دانلود جدیدترین موزیک ها
اطلاعات کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



موضوعات
لینک دوستان
نویسندگان
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 455
:: کل نظرات : 21

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 4

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 43
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 520
:: بازدید ماه : 6259
:: بازدید سال : 37699
:: بازدید کلی : 1663599
ابزارآلات باغبانی و کشاورزی

آشنایی با انواع وسایل باغبانی


 ابزار ضروری باغبانی:
باغداری و کشاورزی یکی از مشاغل کلیدی است که می تواند تأثیر مهمی بر رشد و شکوفایی اقتصادی داشته باشد. ابزار و وسایل باغی مختلفی به همین دلیل ساخته شده است. که هر کدام بسته به نوع محصول ممکن است متفاوت باشد. در این بین طیف وسیعی از ابزار باغبانی وجود دارد. چه باغبان حرفه ای باشید و چه مبتدی، صرف نظر از نوع محصول، باید آن را داشته باشید.

در زیر به معرفی ابزار مهم و پرکاربرد باغبانی و کشاورزی می پردازیم:
به طور کلی ابزار باغبانی به دو دسته دستی و ماشینی تقسیم می شوند. نکته مهمی که در انتخاب ابزار باید به آن توجه کنید. کاربرد و درجه استفاده از آن. به عنوان مثال، اگر به دنبال ابزاری برای باغ خود هستید، نیازی به تهیه ابزار مدرن باغبانی نیست. همچنین اگر باغ بزرگی دارید یا محیط کارتان بسیار بزرگ است و این کار را به صورت حرفه ای دنبال می کنید; شما نمی توانید از ابزارهای دستی استفاده کنید. زیرا روند کار را بسیار طولانی می کند و بهره وری را بسیار کاهش می دهد.
یکی از کارهای مهم در باغبانی جمع آوری برگ ها و تمیز نگه داشتن خاک است.جمع کننده شن، غربال و برگ.
شن کش
یکی از ابزارهای اصلی برای جمع آوری برگ ها و پاکسازی خاک از هرگونه سنگ یا زباله است. داشتن چنگک مناسب به پاکسازی خاک و حذف علف های هرز بدون آسیب رساندن به گیاه اصلی کمک می کند. آسیاب های پلاستیکی و فولادی در بازار موجود است. اما بهتر است همیشه از آسیاب فولادی با کیفیت استفاده کنید. این دستگاه در اندازه های مختلف موجود است که بسته به نوع کار و نیاز خود می توانید سندبلستر مناسب برای کار خود انتخاب کنید.

شن کش
این دستگاه دارای قلاب هایی است که برای جابجایی و سست کردن خاک و از بین بردن ریشه علف های هرز ایده آل هستند.

غربال کردن
کیفیت خاک و تمیزی آن تاثیر بسزایی در رشد گیاه دارد. الک ابزاری کاربردی و مناسب برای صاف کردن و همگن کردن خاک است. الک را می توانید بسته به نوع نیاز و وسعت کارتان تهیه کنید.

دستگاه جمع آوری برگ دمنده؛. انشعاب
چنگک برگ یکی از پرکاربردترین ابزار باغبانی است که عملکردی مشابه جاروبرقی دارد. این دستگاه با ایجاد مکش برگ ها را جمع آوری می کند. همچنین این قابلیت را دارد که هوای فشرده را آزاد کند و از آن به عنوان دمنده استفاده کند. با استفاده از این قابلیت می توانید به راحتی برگ ها را جمع آوری کنید.ابزار باغبانی مناسب برای چرخاندن خاک
شخم زدن و چرخاندن خاک یکی از مهمترین مراحل باغبانی و کشاورزی است و ابزارهای مختلفی برای این کار وجود دارد.

در زیر به ارائه آنها می پردازیم:
بیل
این وسیله برای همه آشناست اما بیشتر آن ها بیل ساختمانی را می شناسند. برای کندن خاک از بیل استفاده می شود. جالب است بدانید که بیل ها انواع مختلفی دارند که هر کدام برای کار خاصی استفاده می شوند و بیل باغبانی با بیل ساختمانی متفاوت است. بیل باغی نوک باریک تری دارد و با شکل خاص خود شخم زدن خاک را آسان می کند. بیل های کج دار از انواع بیل های باغی هستند.

بیل
بیل برای کاشت گل و گیاه یا جابجایی و تغییر خاک گلدان و یا کود دهی به آن استفاده می شود.

تایلر
تیلر یکی از انواع ماشین آلات باغبانی است. برای شخم زدن، چرخاندن خاک، کشیدن علف های هرز و صاف کردن سطح خاک استفاده می شود. کشاورزان و باغداران بسته به نیاز خود می توانند از پنجه های باغچه کوچک یا بزرگ استفاده کنند.

ابزار مناسب نگهداری گیاه
پس از آماده سازی خاک و کاشت محصول، نوبت به کاشت می رسد. در مرحله رشد باید مراقبت و نگهداری مناسب از گیاهان انجام شود تا بهترین محصول برداشت شود.تغذیه مناسب، کود و نور، آبیاری مناسب، کنترل آفات و علف های هرز از مهمترین وظایفی است که در این مرحله باید در نظر گرفته شود.
آب پاش
برای جلوگیری از حمله آفات به گیاهان باید آنها را سمپاشی کرد. به همین دلیل آبپاش یکی از ابزارهای مهم در باغ است. سمپاش دستی، شارژی، فنری، فارگون و تراکتور از انواع سمپاش ها هستند. سمپاشی معمولاً به یکی از روش های محلول یا پودری انجام می شود. این کار با کمک انواع سمپاش به راحتی امکان پذیر است.

کود
کودپاش که در دو نوع دستی و شارژی عرضه می شود برای راحتی در مرحله مصرف کود ایده آل است.

مه پاش
دستگاه مه پاش برای تنظیم سطح رطوبت و خنک کننده محیط بسیار مناسب است. نحوه کار این مه پاش به این صورت است که آب را به صورت مه فشار بسیار بالا با ترکیبی از هوا به محیط می رساند. انواع مختلفی از مه وجود دارد که می توانید بسته به نوع کاربرد آن را انتخاب کنید. برای تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی نیز می توانید از یک مرطوب کننده خانگی استفاده کنید.

آب پاش
آبیاری گیاهان یکی از مهمترین مراحل در باغبانی است. برای آبیاری باغ ها و مزارع می توانید از آبپاش های دستی یا اتوماتیک استفاده کنید.قیچی
قیچی باغی که در انواع و اندازه های مختلف وجود دارد، برای هرس شاخه ها و برگ ها و برای برش بسیار استفاده می شود. قیچی چمن، قیچی دسته بلند، قیچی تاک، قیچی انگور و قیچی شمشاد انواع قیچی باغی هستند.

چاقوی باغبانی
این ابزار در واقع یکی از ابزارهای هرس باغ است که برای پیوند، قلمه زدن و ریشه زایی استفاده می شود. سری کاتر توری کمی گرد است و جنس آن از آهن یا چدن است.

آره
از هرس برای بریدن شاخه ها یا تنه درختان کهنسال که با قیچی بریده نمی شوند استفاده می شود.

شاخه زن
قیچی باغ ابزاری شبیه قیچی باغبانی است. با این تفاوت که دارای دسته های بلند و اهرمی است که امکان کوتاه کردن آسان و سریع شاخه های ضخیم را فراهم می کند.

داس
داس یکی از ابزار اصلی باغ است، داس با تیغه های تیز و تیز خود برای چمن زنی زمین و محصولات کشاورزی، چمن زنی در محوطه های سرسبز و پارک ها و ... مناسب است. قیچی در دو نوع دستی و بنزینی موجود است که بسته به نوع کاری که انجام می دهید می توانید آنها را انتخاب کنید.

چمن زنی
کنترل علف های هرز بسیار مهم است. اگر آن را از بین ندهید، آسیب جدی به گیاهان یا محصولات وارد می کند.کشتن علف های هرز کار آسانی نیست، اما دستگاهی طراحی شده است که آن را بسیار آسان می کند. دستگاه اصلاح علف های هرز ابزاری ویژه برای از بین بردن علف های هرز است.

ماشین چمن زنی
چمن زن وسیله ای برای چمن زنی و چیدمان چمن است که در دو نوع دستی و موتوری عرضه می شود. با تنظیم گام تیغه آن می توانید طول چمن را به دلخواه کوتاه کنید. ماشین چمن زنی را فقط می توان روی سطح صاف و هموار استفاده کرد. اگر زمین ناهموار است، برای بریدن و کوتاه کردن چمن باید از قیچی پرچین یا پرچین استفاده کنید.

شلنگ و سر شلنگ باغی
یکی از مهمترین ابزار آبیاری باغ، شلنگ است. برای جلوگیری از هدررفت آب و تنظیم میزان آبیاری بهتر است از سر شلنگ استفاده شود. این ابزار برای آبیاری یکنواخت زمین های بزرگ و صرفه جویی در مصرف آب مناسب است.

دستکش برای باغبانی
رعایت نکات ایمنی در هر کاری ضروری است و باید رعایت شود. استفاده از دستکش های باغبانی بادوام ساخته شده از مواد با کیفیت می تواند از آسیب به دستان شما جلوگیری کند. نکته مهمی که در انتخاب دستکش های باغبانی باید به آن توجه کنید این است که سنگین نباشند تا مانع حرکت دستان شما نشوند.حرف

تعداد بازدید از این مطلب: 278
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : مهدی
تاریخ : سه شنبه 24 مرداد 1402
نظرات
ابزار دقیق

ابزار دقیق چیست؟
سال هاست که فعالیت خود را در زمینه فروش تجهیزات ابزار دقیق با برندهای مدرن و مطرح دنیا آغاز کرده است که با دانش فنی و تجربیات متعدد خود به بزرگترین و مطرح ترین تامین کننده تجهیزات ابزار دقیق تبدیل شده است. . در این صنعت و همواره بهترین محصولات از تولید کننده بیشترین برندهای داخلی و خارجی با توجه به نیاز مصرف در ایران می باشد.

