربار دو طرفه ، جرثقیل های سربار یک طرفه ، جرثقیل های سربار دو طرفه ، جرثقیل های سربار یکپارچه ، جرثقیل های نیمه جانبی دو جانبه ، جرثقیل های نیمه آژانس نیمه آژانس ، جرثقیل های نیمه آداب و رسوم نیمه آقایان ، جرثقیل های جیب جیب و کرک های مشکوک و کربن های مظنون قرار می گیرند.

این قطعه از هرگونه ضربه به سازه پل در انتهای خط ریل جرثقیل جلوگیری می کند و از لرزش و صداهای غیرعادی ناشی از ضربه در ابتدا و انتهای سالن جلوگیری می کند.


استفاده از ضربه گیر پلاستیکی گرد و 4 گوشه
با کمک سپر پلاستیکی می توانید از عملکرد جرثقیل خود در ابتدا و انتهای جاده، زمانی که واگن برقی (کالسکه) از روی پل و روی مسیر پل به آرامی عبور می کند، اطمینان حاصل کنید. با این حال، با استفاده از استاندارد جرثقیل، نوع ضربه گیرها و ضخامت ضربه گیرها برای جذب انرژی ناشی از ضربه های مخرب و به حداقل رساندن آسیب ضربه به تجهیزات، عملکرد ایمن، کارآمد و به حداقل رساندن استرس مشخص شده است. علاوه بر این سپر بالابر (دمپر لاستیکی جرثقیل) در هنگام توقف جرثقیل نقش مهمی در ایمنی ایفا می کند و از حرکت چرخ دستی یا کالسکه از محدوده طراحی شده در جاده جلوگیری می کند.ضربه گیرهای جرثقیل اکثر استانداردها را برای قرار دادن حفاظ تعیین می کنند. این نوع تجهیزات جرثقیل شامل حفاظ هایی برای محافظت از پرسنل در برابر قطعات متحرک مانند چرخ دنده های سقوط است. کارشناسان ما برای شناسایی آسان شکاف های ایمنی و شناسایی تجهیزاتی که ممکن است حفاظت لازم را برای عملکرد ایمن و قابل اعتماد جرثقیل ارائه نکنند، آموزش دیده و با تجربه هستند. تهیه و نصب کمک فنر جرثقیل دروازه ای، ضربه گیر لاستیکی جرثقیل بازویی، کمک فنر بازوی جرثقیل سقفی و غیره. با عملکرد مطابق با مقررات ایمنی و استانداردهای بین المللی.

سپر لاستیکی یا ضربه گیر جرثقیل سقفی یکی از قطعات یدکی جرثقیل سقفی است که برای حرکت طولی و عرضی در جرثقیل سقفی و جرثقیل دروازه ای و یا در انواع جرثقیل سقفی دوتایی و تکی، جرثقیل سقفی و غیره در ابتدا و انتهای ریل ها قرار می گیرد. (سپر در ابتدا و انتهای سر شیر آب قرار می گیرد). این دستگاه با خنثی سازی ضربه شدید و انتقال مقدار زیادی انرژی جنبشی ناشی از حرکات عرضی و طولی به منظور جلوگیری از هرگونه ضربه به سازه پل و آسیب به سازه های انتهایی و اولیه، خط ریل جرثقیل طراحی شده است و برای کاهش اتلاف انرژی، انواع ضربه گیر جرثقیل پل تولید می شود.این نوع قطعه جرثقیل می تواند از لرزش و صداهای غیرعادی ناشی از ضربه انتهایی و شروع به کار جرثقیل جلوگیری کند و همچنین از برخورد دو جرثقیل یا واگن جرثقیل با یکدیگر و آسیب ناشی از این حوادث ناگهانی جلوگیری کرده و همچنین از سقوط کالسکه از جرثقیل جلوگیری می کند.