تامین کننده انواع تجهیزات ابزار دقیق اعم از تجهیزات اندازه گیری سطح، تجهیزات اندازه گیری فشار، تجهیزات اندازه گیری دما، تجهیزات اندازه گیری جریان، تجهیزات کالیبراسیون، تجهیزات آنالیز سیالات، تجهیزات اندازه گیری پارامترهای فیزیکی قابل حمل، شیمیایی، الکتریکی و الکترونیکی و ... انواع علائم

ابزار دقیق یک زیرساخت برای سیستم کنترل و اتوماسیون شامل ابزارهایی مانند دبی سنج، کنترل کننده جریان، کنترل کننده فشار، پمپ، آشکارساز گاز، ژنراتور، راکتور آزمایشگاهی و غیره می باشد. با کمک این ابزار می توان پارامترهای فیزیکی مهمی مانند دما، فشار، جریان، سطح مایع و ... را به دقت اندازه گیری، انتقال، نمایش، ثبت و کنترل کرد. در فرآیندهای صنعتی

ابزارهای دقیق را می توان به دو صورت طبقه بندی کرد، یکی بر اساس نوع عملکرد این ابزار.به عنوان مثال ابزارهایی که وظیفه کنترل دما، فشار، رطوبت یا سطح را بر عهده دارند به عنوان کنترل کننده شناخته می شوند و به همین ترتیب ابزارهای نشان دادن این مقادیر به عنوان نشانگر یا صفحه نمایش و ابزارهای انتقال شناخته می شوند. اطلاعات مقادیر در فرم استاندارد سیگنال هایی که فرستنده هستند

ابزارهای دقیق را می توان از نظر پارامترهایی که این ابزار باید در آن عملیات انجام دهد نیز طبقه بندی کرد. به عنوان مثال، قطعات ابزار مرتبط با دما مانند کنترل کننده دما، فرستنده دما و دماسنج یا نمایشگر دما، اندازه گیری فشار و کنترل دقیق، اندازه گیری جریان یا اندازه گیری جریان سیال و انتقال مقدار جریان یا کنترل دما. جریان، ابزار اندازه گیری سطح یا اندازه گیری سطح مواد در داخل مخازن و ابزارهای کنترل و اندازه گیری سرعت دقیق آن، ابزارهای رطوبت سنج و غیره.


انواع تجهیزات ابزار دقیق.
1. سنسور

هر وسیله ای که قادر به اندازه گیری و تبدیل کمیت های فیزیکی به کمیت های الکتریکی باشد سنسور نامیده می شود. وظیفه سنسور دما اندازه گیری دما و تبدیل آن به سیگنال الکتریکی است.

2. فرستنده

فرستنده ها معمولاً به تجهیزاتی گفته می شود که اندازه گیری (حسگر)، تبدیل و تقویت سیگنال ها را در یک مجموعه انجام می دهند.فرستنده ها تجهیزات پرکاربرد در فرآیندهای صنعتی بزرگ هستند زیرا فاصله بین فرستنده ها و اتاق های کنترل بسیار زیاد است و تنها استفاده از فرستنده در این شرایط منطقی به نظر می رسد.

فرستنده

3. مبدل

مبدل ها در واقع مبدل سیگنال های خروجی سنسور به سیگنال های استاندارد هستند، به عنوان مثال استفاده از ترموکوپل با خروجی میلی ولت در صنعت کاملا اشتباه بود، بنابراین در این موارد می توانید از مبدل سیگنال ترموکوپل به 0-10 ولت استفاده کنید. مبدل ها به طور کلی یک مبدل هستند.

مبدل

4. صفحه نمایش

برای نمایش مقدار پارامترهای اندازه گیری شده ابزار دقیق، باید از صفحه نمایش هایی استفاده کرد که ورودی های آن استاندارد است. به عنوان مثال، برای نمایش مقدار فشار یک سنسور یا مقدار دمای اندازه گیری شده توسط سنسور، باید از نمایشگرهایی استفاده شود که از همان سنسور یا ورودی های استاندارد مانند 0-10V، 4-20mA پشتیبانی می کنند.

5. کنترل کننده

مرحله بعدی اندازه گیری کنترل است، فرض کنید می خواهید دمای یک مخزن آب را در یک فرآیند کنترل کنید، عناصر و تجهیزات مورد نیاز برای این کار به شرح زیر است: کنترل کننده، فرستنده دما و شیر کنترل که میزان انرژی را کنترل می کند. گرمایش که می تواند گرمای آتش باشد که شیر را کنترل می کند که وظیفه کنترل گاز ورودی را بر عهده دارد یا انرژی تامین می تواند گرمای بخار باشد که جریان بخار را کنترل می کند.کنترل کننده

6. عنصر نهایی

همانطور که از نام آن پیداست آخرین مرحله هر فرآیند توسط عنصر پایانی (البته اگر فرآیند کنترلی باشد) انجام می شود که در فرآیندهای مختلف این عنصر پایانی متفاوت است. ممکن است در یک فرآیند عنصر نهایی شیر کنترل، در فرآیند دیگر موتور الکتریکی، در فرآیند دیگر جک های پنوماتیک و هیدرولیک و غیره باشد. عملگرها در واقع عنصر نهایی هستند.

اجزای ابزار دقیق

سنج ها
قسمت اندازه گیری مقدار واقعی مورد مورد نظر را اندازه گیری می کند. پارامترهای مختلفی در صنایع برای کنترل آنها اندازه گیری می شود.

 


مهمترین پارامترهایی که در صنعت برای کنترل اندازه گیری می شوند:

اندازه گیری فشار
اندازه گیری دما
اندازه گیری جریان سیال
اندازه گیری ارتفاع مایعات (اندازه گیری سطح)
کنترل کننده ها
در ابتداي صنعت كه كنترل مثل امروز نبود كنترل توسط عوامل انساني انجام مي شد سپس با پيشرفت علم سيستم كنترل اتوماتيك با ايجاد ابزارهاي بادي وارد مرحله جديدي شد.پس از مدتی با اختراع ترانزیستور استفاده از کارت های الکترونیکی برای کنترل آغاز شد که با ایجاد این قطعات کنترلی استفاده از عوامل انسانی برای کنترل کاهش یافت. در ادامه پیشرفت علم کامپیوترهای صنعتی با نام plc وارد صنعت شدند که به وسیله این plcها واحدها به راحتی کنترل می شد و به راحتی تغییراتی در واحدها ایجاد می شد.

امروزه کنترلرهای جدیدتری به نام سیستم کنترل توزیع شده (DCS) و کنترل کننده فازی (FCDD) وظیفه کنترل را در واحدهای صنعتی بر عهده دارند.

محرک ها (دستگاه های خروجی)
عملگرها وسایلی هستند که سیگنال خروجی را از کنترلر گرفته و بر اساس این سیگنال ها عمل می کنند. از عمده ترین دستگاه های خروجی می توان به شیرهای کنترل و الکتروموتور اشاره کرد. این ابزارها با عملکرد خود پارامترهای اندازه گیری شده را تا مقدار مورد نظر کنترل می کنند. این ابزارها تنوع زیادی دارند.

توابع اندازه گیری

محدوده اندازه گیری
اندازه گیری صفر (صفر)
رانش صفر
حساسیت
وضوح
پاسخ
خطی بودن
هیسترزیس
دقت
تکرارپذیری

تعداد بازدید از این مطلب: 162
برچسب‌ها: ابزار دقیق ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : مهدی
تاریخ : سه شنبه 24 مرداد 1402
نظرات
شیرآلات صنعتی

شیرآلات صنعتی یکی از مهمترین ابزار و تجهیزات مورد استفاده در صنایع مختلف می باشد. شیرآلات صنعتی انواع مختلفی دارند که هر کدام کاربرد و ویژگی های خاص خود را دارند.ش از شیرهای صنعتی برای کنترل فشار و جریان سیالات در سیستم استفاده می شود.

طبقه بندی اتصالات صنعتی بر اساس عملکرد آنها
شیرآلات صنعتی با توجه به نوع عملکردی که انجام می دهند به انواع زیر تقسیم می شوند:

شیرهای قطع و وصل جریان (روشن/خاموش)
شیرهای کنترل کننده
شیرهای چک
گاهی اوقات شیرهای کمکی و شیرهای کمکی نیز جزو شیرآلات صنعتی طبقه بندی می شوند.


انواع شیرآلات صنعتی
یراق آلات صنعتی در مدل ها و انواع مختلفی تولید می شوند که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند. در زیر 10 مدل از پرکاربردترین شیرآلات صنعتی را به شما معرفی می کنیم. با ما بمان.

دریچه های توپ
دریچه های گلوب
سوپاپ های ایمنی
شیرهای کشویی (لغزنده)
شیرهای چک (چک سوپاپ)
شیرهای کنترل
دریچه های سوزنی
دریچه های خون ریزی
شیرهای مخروطی (شیر برقی)
دریچه های دیافراگمی
ساخت یراق آلات صنعتی


اجزای اتصالات صنعتی عبارتند از:

بدن
کلاه و کلاه
اصلاح مو
فعال کننده
بسته بندی یا آب بندی طناب ها
کارایی اتصالات صنعتی
به طور معمول، شیرهای صنعتی برای کنترل یا آزاد کردن فشار سیال، قطع و وصل جریان، تغییر جهت سیال، جلوگیری از برگشت سیال و تنظیم و کنترل جریان استفاده می‌شوند.

در اینجا تعدادی از پرکاربردترین شیرآلات صنعتی را معرفی می کنیم

برخی از شیرآلات صنعتی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:

1- دمپر
می توان گفت تقریباً تمامی شیرآلات صنعتی مکانیزم یکسانی دارند و تنها از نظر نوع ساخت با یکدیگر تفاوت دارند. یکی از پرکاربردترین مدل های شیر صنعتی شیر دروازه ای است که برای ایجاد ارتباط بین دو جریان سیال و یا قطع کامل جریان استفاده می شود.
شیرهای دروازه ای معمولاً به دو صورت کاملا باز یا کاملا بسته استفاده می شوند، زیرا این مدل از شیرآلات صنعتی گزینه مناسبی برای استفاده در حالت نیمه باز نیست و دلیل آن نیز مستعد بودن شیر در برابر سایش و خوردگی است. باز و بسته شدن دمپرها زمان زیادی می برد و معمولاً در مواردی که نیاز به باز و بسته شدن سریع جریان باشد از این نوع شیر استفاده نمی شود.

2- شیرهای کنترل
شیرهای کنترل بر اساس مواردی مانند فشار، دامنه، جریان و غیره استفاده می شوند. یکی از معایب شیرهای رگلاژ هزینه بالای تعمیر آنهاست. اگر قصد خرید شیرهای کنترلی را نیز دارید، بهتر است با توجه به هزینه تعمیرات، شیرهایی را انتخاب کنید که از نظر کیفیت و کارایی مناسب باشند.3- شیرهای توپی
ساختار شیرهای توپی به گونه ای طراحی شده است که سیالات مسیر خود را از محل ورود به شیر 180 درجه تغییر می دهند. این شیرها ظاهری کاملاً کروی دارند و همین ساختار کروی است که جهت سیالات در شیرهای توپی را تغییر می دهد. یکی از مهمترین ویژگی های شیرهای توپی این است که نیازی به باز بودن کامل ندارند و در صورت نیمه باز بودن فرسوده نمی شوند.
4- شیرهای کشویی
با کمک شیرهای کشویی می توان جریان سیال را به طور کامل باز یا بسته کرد. یکی از مزایای این مدل از شیرآلات این است که افت فشار بسیار کم است. البته باید توجه داشت که میزان سایش و پارگی شیرهای کشویی بسیار بیشتر از شیرهای توپی است. در انتهای لوله های بلند از شیرهای کشویی استفاده می شود.

تعداد بازدید از این مطلب: 169
برچسب‌ها: شیرآلات صنعتی ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : مهدی
تاریخ : دو شنبه 23 مرداد 1402
نظرات
گیربکس ها

به طور کلی انواع گیربکس شامل 5 نوع متداول است: چرخ دنده خار، چرخ دنده مارپیچ، چرخ دنده اریب، چرخ دنده حلزونی و چرخ دنده پینیون. هر یک از این نوع گیربکس ها برای مصارف خاص و متفاوتی استفاده می شوند و بسته به مدل انتقال قدرتشان، عملکرد متفاوتی دارند.

مزایا و معایب انواع گیربکس
در زیر در مورد هر نوع گیربکس صحبت خواهیم کرد: مزایا، معایب و کاربردهای آنها.
دنده استوانه ای
چرخ دنده خار یکی از مواردی است که پروفیل دندانه موازی با محور چرخ دنده بریده می شود و برای انتقال نیرو در شفت های موازی استفاده می شود.

مزایای چرخ دنده
آنها نسبت سرعت ثابتی را ارائه می دهند.
سرعت ها بسیار قابل اعتماد هستند.
چرخ دنده ها ساده ترین شکل را دارند و در نتیجه طراحی و ساخت آنها راحت تر است.
اگر یک چرخ دنده خار را با یک چرخ دنده حلزونی با همان اندازه مقایسه کنید، آنها کارآمدتر هستند.
دندان های ژیریکس خاردار با محور آن موازی هستند. بنابراین نیروی محوری تولید نمی کند و به همین دلیل می توان آنها را به راحتی با استفاده از یاتاقان ها سوار کرد.آنها می توانند برای انتقال مقدار زیادی نیرو (حدود 50000 کیلو وات) استفاده شوند.
معایب چرخ دنده
گیربکس ها دارای دنده های کم سرعت هستند.
دندان ها فشار زیادی را احساس می کنند.
آنها نمی توانند نیرو را بین شفت های غیر موازی انتقال دهند.
نمی توان از آنها برای انتقال انرژی از راه دور استفاده کرد.
دنده ها هنگام دویدن با سرعت بالا صدای زیادی تولید می کنند.
در مقایسه با انواع دیگر گیربکس ها؛ به اندازه کافی قوی نیست.
گیربکس حلزونی یا شفت مستقیم / چرخ دنده هلیکال
گیربکس حلزونی دستگاهی است که پروفیل دندانه آن با توجه به محور چرخش چرخ دنده ها بریده می شود. از این نوع گیربکس برای انتقال روان نیرو در شفت های موازی با صدای بسیار کم استفاده می شود.

مزایای گیربکس حلزونی
دندانه های زاویه دار نسبت به دندانه های گیربکس به تدریج با یکدیگر مشبک می شوند و آنها را بی صدا و بی صداتر می کند.
این نوع گیربکس ها بسیار بادوام و ایده آل برای کاربردهای سنگین هستند.
در هر زمان، بار آنها روی چندین دندان توزیع می شود که منجر به سایش کمتر می شود.این می تواند حرکت و قدرت را بین شفت های موازی در زوایای قائم منتقل کند.
معایب گیربکس حلزونی
یکی از معایب بارز گیربکس هایکال. رانش توسط شفت چرخ دنده ایجاد می شود که باید توسط یاتاقان های رانش مناسب هدایت شود و اصطکاک لغزشی بیشتری بین دندانه های مش ایجاد می شود که اغلب با مواد افزودنی در روان کننده استفاده می شود. بنابراین می توان گفت که گیربکس های حلزونی به دلیل هندسه منحصر به فرد شفت چرخ دنده باعث ضایعات می شوند.

گیربکس های حلزونی کارایی کمتری دارند زیرا تماس لغزشی بین دندانه ها وجود دارد که به نوبه خود نیروی محوری بر روی محور چرخ دنده ایجاد می کند و گرمای بیشتری تولید می کند. بنابراین تلفات برق بیشتر و بازده کمتر.

گیربکس Bull / Bevel Gear
گیربکس Bull گیربکسی است که دارای پروفیل دندانه ای روی سطح مخروطی شکل است که به موازات محور چرخ دنده بریده شده است. برای انتقال نیرو در شفت های عمودی (شفت هایی که زاویه 90 درجه دارند) استفاده می شود.

مزایای گیربکس بول
این نوع گیربکس امکان تغییر زاویه کار را فراهم می کند.
تفاوت در تعداد دندانه ها (قطر موثر) در هر چرخ مزیت مکانیکی را تغییر می دهد.با افزایش یا کاهش سرعت نسبت به دندانه ها می توان نسبت چرخش بین چرخ ها را تغییر داد یعنی با افزایش سرعت و گشتاور می توان چرخش و گشتاور چرخ دوم را نسبت به چرخ اول تغییر داد.
معایب گیربکس بول
باید دقیقا نصب بشه
یاتاقان های شفت باید بتوانند نیروهای قابل توجهی را تحمل کنند.
دنده کرم
یک گیربکس حلزونی از پروفیل دندانه ای شبیه به پیچ استفاده می کند. برای انتقال نیرو در شفت های عمودی (شفت هایی که در زاویه 90 درجه به هم می رسند) استفاده می شود. این دستگاه ها ساده هستند.

مزایای گیربکس حلزونی
آنها روان و بدون سر و صدا کار می کنند.
خودشان را قفل می کنند.
فضای کمتری را اشغال می کنند.
می توان از آنها برای کاهش سرعت و افزایش گشتاور استفاده کرد.
نسبت سرعت بالا را می توان در یک مرحله به دست آورد.
معایب گیربکس حلزونی
مواد دنده حلزونی گران هستند.
درایوها تلفات برق بالایی دارند.
یک نقطه ضعف، پتانسیل حرکت لغزشی قابل توجه است که منجر به راندمان ضعیف می شود.
گرمای زیادی تولید می کنند.
چرخ دنده
گیربکس پینیون. این یک چرخ دنده ساده است که پروفیل دندانه ها به موازات محور چرخ دنده بریده شده است، در حالی که قفسه به عنوان یک تیر مستقیم با برش های دندانه ای مشابه چرخ دنده استفاده می شود.

مزایای گیربکس پینیون
ارزان
جمع و جور و فشرده
قدرتمند
ساده ترین راه برای تبدیل حرکت چرخشی به حرکت خطی
Rock and pinion کنترل راحت تر و فشرده تر را ارائه می دهد.
معایب گیربکس پینیون
زیرا این قدیمی ترین گیربکس است. چرخ از نظر انرژی راحت ترین و کمی پهن تر است. با توجه به اصطکاک آشکار؛ شما قبلا حدس می زنید که مقدار ورودی نسبت به خروجی چقدر است. نیروی زیادی که وارد مکانیسم می شود برای غلبه بر اصطکاک صرف می شود و به طور دقیق حدود 80٪ از کل نیرو در غلبه بر اصطکاک از بین می رود.
قفسه و پینیون می توانند با سطوح خاصی از اصطکاک کار کنند. اصطکاک بیش از حد و مکانیسم در معرض سایش بیش از حد معمول است و برای کار کردن به نیروی بیشتری نیاز دارد.
بدترین عیب قفسه و پینیون به دلیل اصطکاک ذاتی است که وجود دارد. یعنی همان نیرویی که عملاً همه چیز را در مکانیک کار می کند. به دلیل اصطکاک، سایش و پارگی دائمی وجود دارد و احتمالاً پس از مدتی نیاز به تعویض دارد.
از آنجایی که موارد فوق پنج نوع اصلی گیربکس موجود در بازار امروزی هستند، انواع دنده های مورد استفاده برای یک کاربرد خاص به نحوه انتقال نیرو بستگی دارد.مزایا و معایب انواع گیربکس در بالا توضیح داده شده است و بر این اساس می توانید تصمیم بگیرید که از کدام نوع گیربکس شروع کنید.

تعداد بازدید از این مطلب: 157
برچسب‌ها: گیربکس ها ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : مهدی
تاریخ : دو شنبه 23 مرداد 1402
نظرات
کیسه های صنعتی

امروزه از کیسه های پلی اتیلن برای بسته بندی در صنایع مختلف استفاده می شود.

برخی از خواص فیلم های پلی اتیلن از جمله حجم کم، شفافیت، انعطاف پذیری، قابلیت تولید در اندازه ها، ضخامت ها و رنگ های مختلف، قابلیت چاپ روی فیلم و درزهای مناسب، مصرف این محصولات را برای بسته بندی در صنایع مختلف افزایش داده است.

شرکت پلاستیک کار با استفاده از دستگاه های تولید فیلم چند لایه، چاپ فلکسوگرافی تا 6 رنگ و چرخ خیاطی در سایزهای مختلف، امکان تولید انواع کیسه های صنعتی با درز آب بندی برای بسته بندی مایعات و پودرها، آستر جامبو بگ را فراهم می کند. ، کیسه های بزرگ ، گونی پالت دارای کیسه پلی اتیلن ، کیسه آنتی استاتیک برای بسته بندی پودر و محصولات دارویی ، انواع رول و گونی دسته مهر دار تبلیغاتی ، فروشگاهی و ...

لازم به ذکر است با توجه به نیازهای مختلف صنایع، تولید بر اساس سفارش مشتری انجام می شود.

برخی از انواع کیسه های پلاستیکی کار صنعتی:

کیسه های صنعتی با درزهای آب بندی برای بسته بندی مایعات، پودرها و محصولات دارویی
کیسه روپالتی برای پوشش پالت، لوازم خانگی، مواد معدنی و غیره.
گونی قیر (پلی بگ) با دمای ذوب مخصوص برای بسته بندی قیر مایع
کیسه با نقطه ذوب پایین برای استفاده در صنعت لاستیک

جامبوبگ ها در واقع همان کیسه هایی هستند که در زبان ساده و محاوره ای آنها را کیسه های پلاستیکی می نامند.از گذشته تاکنون بیشتر مردم به فکر گونی های پلاستیکی، گونی برنج و گونی سیمانی و ... بوده اند. اما در واقع انواع مختلفی از جامبوبگ ها وجود دارد.

امروزه جامبو بگ ها در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارند که شناخت بهتر این کیف ها را ایجاب می کند.

همانطور که گفته شد، کیسه های جامبو را کیسه های پلاستیکی نیز می نامند. جامبو بگ ها از پلی پروپیلن ساخته شده اند، بنابراین گاهی اوقات به آنها گونی های پلی پروپیلن می گویند.

لازم است بدانید که جامبو بگ ها در کجا استفاده می شوند. در اینجا یک سوال وجود دارد:

چه نیازی به استفاده از این جامبو بگ ها احساس کردید؟

اپلیکیشن جامبو بگ
هر محصول برای حمل و نقل و جابجایی به بسته بندی و طبقه بندی خاص خود نیاز دارد تا با خیال راحت به دست گیرنده برسد.

هر محصولی نوع بسته بندی خاص خود را دارد، مثلاً گوشی موبایل باید در جعبه مقوایی باشد.