جنس و ساختار سپر لاستیکی جرثقیل
مواد مورد استفاده در ضربه گیرهای لاستیکی صنعتی عبارتند از: لاستیک طبیعی NR، لاستیک مصنوعی CR، اورتان یا اورتان، بوتیل، سیلیکون، پلی اورتان و غیره. ضربه گیرهای لاستیکی با ویژگی هایی مانند جذب صدا، نصب آسان، کاهش اتلاف حرارت، قابلیت تولید در رنگ های متنوع، ضد ضربه، ضد لرزه، مقاوم در برابر ضربه های شدید، حفاظت در برابر تجهیزات روشنایی مانند چراغ های راهنمایی، ایجاد فضای تهویه بین دو سطح، تامین مقاومت در برابر لغزش، کاهش ارتعاش و لرزش تجهیزات به صورت صنعتی و غیر صنعتی تهیه و تولید می شوند. .

تعداد بازدید از این مطلب: 171
برچسب‌ها: ضربه گیر جرثقیل ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : مهدی
تاریخ : دو شنبه 2 مرداد 1402
نظرات
قرقره ریلی

نکات مهم و ضروری برای خرید قرقره ریلی و غلطک درب کشویی آهنی چیست؟
ریل و غلتک درهای کشویی معمولا انواع مختلفی دارند که با طراحی خاصی ساخته و به فروش می رسند، بنابراین اگر قصد خرید این محصول را دارید حتما به این دو نکته توجه کنید:

قبل از هر اقدامی لازم است اطلاعات کافی در مورد استفاده از ریل و قرقره روی درب ریلی داشته باشید تا بتوانید نمونه مناسبی را انتخاب و خریداری کنید.
سعی کنید به حداکثر ظرفیت وزنی که مسیر و قرقره درب پارکینگ می تواند تحمل کند توجه کنید تا درب پارکینگ پس از نصب این یراق آلات با مشکل مواجه نشود.
غلتک های درب کشویی معمولا در چهار سایز 3، 4، 5 و 7 تولید می شوند که می توانید با توجه به درب مورد نظر آنها را انتخاب کنید.
غلتک های درب کشویی انواع مختلفی دارند مانند غلتک درب، غلتک درب آویزان، غلتک درب چوبی و چرخ زیر در. با توجه به نیاز خود می توانید هر یک از آنها را که نیاز دارید از فروشگاه های معتبر ارائه دهنده این محصولات انتخاب و خریداری کنید.
البته ممکن است قیمت غلتک درب پارکینگ بسته به کاربری، جنس و سایز آن متفاوت باشد، بنابراین در هنگام خرید این محصول باید به این موارد توجه کنید.حداکثر وزن واشر درب مسیر چقدر است؟
قرقره های درب ریل معمولاً درب را روی مسیر نگه می دارند و باعث می شوند که درب به آرامی و روان در مسیر آهنی حرکت کند. غلتک های درب های مسیری باید به صورت جفت یا جفت استفاده شوند تا وزن درب مورد نظر به طور یکنواخت روی آنها توزیع شود و درب به درستی عمل کند.

در این راستا حداکثر وزنی که واشر درب ریلی می تواند تحمل کند شامل موارد زیر است:

چرخ های درهای کمدی معمولاً وزنی در حدود 25 تا 80 کیلوگرم را تحمل می کنند.
در صورت انتخاب غلتک درب ریلی سری 3x3 می تواند حدود 60 کیلوگرم وزن را تحمل کند.
اگر سری قرقره درب ریلی 4x4 باشد، می تواند حدود 200 کیلوگرم وزن را تحمل کند.
قرقره درب ریلی سری 4x4 با بلبرینگ نیز می تواند وزنی در حدود 400 کیلوگرم را تحمل کند.
چرخ های سری 5x5 نیز مخصوص غلتک های درب ریلی نیمه سنگین هستند و می توانند وزنی در حدود 700 کیلوگرم را تحمل کنند.
برای قرقره درب ریلی سنگین، چرخ های سری 7x7 می توانند وزنی در حدود 1100 کیلوگرم را تحمل کنند.
چگونه غلتک درب مناسب را انتخاب کنیم؟
لازم به ذکر است که وزن دری که برای آن قرقره می گیرید یکی از مهمترین فاکتورها در انتخاب قرقره می باشد.معمولاً از قرقره ها به صورت جفت استفاده می شود تا وزن درب به طور مساوی تقسیم شود و باز و بسته شدن درب راحتتر انجام شود. بیشترین استفاده با توجه به وزن درب قرقره های 3*3، 4*4، 5*5 و 7*7 می باشد.