تبلت در ورق فلزی و غیره با توجه به این توضیحات، به نظر شما مواد شیمیایی مانند سیمان چگونه آب بندی می شوند؟

آنها را می توان در جعبه های پلاستیکی قرار داد، درست است.اما در زمان جابجایی این نوع مصالح، موارد دیگری نیز باید در نظر گرفته شود، یعنی اینکه برای صرفه جویی در هزینه و بسیاری موارد دیگر هر بار باید تعداد و حجم زیادی از مواد جابه جا شوند.
جعبه های پلاستیکی قدرت تحمل وزن و حجم مواد را ندارند. در عین حال ظروف پلاستیکی وزن قابل توجهی دارند. و از طرفی تحمل آنها در برابر شکستگی بسیار کم است.

در اینجا به این نتیجه می رسیم که استفاده از جعبه های پلاستیکی عاقلانه نیست و باید از چیز دیگری استفاده کرد.

حالا تصمیم داریم تا جامبو بگ ها را بررسی کنیم. کیسه های پلی پروپیلن که دارای نخ ها و پارچه هایی مانند لباس هستند و به هم می پیوندند که استحکام آن را افزایش می دهد.

این کیف ها به عنوان لباس و پارچه نیز بسیار متنوع هستند.

شاید از خود بپرسید که آیا جامبو بگ مستعد پارگی است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت: به دلیل درهم تنیدگی مواد این کیسه ها، اگر یکی از نخ ها پاره شود، نخ های دیگر نیروی وارد شده به آن قسمت را بین خود تقسیم می کنند و این امکان را ایجاد می کند. یک پارگی کامل ناپدید می شود، یا در فرصتی این اتفاق به ندرت رخ می دهد.حجم قابل حمل در جامبو بگ بین 500 تا 2500 کیلوگرم است.

یکی دیگر از مزایای جامبوبگ ها حجم کم آنهاست.

تمامی مدل های جامبو بگ
حال نوبت به شرح انواع مدل های جامبو بگ می رسد. انواع جامبو بگ به سه روش قابل بررسی و نظارت است.
نوع اول بر اساس نحوه تخلیه جامبو بگ تقسیم می شود.

نوع دوم بر اساس ظاهر و نوع سوم بر اساس ضریب ایمنی تقسیم بندی می شود.

ممکن است انواع مدل کیف در این مدل ها همپوشانی داشته باشد که در اینجا به آن نمی پردازیم.

انواع مدل کیف بر اساس روش تخلیه
مدل های کیسه با توجه به روش تخلیه به دو گروه تقسیم می شوند:

1- کیسه با قیف تخلیه
با رعایت اصول بهداشتی می توان از این نوع جامبوبگ ها بارها استفاده کرد. چون خیلی راحت تخلیه می شوند و خود کیسه آسیبی نمی بیند. به همین دلیل قیمت بالاتری نسبت به سایر مدل های جامبو بگ دارد.

2- کیف ته صاف
این نوع جامبوبگ معمولا یکبار مصرف بوده و پس از تخلیه دیگر کار نمی کند.

انواع مدل جامبو بگ با توجه به ظاهر
1- دو بند
2-4 پاراگراف
3-8 پاراگراف
4- U شکل
5- ساقه غلاف
6- کیف زنجیر
7- پالت
8- کیف های بزرگ یک سری کلاه و دو ست کلاه
انواع مدل جامبو بگ با توجه به ضریب امنیت
1- جامبو بگ با ضریب امنیتی 5:1
این نوع جامبو بگ یکبار مصرف بوده و قیمت پایین تری نسبت به انواع دیگر دارد.2- جامبو بگ با ضریب امنیتی 6:1
این نوع قابل استفاده مجدد است و می توان چندین بار از آن استفاده کرد.

تعداد بازدید از این مطلب: 160
برچسب‌ها: کیسه های صنعتی ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : مهدی
تاریخ : یک شنبه 22 مرداد 1402
نظرات
روان کننده صنعتی

هر گروه نیز بر اساس ویسکوزیته به چندین زیر گروه تقسیم می شود. طبقه بندی روغن موتور توسط (ISO) کامل نشده است و در این مورد از طبقه بندی SAE استفاده می شود
این طبقه بندی از سال 1911 مورد استفاده قرار گرفته است و بارها مورد بازنگری قرار گرفته است که آخرین ویرایش آن SAEJ300 است. در آخرین طبقه بندی، شش درجه برای روغن های زمستانی و پنج درجه برای روغن های تابستانی معرفی شد.

روغن ها بسته به نوع و مشخصات آن ها کاربردهای متفاوتی دارند، اما در بیشتر کاربردها نقش روان کنندگی آن ها مهم است.

مشخصات روغن
خواص مورد نیاز روغن ها به کاربرد آنها بستگی دارد. در این صورت تشخیص روغن موتور از روغن صنعتی ضروری به نظر می رسد.
ویسکوزیته و شاخص ویسکوزیته روغن های صنعتی
در رابطه با نقش روانکاری روغن موتور، مهمترین مشخصه ویسکوزیته است. البته لازم به ذکر است که از آنجایی که موتور در شرایط همدما کار نمی کند، هنگام راه اندازی موتور به خصوص در فصل زمستان، روغن سرد و کثیف است، در حالی که در شرایط عادی کارکرد دمای روغن در میل لنگ به 80 تا 100 درجه می رسد. درجه سانتیگراد در لایه ای که سیلندرها را می پوشاند، دما می تواند به 200 درجه سانتیگراد و حتی بیشتر برسد و در این محدوده دمایی روغن باید نقش روان کنندگی خود را حفظ کند.این بدان معناست که تغییرات ویسکوزیته آنقدرها هم زیاد نیست.

برای تعیین تغییرات ویسکوزیته به عنوان تابعی از دما، "دیویس و دین" یک وابستگی تجربی ایجاد کردند. در روشی که آنها استفاده کردند، یک نمونه روغن هدف با دو مجموعه روغن پایه مقایسه شد.

 

این دو گروه از روغن های پایه عبارتند از:

روغن های پایه


گروه (H) روغن های پنسیلوانیا پارافینیک هستند و تغییرات ویسکوزیته با دما کم است. به طور معمول، شاخص ویسکوزیته این روغن ها 100 در نظر گرفته می شود.
روغن های گروه L از ساحل که نفتنیک هستند و ویسکوزیته آنها با دما تغییر می کند، زیاد است. شاخص ویسکوزیته این روغن ها نیز صفر شد.
دیویس و دین ویسکوزیته این روغن های پایه را در 100 و 210 درجه فارنهایت تعیین کردند و جدول زیر را ارائه کردند که در آن D = L-H نشان دهنده تفاوت ویسکوزیته یک نمونه روغن H و یک نمونه روغن L در 100 درجه فارنهایت در شرایط است. که ویسکوزیته هر دو روغن در 210 درجه فارنهایت یکسان است.

حال برای تعیین شاخص گرانروی روانکار مورد نظر ابتدا ویسکوزیته آن را در 100 و 210 درجه فارنهایت تعیین می کنند و به ترتیب با U و V نشان می دهند، سپس بین هر یک از دو گروه روغن پنسیلوانیا و خلیج فارس یک روغن انتخاب می شود که در 210 درجه فارنهایت ویسکوزیته آن برابر با V است.اگر ویسکوزیته این دو روغن پایه در 100 درجه فارنهایت برابر با مقادیری مانند H (روغن پنسیلوانیا) و L (روغن خلیج) باشد.

روغن‌های با شاخص ویسکوزیته بالا برای موتورهای خودرو و هواپیما توصیه می‌شوند، در حالی که روغن‌های با شاخص ویسکوزیته بالا برای موتورهای دیزلی مورد نیاز نیستند.

عملیات پالایشی می تواند شاخص ویسکوزیته روغن ها را تا نزدیک به 100 افزایش دهد، اما پالایشگاه ها از این مقدار فراتر رفته و با پالایش و افزودن مواد ویژه به روغن های روان کننده، شاخص ویسکوزیته را به 140-150 رسانده اند. روغن با این شاخص بالا در تمام فصول قابل استفاده است. چنین روغنی در دماهای پایین مایع تر از روغن های زمستانی است، یعنی. هنگام روشن کردن موتور از سرد، و ویسکوزیته خود را بهتر از روغن های تابستانی در دمای کارکرد موتور در روزهای گرم حفظ می کند. جدول زیر حداقل ویسکوزیته را برای انواع روغن های چهارفصل نشان می دهد.


مشخصات روغن های صنعتی
روان کننده های صنعتی شامل تعداد زیادی فرآورده نفتی است که با توجه به کاربردهای مختلف باید ویژگی های متفاوتی داشته باشند.

جداول زیر مطابق با استانداردهای ISO تعریف شده و الزامات کاربرد و خواص مورد نیاز روغن های صنعتی را نشان می دهد.مشاهده می شود که خواصی مانند ویسکوزیته، شاخص ویسکوزیته، نقطه ریزش، فراریت، نقطه آنیلین، باقیمانده کربن کنرادسون، خواص مکانیکی و آنتی اکسیدان بودن برای این نوع روغن ها جدا از مشخصات مورد نیاز آنها حائز اهمیت است.
گریس چیست؟ انجمن تست و مواد آمریکا (ASTM) روان کننده های گریس را به صورت زیر تعریف می کند: یک محصول جامد یا نیمه جامد که از پراکندگی مواد غلیظ کننده در مایعات حاصل می شود.

این مواد با روغن ها تفاوت هایی دارند:

گریس ها در واقع روغن هایی هستند که غلیظ کننده به آنها اضافه شده است.

در دمای اتاق، گریس ها معمولا جامد هستند، در حالی که روغن ها معمولا مایع هستند.

همه روغن ها را می توان به گریس تبدیل کرد، اما برعکس آن امکان پذیر نیست.

گریس ها معمولاً فقط در ماشین آلات، ابزارها یا تجهیزات صنعتی استفاده می شوند، در حالی که روغن ها علاوه بر موارد ذکر شده، کاربردهای غیر صنعتی نیز دارند.

اما غلیظ کننده ای که برای ساخت گریس اضافه می شود چیست؟
این مواد می توانند کانی به نام بنتونیت یا کانی به نام مولیبدن باشند. در بیشتر موارد، این افزودنی پایه صابونی به نام لیتیوم است.گریس روغنی است که در یک شبکه فیبری ذخیره می شود و مانند یک اسفنج عمل می کند. این شبکه فیبری همان عامل قربانی است که در بالا ذکر شد. مولکول های تشکیل دهنده غلیظ کننده را می توان به گونه ای در کنار هم قرار داد که در ساختار آنها منافذ ایجاد شود تا ذرات روغن بین این منافذ قرار گیرند. به طور کلی، خاصیت روان کنندگی گریس از روغن های ما بین این تارها به دست می آید. مشخصات باقیمانده با توجه به نوع و کیفیت ضخیم کننده تعیین می شود.

در زیر به اصطلاحات بیشتری در مورد گناهان می پردازیم:
قوام: به ضخامت روان کننده بستگی دارد

Pour Point: دمایی که در آن روغن شروع به جدا شدن از غلیظ کننده می کند

مقاومت در برابر آب: تست هایی که روی دوام این ماده در برابر آب یا شلنگ های فشار قوی آب انجام می شود.