کاربرد قرقره ریلی چیست؟
غلتک درب برای نگه داشتن درب روی مسیر استفاده می شود و به حرکت نرم و بی صدا درب گاراژ کمک می کند. از این غلتک ها برای نصب و راه اندازی گاراژ، صنعتی و ... استفاده می شود. قرقره ریلی استفاده می شود.

تعداد بازدید از این مطلب: 179
برچسب‌ها: قرقره ریلی ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : مهدی
تاریخ : دو شنبه 2 مرداد 1402
نظرات
سی ریل

C Channel (C Rail) به انگلیسی CHANNEL یکی از لوازم جانبی نصب سینی کابل می باشد. برای مراقبت از کابل های برق، یکی از روش های موثر مدیریت و نگهداری کابل، استفاده همزمان از ریل نگهدارنده (C-channel) یا سی ریل و لوله های برق می باشد.
این کانال های C با مقطع مربع و مستطیل شکل و با ابعاد 41*41 و 41*21 میلی متر (برای نصب براکت (یا پشتیبانی از تحمل) روی آن) یا 15*32 میلی متر (برای نصب گیره چنگال یا گیره چنگال (برای نصب لوله الکتریکی برقی یا لوله الکتریکی PVC) ساخته شده اند.
دو طرف ریل یا دیوار کانال که در انتها بالا می رود دارای دو لبه به سمت داخل خم شده است که باعث می شود گیره چنگال (گیره ترک خوردگی) یا مهره نگهدارنده ریل C گیره را در پشت آن نصب کند تا سفت شود.

انواع C-Rail یا C-Channel از نظر کاربرد:
1- ریل C یا کانال C برای نگه داشتن براکت یا تکیه گاه سینی کابل

2- ریل پشتیبانی برای حمایت از لوله فولادی برق یا لوله پی وی سی برق یا کابل برق
با توجه به شکل مشاهده می شود که این کار توسط یک مهره فنری انجام می شود که با سفت کردن پیچ مهره، گیره روی ریل C را ثابت می کند.شایان ذکر است که دانه باید در پشت لبه ریل قرار گیرد.
معمولا از این سیستم پشتیبانی زمانی استفاده می شود که بخواهیم ارتفاع براکت ها را تنظیم کنیم. به این معنی که این سیستم یک نوع سیستم پشتیبانی قابل تنظیم ارتفاع است. با شل کردن مهره فنر، گیره ریل C تنظیم می شود و پس از قرار گرفتن در نقطه مورد نظر، دوباره مهره فنر را سفت می کنیم.

این مورد عمدتاً در مواقعی استفاده می شود که اختلاف شیب وجود داشته باشد و با تنظیم مهره نیاز به نصب دو براکت در یک خط داشته باشیم.
همانطور که در بالا ذکر شد، اندازه کانال C یا ریل C که برای این منظور استفاده می شود، 41×41 میلی متر یا 21×41 میلی متر است. ضخامت آن معمولاً 1.5 تا 2.5 میلی متر است و جنس آن گالوانیزه سرد یا گالوانیزه گرم است.
اما ریل های نگهدارنده ای که برای پشتیبانی از لوله فولادی یا PVC یا خود کابل استفاده می شود، عمدتاً اندازه کوچکتری دارند. معمولاً با ابعاد 15x32 میلی متر و ضخامت 1 تا 2 میلی متر ساخته می شوند و گالوانیزه سرد یا گالوانیزه گرم می باشند.


نحوه اتصال لوله فولادی برقی یا لوله پی وی سی برقی به ریل نگهدارنده شاخک
معمولاً برای اتصال لوله های فولادی یا PVC به ریل نگهدارنده از قطعه ای به نام گیره چنگال استفاده می شود.پاروهای این بست در شیارهای ریل C یا ریل نگهدارنده قرار می گیرد و لوله فولادی برق یا PVC را داخل آن نگه می دارد.
ورق گالوانیزه مورد استفاده در ساخت این محصول نیز با توجه به نوع کاربرد و میزان وزنی که تحمل می کند دارای ضخامت های مختلفی می باشد.
کف یا کف کانال یا ریل C به دو روش توسط سازندگان ساخته می شود. در برخی موارد کف این امکانات مدیریت کابل سوراخ شده است که عمدتاً برای نصب لوله های فلزی یا PVC استفاده می شود و یا بدون سوراخ ساخته می شوند که عمدتاً برای ذخیره سازی سینی استفاده می شود.