ویسکوزیته بر پایه روغن: ویسکوزیته روغن برای ساخت نوع خاصی از گریس

ظرفیت بار: اندازه گیری تحمل فشار گریس (به این معنی که گریس چقدر فشار را می تواند تحمل کند و همچنان به خوبی کار کند)

مقاومت برشی: در صورت استفاده مکرر و سریع، چقدر گریس مقاومت خود را می شکند

تعداد بازدید از این مطلب: 171
برچسب‌ها: روان کننده صنعتی ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : مهدی
تاریخ : یک شنبه 22 مرداد 1402
نظرات
جک پنوماتیک

جک پنوماتیک یا سیلندر پنوماتیک چیست؟
جک یا سیلندر بادی با هوای فشرده کار می کند، روند کلی حرکت در جک پنوماتیک بدین صورت است که هوای فشرده از دریچه ورودی جک وارد شده و در پشت سیلندر جمع می شود، در نهایت با فشار خود باعث حرکت صفحه می شود که شفت جک به آن متصل است.

جک های پنوماتیک یا سیلندرهای بادی گروهی از محرک های پنوماتیکی هستند که برای جابجایی و انتقال توان خطی استفاده می شوند. پارامترهای مهم هنگام انتخاب جک پنوماتیک، تعیین طول کورس و قطر پیستون جک است. لازم به یادآوری است که فاصله بین نقطه شروع حرکت تا آخرین نقطه ای که میله پیستون یا محور سیلندر طی می کند، طول کورس نامیده می شود و بر حسب میلی متر تعیین می شود. به طور معمول، طول کورس جک های پنوماتیک بسته به طراحی از 1 تا 2000 میلی متر متغیر است.

البته با توجه به نیاز بازار و جک های مورد استفاده در دستگاه ها و صنایع، بیشتر جک ها در دوره های استاندارد ساخته می شوند، اما در صورت نیاز امکان تغییر سایز دوره وجود دارد. هر چه قطر پیستون بیشتر باشد و کورس آن بیشتر باشد، هوای بیشتری مصرف می کند و در نتیجه استفاده از آن غیر قابل توجیه است.اگر کورس جک زیاد باشد، برای جلوگیری از خطر خم شدن، از میله پیستون با قطر بیشتر و یاتاقان بزرگتر استفاده می شود.


انواع جک پنوماتیک
جک های پنوماتیک در دسته عملگرهای خطی پنوماتیک قرار می گیرند و این جک های خطی به دو گروه زیر تقسیم می شوند:

بطری های یکبار مصرف یا یک طرفه
سیلندرهای دوطرفه یا دو طرفه
در زیر به توضیح مختصری در مورد هر دو نوع این سیلندرها می پردازیم.

جک پنوماتیک یک طرفه
همانطور که از نام این سیلندرها مشخص است، می توانند حرکت خود را از یک طرف انجام دهند. بدین ترتیب هوای فشرده از یک جهت وارد شده و پیستون را به حرکت در می آورد. هنگامی که جریان هوا به سیلندر قطع می شود، هوای داخل سیلندر با حرکت پیستون و میله پیستون به سمت فنر برگشتی آزاد می شود و جک به حالت اولیه خود باز می گردد. معمولا طول کورس این نوع سیلندرها با وجود فنر محدود شده و تا 100 میلی متر می باشد.

مشخصات کلی جک پنوماتیک یک طرفه
مجموعه ای از مشخصات کلی جک های پنوماتیکی یک طرفه عبارتند از:

مصرف هوا فقط زمانی است که جک در حال حرکت است.
توقف دقیق جک حتی زمانی که فشار هوا خاموش است.به دلیل محدودیت طول کورس فنر، قدرت سیلندر محدود است.
مقاومت فنر نیروی رو به جلو را ده درصد کاهش می دهد.
کاربرد جک پنوماتیک یک طرفه

مصارف صنعتی این گروه از سیلندرها بیشتر شامل فشرده سازی یا فشار دادن قطعات، ساخت گیره های پنوماتیکی و یا رهاسازی قطعات از قالب می باشد.

 

جک پنوماتیک دو طرفه یا دو طرفه
نام این سیلندرها نحوه عملکرد آنها را نشان می دهد، به این معنا که هم در برگشت و هم در برگشت میله پیستون می توانند کار کنند، علاوه بر مورد ذکر شده، تفاوت این سیلندرها با سیلندرهای تک کاره در این است که برگشت پیستون از فنر نمی کند رفت و برگشتی است و همان هوای فشرده حرکت رفت و برگشتی را ایجاد می کند.

در برخی موارد، یک سیلندر دوطرفه دارای شفت یا میله پیستون دو طرفه است، به این معنی که شفت یا میله پیستون از دو طرف سیلندر امتداد دارد و بنابراین می تواند کار را از هر دو طرف انجام دهد. نکته مهم در مورد سیلندر دو طرفه یا سیلندر دو طرفه که میله پیستون آن دو طرفه است این است که به دلیل مساحت یکسان در دو طرف پیستون، نیرو در هر دو جهت (حالت رو به جلو و حالت برگشت جک) ) برابر است.در جک ها و سیلندرهای میله پیستون رفت و برگشتی نیروی کار رفت و برگشتی برابر نخواهد بود زیرا میله پیستون که به پیستون متصل است مقداری از سطح فشار گیرنده نیروی هوای فشرده را حذف کرده است.
عملکرد این سیلندرها به این صورت است که هوای فشرده از طریق کانال ورودی جک پنوماتیکی دو طرفه وارد می شود و در نتیجه باعث حرکت پیستون و خروج میله پیستون می شود، تا زمانی که جریان هوای فشرده متوقف شود. در سوپاپ، هوای فشرده در سیلندر تخلیه می شود و همزمان هوای فشرده از کانال پوشش بالایی سیلندر وارد می شود و باعث می شود که پیستون و محور سیلندر به حالت اولیه برگردند.

مشخصات کلی جک پنوماتیک دو طرفه
در حالی که جک های دو طرفه دارای دو کانال ورودی و خروجی هستند. آنها مجموعه ای از مشخصات کلی زیر را دارند:

از دو طرف جک استفاده شده است.
آنها ساختمان بسیار ساده ای دارند.
با ترکیب دو عدد از این جک ها می توانیم شفت را در چند نقطه محلی متوقف کنیم.


جک ها با توجه به کاربردشان در سیستم های پنوماتیک انواع مختلفی دارند که برخی از آنها عبارتند از:

جک پنوماتیک چهار چرخ
جک قلمی پنوماتیک
جک پنوماتیک فشرده (فشرده)
جک پنوماتیک بدون شعاعی (بدون شفت)
جک پنوماتیک کتاب
البته علاوه بر تعداد و تنوع جک های پنوماتیکی باید توجه داشت که بیشترین گروه مربوط به جک های شفت و بیشتر از نوع چهار محوره و پره ای می باشد.حرف

تعداد بازدید از این مطلب: 171
برچسب‌ها: جک پنوماتیک ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : مهدی
تاریخ : شنبه 21 مرداد 1402
نظرات
همه چیز در مورد آموزش ارز دیجیتال

مقدمه

 

ارزهای دیجیتال در دنیای امروز، جایگاهی ویژه را به دست آورده اند. حدود یک دهه پیش، اکثر مردم با ارزهای دیجیتال و کاربردهای آنها آشنا نبودند اما امروزه افراد بسیاری با رمزارزها آشنایی دارند و از معامله آنها، به کسب درآمد بالایی رسیده اند. امکانِ کسبِ درآمدِ مطلوب از بازار ارزهای دیجیتال، سبب شده است تا بسیاری از ایرانیان، علاقه مند به سرمایه گذاری در این بازار نوظهور شوند اما لازمه ورود به دنیای سرمایه گذاری بر روی رمزارزها، آموزش ارز دیجیتال می باشد.

در این مقاله قصد داریم تا آموزش ارز دیجیتال را به صورت جامع و اصولی، به شما ارائه دهیم. اگر شما هم می خواهید با ارزهای دیجیتال بیشتر آشنا شوید و روش های کسب درآمد از آنها را یاد بگیرید، تا پایان با ما همراه باشید.

اولین ایده های ابداع ارز دیجیتال، در دهه نود میلادی شکل گرفت.

 

معرفی رمزارز یا ارز دیجیتال

قبل از ارائه توضیحات بیشتر در مورد آموزش ارز دیجیتال، بهتر است تا ابتدا تاریخچه اختراع رمزارزها را بیان نماییم.

تاریخچه ابداع رمزارزها، به دهه 90 میلادی باز می گردد. در این دهه، افراد مختلفی تلاش کردند تا پولی دیجیتال را به منظور رفع محدودیت های ارزهای فیات (ارزهای بانکی کشور های مختلف)، ایجاد کنند اما هیچ کدام از این افراد، به موفقیت خاصی دست پیدا نکردند. در سال 2008 میلادی، فردی ناشناس به نام ساتوشی ناکاموتو، ارز دیجیتالی را اختراع کرد که بر خلاف نمونه های قبلی، موفقیت های بسیاری را کسب نمود. این ارز دیجیتال، بیت کوین نام داشت و پس از گذشت مدت زمانی کوتاه، به یکی از معتبرترین رمزارزهای موجود در جهان، تبدیل شد.

 

چرا اطلاعات رمزارزها در بلاک چین ثبت می شود؟

یک ارز فیات، مانند دلار را در نظر بگیرید. اگر شما بخواهید 100 دلار را از حساب خود به حساب شخصی دیگر واریز نمایید، باید از شبکه های بانکی کمک بگیرید.

حالا فرض کنید که شما قصد دارید تا 1 واحد از رمزارز بیت کوین را به حساب شخصی دیگر انتقال دهید. در این حالت، شبکه بلاک چین به شما در انجام عمل فوق، کمک خواهد کرد. به عبارت دیگر، شبکه بلاک چین، پلتفرم انجام تراکنش های رمزارز ها می باشد.

 

بلاک چین را چه کسی اختراع کرده است؟

رمزارزها به دو دسته کلی تقسیم می شوند؛ رمزارزهایی که دارای بلاک چین اختصاصی می باشند و رمزارزهایی که از بلاک چین سایر ارزهای دیجیتال استفاده می کنند. به عنوان مثال، ساتوشی ناکاموتو، برای رمزارز بیت کوین، بلاک چینی اختصاصی را طراحی کرده است اما بسیاری از رمزارز ها، از بلاک چین بیت کوین، برای انجام معاملات خود، استفاده می کنند.

 

آموزش ارز دیجیتال 

مبحثِ آموزش ارز دیجیتال، شامل تمامی روش های مربوط به کسب درآمد از بازار رمزارز ها می شود. کسب درآمد از این بازار، به دو روش کلی، امکان پذیر است؛ 1. ماینینگ رمزارز و 2. معامله رمزارز.

ماینینگ رمزارز به دلیل محدودیت در مصرف برق در ایران و گران بودنِ دستگاه ماینینگ، صرفه اقتصادی ندارد اما شما می توانید از طریق تحلیل ارز دیجیتال و معامله (ترید) آن، به کسب درآمد بالایی برسید. البته، کسب درآمد از این روش، نیازمند آموزش ترید ارز دیجیتال است و ورود غیر اصولی و بدون آموزش به بازار رمزارزها، ضررهای مالی مختلفی را برای شما به همراه خواهد داشت.

 

 

آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال

یکی از موضوعات مهم در مبحثِ آموزش ارز دیجیتال، نحوه خرید و فروش می باشد. در واقع، شما تنها زمانی از بازار ارز دیجیتال به کسب درآمد خواهید رسید که یک رمزارز را در پایین ترین نرخِ یک روندِ قیمتی خریداری نمایید و در بالاترین نرخ به فروش برسانید.

البته، به منظور آگاهی از زمان مناسب برای خرید یا فروش یک رمزارز خاص، شما باید با مبحثِ اهرم در ارز دیجیتال، آشنا باشید و نمودار های تحلیلی مختلف را بشناسید.

 

آموزش ساخت کیف پول ارز دیجیتال 

در دوره های معتبرِ آموزش ارز دیجیتال، یکی از بخش های مهم، مربوط به نحوه ساخت کیف پول رمزارزی می باشد. کیف پول، همانند حساب بانکی است و تریدر ها از آن برای ذخیره رمزارزهای خود، استفاده می کنند. معامله گرانِ با تجربه معمولا معاملات‌ خود را در صرافی های خارجی انجام می دهند و پس از پایان ترید، ارزهای دیجیتال خود را برای امنیت بیشتر، به کیف پول، منتقل می کنند.

کیف پول ها به دو دسته نرم افزاری و سخت افزاری تقسیم می شوند. کیف پول های سخت افزاری، ظاهری همانندِ فلش مموری دارند و ذخیره رمزارز را به صورت آفلاين انجام می دهند. در مقابل، کیف پول های نرم افزاری، اپلیکیشن هایی هستند که بر روی گوشی موبایل یا کامپیوتر نصب می شوند و رمزارزها را به صورت آنلاين ذخیره می کنند.

آفلاين بودنِ کیف پول های سخت افزاری، سبب می شود تا احتمال هک شدنِ آنها به صفر برسد و تقریباً نفوذ ناپذیر شوند. از طرفی دیگر، آنلاين بودنِ کیف پول های نرم افزاری، امنیت آنها را تا حدی کاهش داده است اما این موضوع به معنای نا امن بودن کیف پول های الکترونیکی نمی باشد.

در حال حاضر، بهترین کیف پول الکترونیکی، تراست والت است و معتبرترین برند سازنده کیف پول سخت افزاری نیز، لجر نام دارد.

 

داشتنِ کیف پول نرم افزاری یا سخت افزاری، یکی از الزامات ورود به بازار ارزهای دیجیتال می باشد.

 

آموزش سریع ورود به بازار ارز دیجیتال

همانگونه که در بخش های قبل نیز توضیح دادیم، شرط اساسی برای ورود به بازار معامله رمزارزها، گذراندن دوره آموزش ارز دیجیتال است. در حال حاضر، موسسات و مراکز مختلفی جهت برگزاری دوره های آموزش ارز دیجیتال، در ایران تاسیس شده است. شما باید موسسه ای را جهت گذراندن دوره انتخاب کنید که بالاترین اعتبار را داشته باشد.

وب سایتِ سامان کریمی شاد، یکی از معتبرترین مراکز آموزشی دوره های مختلف ارزهای دیجیتال می باشد. در این سایت، دوره های آموزشی مختلفی ارائه شده است و شما می توانید با توجه به نیاز خود، دوره مناسب را انتخاب نمایید.

 

سخن پایانی

در این مقاله، توضیحاتی جامع را در مورد بازار ارزهای دیجیتال، بیان کردیم. شما می توانید با گذراندن دوره های آموزشی ارز دیجیتال، به کسب درآمد دلاری بالایی برسید.

 
 
تعداد بازدید از این مطلب: 200
موضوعات مرتبط: ارز دیجیتال , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : مهدی
تاریخ : شنبه 21 مرداد 1402
نظرات
فیلتر کیسه ای

انواع فیلترهای کیسه ای چیست؟
فیلترهای کیسه ای از مواد مختلفی ساخته می شوند که برخی از آنها به شرح زیر است.

پلی استر
فیلترهای پلی استر ساختاری بدون سیلیکون دارند. آنها می توانند ظرفیت نگهداری آلودگی بالایی را فراهم کنند. از این فیلترها می توان در فرآیندهای تولید آهن و فولاد، انتقال آلومینا، تولید آلومینیوم الکترولیتی، کوره های ذوب غیرآهنی، نجاری، فرآوری مواد غذایی، داروسازی و سایر صنایع استفاده کرد. هزینه کمی دارند و استفاده از آنها بسیار مقرون به صرفه است.

پلی پروپیلن
این نوع کیسه ها در دو نوع فیلتر سوزنی و فیلتر جوشی تولید می شوند. کیسه های پلی پروپیلن از 5 تا 100 میکرون در دسترس هستند و معمولاً به عنوان پیش فیلتر برای کارتریج های فیلتر برای کاهش بارگیری استفاده می شوند. این به فیلتر کردن آلودگی میکرون های مختلف کمک می کند.

پارچه
علاوه بر مواد ذکر شده در این فیلترها، انواع فیلترهای آستینی نیز وجود دارد که از پارچه ساخته می شوند. این فیلترها را می توان با پارچه های مختلف ساخت. از جمله این پارچه ها می توان به اکریلیک و تفلون اشاره کرد.زمان مناسب برای تعویض فیلتر کیسه ای
هیچ پاسخ روشنی برای مدت زمان ماندگاری کیسه فیلتر وجود ندارد. عواملی مانند سیستم مورد نیاز، فیلتر شدن مواد و مایعات، میزان فیلتراسیون و آلاینده ها همگی بر طول عمر کیسه فیلتر شما تأثیر می گذارند. علامت اصلی که شما نیاز به تعویض فیلتر دارید افزایش اختلاف فشار است.

زمان رفع فشار
فیلترهای آستین در حین استفاده مسدود می شوند و عبور مایع از سیستم را دشوار می کند. نظارت بر افت فشار در محفظه فیلتر بسیار مهم است. فیلترهای کیسه ای زمانی کثیف در نظر گرفته می شوند که اختلاف فشار به 15 برسد. این مقدار بسته به درجه فیلتراسیون، ویسکوزیته و عملکرد سیستم خاص می تواند متفاوت باشد. سیستم فیلتر کیسه ای خود را از نظر افت فشار بررسی کنید و در صورت لزوم فیلترهای کیسه ای خود را تعویض کنید. هنگامی که کیسه فیلتر جدید در جای خود قرار گرفت، می توانید برنامه فیلترینگ خود را طبق برنامه ادامه دهید.

از طریق ذرات شمارنده
ذرات سنج دستگاهی است که می تواند هوا را از خود عبور دهد و کیفیت هوا و میزان آلودگی را اندازه گیری کند. این دستگاه برای اندازه گیری ذرات موجود در هوا استفاده می شود.اگر میزان ذرات بیش از حد مجاز باشد، نوبت به تعویض فیلترهای کیسه ای می رسد.


کاربرد فیلتر کیسه ای
فیلترهای کیسه ای تقریباً در هر صنعت اولیه به طور گسترده استفاده می شود. برخی از زمینه های مهمی که می توان از این فناوری استفاده کرد به شرح زیر است:

صنعت فلز
آنها می توانند به طور گسترده ای در ریخته گری در هنگام پردازش مواد غیر فلزی و آهنی استفاده شوند.

صنعت دفع زباله
فیلترهای کیسه ای می توانند برای از بین بردن گرد و غبار و ذرات سمی هنگام دفع زباله های زیست توده مفید باشند.

تولید و انرژی
تقریباً تمامی صنایع و کارخانه های تولید برق و تولید برق می توانند از فیلترهای کیسه ای استفاده کنند.

صنعت حمل و نقل
فیلترهای کیسه ای می توانند به طور موثر گرد و غبار و میکرو ذرات مضر تولید شده توسط صنعت حمل و نقل را حذف کنند. این ذرات شامل مواد خاکستر تولید شده توسط صنعت سیمان می باشد.
مزایای استفاده از فیلتر کیسه ای

طراحی کاملا جدید و مدرن
رعایت استانداردهای ساخت و ساز
مکش خوب
کاملا ایرانی
نویز پایین
قابل تعویض و تعمیر
رنگ پوشش اپوکسی غنی Zing
کم مصرف
تست های زیست محیطی را پشت سر گذاشت
عوامل موثر در انتخاب فیلترهای کیسه ای

کلاس هوای تازه
غلظت و اندازه ذرات معلق
قیمت
فضای لازم
افت فشار
بهره وری
ظرفیت جذب ذرات

تعداد بازدید از این مطلب: 167
برچسب‌ها: فیلتر کیسه ای ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : مهدی
تاریخ : شنبه 21 مرداد 1402
نظرات
چسب های صنعتی

انواع چسب های صنعتی
یکی از پرکاربردترین چسب ها استفاده از چسب های صنعتی است که بیشتر در کارخانه های تولیدی مورد استفاده قرار می گیرد. انواع چسب های قوی و چسب های ضد آب باعث پیشرفت در کار و سرعت بخشیدن به تولید شده است.با مراجعه به فروشگاه های چسب با انواع و کاربردهای آنها و خواص هر کدام آشنا خواهید شد.شاید تجربه کافی در خرید و خرید نداشته باشید. تهیه آنها، بنابراین برای تهیه محصول مناسب با فروشندگان و کارشناسان ما تماس بگیرید.
چسب اکریلیک
چسب های اکریلیک در اثر افزودنی های رادیکال آزاد به سرعت خشک و سفت می شوند مونومر اصلی متیل متاکریلات است.

چسب سنگ
یکی از انواع چسب های صنعتی معمولا برای چسباندن سنگ استفاده می شود که از ویژگی های آنها می توان به مقاومت بالای محصول در برابر دمای محیط و تمامی شرایط آب و هوایی اشاره کرد.چسب سنگ قابلیت چسبندگی به انواع سنگ از جمله حمام و حمام را دارد. سطوح توالت فرنگی، سطوح سیمانی و نمای ساختمان ها و سازگاری آنها با هر شرایطی مانند رطوبت و دما و قرار گرفتن در معرض محیط های اسیدی و گازی مانند فاضلاب از جمله خواص چسب نمی باشد.چسب
چسب چوب در صنعت مصنوعات چوبی مانند تولید مبلمان و یراق آلات چوبی مانند تزیینات و کارهای بسیاری ذکر شده است. در رابطه با این چسب هر چه فشار روی چسب بیشتر شود چسبندگی آن بیشتر می شود اما اگر آن را با آب ترکیب کنید باعث آسیب به کار می شود زیرا چوب در تماس با آب حجم بیشتری پیدا می کند و کار را خراب می کند. این محصولات در رنگ های سفید و بی رنگ در بازار به فروش می رسند و در هنگام کار قدرت چسبندگی بالایی از خود نشان می دهند.