نوع سوراخ دار هنگام اتصال به دیوار و سقف برای اپراتور راحت تر است و نیازی به ایجاد سوراخ جدید برای اتصال به دیوار یا سقف نیست. در زیر به استفاده از انواع مختلف ریل های نگهدارنده برای گیره های قفسه می پردازیم:

 

ریل های کابل برای دو منظور تولید می شوند:

 

1- ریل برای نگه داشتن کابل

2- ریل پشتیبانی لوله های فولادی برق و لوله های برق PVC

 

لازم به ذکر است که با این نوع ریل ها، ابعاد ریل ها با یکدیگر تفاوتی ندارند، تفاوت فقط در اتصال کابل به ریل و لوله به ریل است.

تعداد بازدید از این مطلب: 198
برچسب‌ها: سی ریل ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : مهدی
تاریخ : یک شنبه 1 مرداد 1402
نظرات
انواع سرکابل

آشنایی با انواع سر کابل
برای اتصال کابل های اتصال زمین فشار قوی و متوسط ​​به سایر تجهیزات شبکه برق به دستگاهی به نام سرکابل نیاز داریم. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع سرکابل موجود در بازار برق آشنا کنیم

کابل ها را می توان بر اساس نوع و روش نصب آنها طبقه بندی کرد. هر یک از این کابل ها با توجه به فرآیند ساخت و مواد آنها در محدوده ولتاژی استفاده می شود. بنابراین، طبقه بندی انواع Sarcable به شرح زیر است:

انواع سرکابل
کابل حرارتی
آبجوی خنک
کابل فشرده سازی را وارد کنید
کابل را وصل کنید
کابل کانکس
کابل حرارتی
این کابل ها از روکش های پلی اتیلن قابل جمع شدن حرارتی استفاده می کنند و تا ولتاژ 72.5 کیلو ولت کار می کنند و همانطور که از نام این کابل پیداست گرما جزء لاینفک ابزار نصب است.

اجزای عایق حرارتی

نوار قرمز ماستیک
نوار زرد کنترل استرس
ولتاژ کنترل حرارتی
پوشش حرارتی
بشقاب ها
کابل
تجهیزات زمینی لازم این است که این تجهیزات باید مرحله به مرحله طبق دستورالعمل و با کمک گرما نصب شوند.

مزایای عایق حرارتی:

نصب آسان
یک نوع کابل برای چندین سایز نزدیک به هم قابل استفاده است.
این محصول از پلیمر مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش و ضد ردیابی ساخته شده است که در تماس مستقیم با اشعه خورشید آسیب نمی بیند و خاصیت عایق بسیار خوبی دارد.
انواع کابل های حرارتی

کابل حرارتی فشار متوسط: این سر کابل برای کابل های خشک و روغنی تا محدوده ولتاژ 52 کیلو ولت قابل استفاده است.
کابل حرارتی کم فشار: این کابل برای کابل های خشک تا محدوده ولتاژ 1 کیلو ولت قابل استفاده است.
کابل حرارتی 72.5 کیلو وات: این کابل برای کابل های خشک قابل استفاده است.
کابل روغن کاری شده و روغن کاری شده: از این کابل می توان برای کابل های روغن کاری شده استفاده کرد.
آبجوی خنک
جنس بدنه این کابل ها از سیلیکون ضد تراک می باشد که در این نوع کابل بدنه کابل به همراه صفحات و ولتاژ کنترل برق در کنار هم روی یک فنر قرار می گیرد و برای نصب کافیست پس از آماده سازی کابل و کشیدن فنر کابل را در الگوی دلخواه قرار دهید.