چسب ترموپلاستیک یا 1-2-3-
چسب های یک، دو، سه جزء چسب های صنعتی محسوب می شوند. آنها هم در مصارف خانگی و هم در صنعتی استفاده می شوند. می توانید نمونه کوچکتری از اینها را در منزل نگهداری کنید و با استفاده از آنها وسایل اولیه را به هر سطحی که دور از شعله است در عرض چند ثانیه بچسبانید و در اثر استفاده از چسب خشک و محکم می شود البته این محصولات دارای دو قسمت هستند. یکی چسب مایع و دیگری اسپری حلال است که باید قبل از چسب روی محل اسپری شود و سپس بچسبد و بچسبد.

چسب الاستومری
الاستومر یکی از چسب های لاستیک مصنوعی است که از حل کردن لاستیک در بنزین به دست می آید. این چسب قابلیت چسبندگی به هر سطحی به جز پلاستیک را دارد. و در ساخت هواپیما استفاده می شود

چسب رزین اپوکسی
یکی از انواع چسب های صنعتی رزین اپوکسی می باشد.این رزین ها در کارخانجات تولیدی و کارگاه ها کاربرد دارند و برای چسباندن قطعات فایبرگلاس، مجسمه های تزئینی و قابلیت چسبندگی به سطوح زیادی را دارند.چسب اپوکسی در بسیاری از صنایع از جمله استفاده می شود. . صنعت حمل و نقل و حمل و نقل، کشتی سازی، پل سازی و غیره که هم در اتصالات و هم در تراکم مقاومت بالایی دارند.

چسب اسپری حرارتی
چسب تفنگی یکی از انواع چسب های صنعتی است.این چسب بیشتر برای صنایع دستی و ساخت تزیینات و گل استفاده می شود و قابلیت چسبندگی به فوم، کاغذ و پارچه را دارد. این چسب به صورت جامد است، در دستگاهی مانند تفنگ قرار می گیرد و با اتصال دستگاه به برق، چسب ذوب شده و به بیرون هدایت می شود.

رها کردن نوار
برای چسباندن قطعات کوچک شیشه، فلز و پلاستیک استفاده می شود، قطره چسب در زیر کار نامرئی می ماند و ایجاد شوره نمی کند، هنگام استفاده مراقب باشید که به پوست نچسبد، زیرا به راحتی پاک نمی شود.

چسب آکواریوم
از این چسب برای چسباندن شیشه آکواریوم استفاده می شود.بی رنگ بوده و قدرت چسبندگی بالایی دارند.این محصول دارای خاصیت آنتی باکتریال بوده و در رنگ های شفاف، سفید و رنگی موجود می باشد.

چسب فرش
چسب فرش برای چسباندن انواع فوم، فرش و اسفنج استفاده می شود که پس از 15 تا 30 دقیقه به خوبی سفت می شود.

چسب صنعتی دو طرفه
چسب های دو طرفه از دیگر چسب های صنعتی هستند که به صورت رول و کاغذ بریده تولید و توزیع می شوند.این چسب ها ظاهری مشابه چسب های بسته بندی دارند با این تفاوت که لبه های چسب چسبنده است.
نوع چسب آهن
چسب آهن یکی از چسب های قوی است که به چسب آهن یا چسب جهانی نیز معروف است، اما به دلیل استفاده از آن در بازار باندینگ آهن با نام چسب آن بیشتر شناخته می شود و می تواند جایگزین مناسبی برای جوشکاری آهن یا چسب باشد. سوراخ کردن سطوح فلزی زمان تعمیر فلزات را کاهش می دهد و در اثر سوراخ کاری به آنها آسیب نمی رساند و از طرفی هزینه تعمیر و چسباندن را کاهش می دهد اما این چسب نیز مانند چسب های دیگر در انواع مختلف تولید و عرضه می شود. اما به طور کلی به سه دسته تقسیم می شوند که هر کدام دارای مزایای خاصی هستند و از آنها استفاده متفاوتی می کنند

چسب اپوکسی
چسب پلی اورتان
چسب سوپرچسب


چسب اپوکسی چیست؟
چسب اپوکسی نوعی چسب ضد آب برای آهن است که از استحکام چسبندگی بالایی برخوردار است و به دلیل ضدآب بودن در صنعت کشتی سازی کاربرد فراوانی دارد و کمی استفاده می شود اما از این چسب برای شکستگی های بزرگتر استفاده می شود.
چسب پلی اورتان
پلی یورتان یکی از قوی ترین چسب ها است که در کارگاه ها و خانگی کاربرد فراوانی دارد.پلی اورتان سازگاری و چسبندگی خوبی برای چسباندن سطوح فلزی، سنگی، فایبرگلاس و پلاستیک دارد و در اثر رطوبت فعال شده و در مدت زمان کوتاهی خشک می شوند. پف کرده و با استون حل کنید، بهتر است از استون برای پاک کردن این چسب از روی سطوح استفاده کنید.

استفاده از چسب فوق العاده
این چسب در بازار به قطره معروف است و استحکام بالایی برای چسباندن سطوح سنگ، شیشه، پلاستیک و برخی فلزات دارد.

کاربرد چسب آهن چیست؟
چسب آهن به دلیل استحکام چسبندگی بالا و مقاومت در برابر آب در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم، البته امروزه شرکت های زیادی در زمینه کیفیت چسب آهن با یکدیگر رقابت می کنند که معروف ترین آن ها می باشد. چسب بل. ، هل و 8888

می توان از آن برای چسباندن چوب، شیشه، فلز، فوم و الیاف استفاده کرد
چسباندن سطوح ساخته شده از چرم، پلاستیک، پارچه و روکش های تزئینی
پر کردن ترک ها و سوراخ ها
صنعت تولید کفش
کاربرد در صنعت الکترونیک
اتصال فلزات به جای جوشکاری
چسباندن سطوح فلزی مانند مس، آلومینیوم، آهن، تیتانیوم، برنج و ...
تعمیر انواع سطوح
حلال برای چسب آهن
معمولاً جدا کردن چسب آهن از روی سطوح سخت است اما اگر با حلال چسب آشنا باشید به راحتی می توانید این کار را انجام دهید.معمولا حلال چسب های پایه آب آب است اما برای چسب های دیگر باید از استون استفاده کنید. از سرکه، آب، روغن، آبلیمو و غیره استفاده کنید، اما استون را نمی توان در همه جا استفاده کرد زیرا می تواند به رنگ سطوح آسیب برساند.

تعداد بازدید از این مطلب: 154
برچسب‌ها: چسب های صنعتی ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : مهدی
تاریخ : چهار شنبه 18 مرداد 1402
نظرات
فیلترهای صنعتی

فیلترهای صنعتی چیست؟
فیلتر عبارتی برای جداسازی عناصر مفید از سایر عناصر غیر ضروری و ناخواسته است. زیرا اگر این عناصر ناخواسته حذف نشوند نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد در ادامه فیلتر صنعتی را توضیح خواهیم داد.

 

انواع فیلترهای صنعتی:
فیلترهای پوشیده شده
فیلترهای آستین
پیش فیلترهای فلزی
پیش فیلترهای فایبرگلاس
فیلترهای کیسه ای استوانه ای ایستاده
فیلترهای هوای خشک
فیلترهای لانه زنبوری
فیلترهای Envelope_Panel
فیلترهای استوانه ای
فیلترهای هپا
فیلتر روغن صنعتی
فیلترهای هیبریدی
فیلترهای کربنی
جداکننده آب و گازوئیل
فیلترهای حرارتی
فیلتر جداکننده هوا و روغن
فیلترهای تخت فشرده
فیلترهای کارتریج
فیلترهای فشرده V شکل
مانومتر U شکل
فیلترهای کف پلیسه دار



انواع فیلترهای صنعتی با توجه به کارایی آنها در جذب گرد و غبار و ذرات هوا:
فیلتر با راندمان 90-95٪.

فیلتر با راندمان 80-85٪.

فیلتر با راندمان 60-65٪.

این سه نوع فیلتر ظاهر یکسانی دارند اما کاربردهای متفاوتی دارند.

در یک طرف فیلتر صنعتی لاستیک های آب بند وجود دارد که در صورت نصب در فیلتر خانگی، این لاستیک آب بند از ورود هوای فیلتر نشده از کناره های فیلتر به فضای تصفیه شده فیلتر جلوگیری می کند.هر دستگاه صنعتی با توجه به کاربرد خود از فیلتر صنعتی مخصوص به خود استفاده می کند.

 

فیلترهای معنوی:
فیلترهای الکلی که یکی از انواع فیلترهای صنعتی هستند در کمپرسورها استفاده می شوند و به عنوان جداکننده هوا و روغن استفاده می شوند. جنس این نوع مدیا شیشه میکروفایبر است.

 

فیلتر گاز خشک:
از این نوع فیلتر برای حذف رطوبت گاز و حذف ذرات جامد گاز در دستگاه های صنعتی استفاده می شود.

این مدل در سه کلاس کاری تولید می شود که عبارتند از:

45 _ 65 _ 150 psi

150 _ 250 _ 300 psi

400 _ 600 _ 1050 psi

محیط این نوع فیلتر الیاف سلولزی، الیاف شیشه میکروفایبر و نمد پلی استر می باشد.

 

فیلترهای آستین:
فیلترهای کیسه ای فیلترهای صنعتی در چند مدل تولید می شوند.

حلقه تک و چند حلقه

یک سرباز و دو سرباز

در این نوع فیلتر صنعتی، الیاف تفلون در شرایط خاص، الیاف پلی استر زیر 150 درجه سانتیگراد و الیاف Nomex در دمای بالای 150 درجه سانتیگراد استفاده می شود.

 

فیلترهای میکرو:
راندمان این نوع فیلتر از 0.01 میکرون تا 1 میکرون می باشد.میکروفیلترها قادر به حذف روغن از گاز و همچنین حذف رطوبت از گاز هستند که در مواقعی که تجهیزات صنعتی به مایع فوق خالص نیاز دارند استفاده می شود.

 

پیش فیلتر صنعتی:
راندمان این مدل از فیلتر صنعتی 40-45 درصد است و معمولاً در مرحله اول فیلتراسیون و برای حذف ذرات ساخته و استفاده می شود.

کاربرد اصلی این نوع فیلتر افزایش عمر مفید فیلترهای تهویه صنعتی می باشد.

محیط این پیش فیلترها الیاف شیشه، الیاف پلی استر و شبکه های سیم فلزی است.

پیش فیلترهای صنعتی معمولاً پیش فیلترهای چین دار یا مسطح هستند که در داخل قاب های مقوایی، پلاستیکی و فلزی قرار دارند و می توانند اختلاف فشار کم ایجاد کنند.

 

فیلتر روغن هیدرولیک:
فیلترهای روغن هیدرولیک عمدتاً برای حذف ذرات جامد از سیال استفاده می شوند. مدیای این نوع فیلتر صنعتی از کاغذ سلولزی، فیبر شیشه میکروفایبر، با مش یک میکرون در بالا، مش سیمی و پلی استر ساخته شده است.

 

فیلتر کربن فعال:
فیلترهای کربن فعال که به صورت قاب و سیلندر ساخته می شوند در دستگاه های صنعتی برای حذف رطوبت گاز استفاده می شوند.فیلترهای تهویه صنعتی:
راندمان این نوع فیلتر که به صورت کارتریج، جیبی، لانه زنبوری و کیسه ای تولید می شود بین 50 تا 99.9 درصد می باشد. رسانه های فیلتر تهویه صنعتی از الیاف سلولز، فایبرگلاس و پلی استر هستند.

 

فیلترهای میکروتپ:
استفاده از کلمه microtop در فیلترها نشان دهنده دقت بالای فیلترها در فیلتر ذرات به خصوص ذرات بسیار ریز است. این نوع فیلترها یکبار مصرف هستند و معمولا قیمت این نوع فیلترها نسبت به سایر فیلترهای صنعتی گرانتر است.

 

فیلترهای سوخت:
برای فیلتر کردن روغن کوره، بنزین و سایر فرآورده های ارگانیک از فیلترهای صنعتی لوله ای و نمدی استفاده می شود که می تواند سوخت را تصفیه کند و ناخالصی های موجود در آنها را حذف کند که به همین دلیل بسیار مفید است. زیرا در ماشین های صنعتی مدرن، تمیز و سوخت تصفیه شده بسیار مهم است. زیرا اگر آلودگی سوخت وارد ماشین صنعتی شود باعث اختلال در روند ماشین صنعتی می شود.

 

عوامل انتخاب انواع فیلترهای صنعتی:
ویژگی های محیط اطراف فیلتر مانند: دما، دبی جرمی، رطوبت و غیره.
مشخصات ذرات مانند: نوع ماده ذرات، توزیع اندازه، اندازه ذرات و غیره.
پیکربندی فیلترها مانند کارتریج، سیلندر و ...

نشانه ها:
فیلتر هوای خنک ورودی به توربین های گاز، انبارها، کارخانه ها، بیمارستان ها، صنایع پتروشیمی، آزمایشگاه ها، موتورها و کمپرسورها، ادارات، فروشگاه های زنجیره ای، ساختمان های عمومی.کشورهایی که عمدتا از فیلترهای صنعتی استفاده می کنند عبارتند از: آمریکا، ایتالیا، کره جنوبی، آلمان

و کشورهای تولید کننده این نوع فیلترها عبارتند از: فرانسه، آمریکا، ژاپن و آلمان

 

چند روش برای تمیز کردن انواع فیلترهای صنعتی:
فیلتر را با آب ولرم (نیم گرم) و کمی مواد شوینده بشویید اما نه آنقدر که کف کند. ایجاد پارگی و سوراخ در توری فیلتر این فیلتر را بی استفاده می کند.
سر فیلتر را لمس کنید
فشار تخلیه از داخل به خارج فیلتر، حداکثر با 5 اتمسفر

تعداد بازدید از این مطلب: 150
برچسب‌ها: فیلترهای صنعتی ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : مهدی
تاریخ : چهار شنبه 18 مرداد 1402
نظرات
فن های صنعتی

فن چیست؟
فن صنعتی دستگاهی است که برای تولید جریان در داخل سیال که معمولاً گازی مانند هوا است استفاده می شود. این کار با چرخاندن یک سری پره های متصل به هاب و شفت که توسط یک موتور یا توربین به حرکت در می آیند انجام می شود. دبی هواکش ها از 6 تا 60000 متر مکعب در دقیقه می باشد. دمنده نام دیگری برای فن هایی است که در آن مقاومت در برابر جریان در سمت پایین دست فن زیاد است.

یک فن شامل مجموعه ای چرخشی از پره ها یا پره هایی است که در هوا حرکت می کنند. مجموعه دوار پره ها و توپی به عنوان پروانه یا پروانه، روتور یا پروانه شناخته می شود. به طور معمول، اجزای فن در داخل نوعی محفظه قرار می گیرند که می تواند جریان هوا را به گونه ای هدایت کند که از برخورد اشیا یا پره های فن جلوگیری کند و ایمنی را افزایش دهد. بیشتر فن ها با موتور الکتریکی کار می کنند. اما می توان از سایر منابع انرژی مانند موتورهای هیدرولیک و موتورهای احتراق داخلی نیز استفاده کرد.

فن ها جریان هوا را با حجم زیاد و فشار کم (هر چند بیشتر از فشار محیط) تولید می کنند و برعکس کمپرسورهایی هستند که خروجی بالایی در حجم نسبتاً کم تولید می کنند.تیغه‌های یک فن معمولاً هنگام قرار گرفتن در معرض باد می‌چرخند و دستگاه‌هایی که از این ویژگی استفاده می‌کنند، مانند بادسنج‌ها و توربین‌های بادی، اغلب از نظر طراحی شبیه به فن هستند.

کاربردها و صنایع با استفاده از فناوری صنعتی
استفاده های زیادی برای جریان مداوم هوا و گاز تولید شده توسط فن های صنعتی وجود دارد. از جمله احتراق، تهویه، هوادهی، جابجایی ذرات، تخلیه، خنک‌کننده، تصفیه هوا و خشک‌کردن، صنایعی که فن در آن خدمت می‌کنند شامل تولید برق، کنترل آلودگی، تولید و فرآوری فلزات، تولید سیمان، معدن، پتروشیمی، مواد غذایی، تبرید و صنایع اتاق تمیز می‌شود. .

برنامه های کاربردی انواع فن ها
از جمله موارد استفاده این محصول می توان به موارد زیر اشاره کرد، لازم به ذکر است که لیست زیر تعدادی از این موارد می باشد و اصولاً پنکه کاربردهای زیادی دارد.

کنترل شرایط هوا و آسایش حرارتی افراد
سیستم ها و ماشین آلات تبرید خودرو.
تهویه
استخراج دود
حذف گرد و غبار
خشک
تامین هوای آتش نشانی


انواع فن ها
فن های تیغه ای دوار در طرح های مختلفی عرضه می شوند. در یک خانه می توانید پنکه های زمینی، پنکه های رومیزی، پنکه های سقفی و غیره را ببینید.فن‌ها را می‌توان در سیستم‌های الکتریکی، مانند رایانه‌ها، جایی که مدارهای داخلی را خنک می‌کنند، یا در لوازم خانگی مانند سشوار، بخاری فضایی و بخاری دیواری یافت. فن ها برای حرکت هوا در سیستم های تهویه مطبوع و موتور خودرو که توسط تسمه یا مستقیماً توسط موتور به حرکت در می آید استفاده می شود. برخی از فن ها برای خنک کننده استفاده می شوند، اما به طور مستقیم دما را کاهش نمی دهند. فن هایی که برای خنک کردن تجهیزات الکتریکی، موتورها یا سایر ماشین ها استفاده می شوند، خنک سازی را با فشار مستقیم هوای گرم از دستگاه به محیط خنک تر انجام می دهند.

فن هایی که در حرکت هوا استفاده می شود.
فن های محوری
فن های سانتریفیوژ یا فن های شعاعی
فن های متقاطع یا فن های مماس
به طور کلی از فن های محوری در جاهایی استفاده می شود که به حجم زیاد جریان نیاز است و از طرح های گریز از مرکز در مواردی که هم جریان بالا و هم فشار زیاد مورد نیاز است استفاده می شود.

فن های جریان محوری
فن های جریان محوری دارای پره هایی هستند که هوا را مجبور به حرکت موازی یا محوری می کنند که پره ها به دور آن می چرخند.فن های محوری هوا را در امتداد محور فن به صورت خطی می دمند و به همین دلیل نام آن ها به وجود آمده است. از این نوع پنکه در کاربردهای زیادی استفاده می شود. از فن های خنک کننده کوچک برای دستگاه های الکترونیکی گرفته تا فن های غول پیکر مورد استفاده در تونل های باد، فن های جریان محوری برای تهویه مطبوع و فرآیندهای صنعتی استفاده می شوند.

فن های جریان محوری

 

انواع فن های محوری

فن های محوری با دمای بالا
فن های محوری لوله ای
فن های محوری پره ای
فن های محوری با زاویه متغیر
فن های محوری با زاویه متغیر در حین چرخش
فن های خنک کننده
فن های جریان مخلوط
فن های گریز از مرکز
فن های گریز از مرکز اغلب فن های قفس سنجابی یا فن های اسکرول نامیده می شوند. فن سانتریفیوژ دارای قسمت متحرکی به نام پروانه یا پروانه است که از یک محور مرکزی تشکیل شده است. دور آن مجموعه ای از تیغه ها قرار دارد. فن های گریز از مرکز هوا را با زاویه ای عمود بر ورودی فن حرکت می دهند و با استفاده از نیروی گریز از مرکز آن را به صورت چرخشی تخلیه می کنند. چرخش پروانه باعث می شود هوا وارد فن نزدیک شفت شود و به صورت عمود بر محور حرکت کند تا جایی که در محفظه گشتاور فن به بیرون حرکت کند.فن سانتریفیوژ فشار بیشتری را برای حجم معینی از هوا تولید می کند و در مواردی که این مشکل مطلوب است مانند سشوارها، تشک های هوا، سازه های باد، کنترل تهویه مطبوع و سایر اهداف صنعتی استفاده می شود. فن های سانتریفیوژ معمولاً بی صداتر از فن های محوری هستند.

فن سانتریفوژ

انواع تیغه فن سانتریفیوژ

تیغه ساده
تیغه خمیده به جلو
تیغه خمیده به عقب
تیغه کج شده به عقب
تیغه شعاعی مستقیم
چرخ با پارو


انواع فن های سانتریفیوژ با توجه به کاربرد آنها

استخراج کننده های صنعتی
فن های از پیش ساخته شده
دمنده های فشار
دمنده های بدون جستجو
دمنده های مکانیکی بازیابی بخار
دمنده های گاز اسیدی
دمنده های گاز فرآیند ویژه
ساخت فن های سانتریفیوژ.

محفظه فن
پروانه
کانال های ورودی و خروجی
محور سیار
سازوکار
یاتاقان
جفت
قفل پروانه ای
محفظه خروجی فن
صفحات آب بندی شفت
فن های جریان متقاطع
فن کراس فلو یا CFF یا فن کراس فلو که گاهی اوقات به عنوان فن لوله ای شناخته می شود، به طور گسترده در صنعت تهویه مطبوع استفاده می شود. معمولاً طول فن در مقایسه با قطر آن زیاد است، بنابراین جریان در مکان‌های دور از دو سر آن دو بعدی باقی می‌ماند.