مزایای آبجو سرد:

زمان نصب کوتاه
سبک وزن
امکان پوشاندن چند سایز کابل و کانکتور با یک بدنه وجود دارد.مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش
این کابل به دلیل نرمی و خاصیت ارتجاعی سیلیکون، بهتر از هر ماده عایق دیگری به سطوح ناهموار کابل می چسبد و فرورفتگی ها و برجستگی ها را پر می کند و در نتیجه از ایجاد شکاف و در نتیجه تخلیه جریان جلوگیری می کند.
آب به دلیل خاصیت آبگریز سیلیکون، مسیر پیوسته ای روی کابل ایجاد نمی کند و به دلیل سطح صاف، آلودگی های محیطی در اثر باد یا باران از آن پاک می شود.
به دلیل خاصیت عایق بودن بالای سیلیکون، طول کابل سرد کاهش می یابد که این مزیتی است که باعث می شود در مکان هایی که کمبود فضا برای نصب کابل وجود دارد استفاده شود.
کابل ها را بکشید
در ولتاژهای بسیار بالا، هیچ نوع عایق حرارتی قدرت عایق کافی برای کنترل میدان‌های الکتریکی را ندارد. در فناوری Slip On، تمام قطعات از لاستیک سیلیکونی با کیفیت بالا ساخته شده‌اند و هسته‌های داخلی برای کنترل میدان الکتریکی مخروطی هستند، که درپوش‌ها و هسته‌ها در داخل آن تعبیه شده‌اند و به دقت از نظر ولتاژ و ضخامت میدان الکتریکی با محدودیت محاسبه می‌شوند.استفاده از سیلیکون نه تنها به دلیل قدرت عایق کافی خوب است، بلکه به دلیل محافظت مکانیکی و حرارتی نیز مفید است. در اثر تغییرات حرارتی و انبساط و انقباض کابل، چسبندگی سیلیکون تغییر نمی کند و از آن جلوگیری می شود. این کابل ها نیاز به نگهداری خاصی ندارند و بسیار مقاوم هستند.
کابل را وصل کنید
از این کابل برای اتصال کابل های پلیمری به تجهیزاتی مانند ترانسفورماتور و کلیدهای گاز GIS استفاده می شود.از این کابل می توان برای اتصال و جداکردن کابل ها با عایق پلیمری استفاده کرد.سیستم خشک بوده و در تمامی زوایا قابل نصب است و طراحی آن فشرده و قابل لمس است.از مهم ترین ویژگی های این کابل این است که در صورت لزوم دارای جای مخصوص برای اندازه گیری ولتاژ خازن می باشد.


مزایای:

نصب قابل اعتماد
امکان نصب افقی، عمودی و معکوس (0-360 درجه).
طول کوتاه تر از کابل های طراحی شده بر اساس استاندارد IEC60859
قابل استفاده به صورت خشک و بدون نیاز به روغن عایق
قابلیت جدا شدن سریع از سیستم در صورت بروز مشکل
عدم آسیب به تجهیزات نصب شده بر روی آن در صورت بروز حادثه
تحمل قدرت جریان تا 4000 آمپر
طراحی مناسبی برای کاهش فاصله بین فازها دارد
زانو زدن
کابل مستقیم
کابل کانکس
کابل اتصال СрН, ВН برای نصب به GIS و ترمینال ترانسفورماتور دارای برق تا سطح ولتاژ 245 کیلو ولت می باشد.

مزایای:

برای کابل های دارای عایق پلیمری قابل جدا شدن و اتصال است

دارای ساختار خشک است که در هر زاویه ای قابل نصب است
مطابقت کامل با استاندارد IEC60859
طراحی فشرده
مکانی مخصوص برای اندازه گیری ولتاژ خازن در صورت نیاز
محل مخصوص نصب در الگا یا روغن
کابل هوشمند
اجزای اتصال کابل

اتصال سیم ترانسفورماتور به کابل: این تجهیزات در دو مدل میله ای و پین برای اتصال کابل به سیم ترانسفورماتور عرضه می شود.

جرقه گیر: معمولا دارای نوک های تیز در محل اتصال سیم ترانسفورماتور و کابل می باشد که اثرات مخرب ناشی از تیزی را از بین می برد.

تعداد بازدید از این مطلب: 148
برچسب‌ها: انواع سرکابل ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : مهدی
تاریخ : یک شنبه 1 مرداد 1402
نظرات
درباره ما
بین موزیک دانلود آهنگ جدید به هيچ ارگــان و گـروهي وابسته نبـوده و صرفــا بمنظور بهبود روند موسيقي کشور و ارائه خدمات فرهنگي هنـري به ايرانيان عزيز مشغول فعاليت مي باشد.
منو اصلی
پیوندهای روزانه
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید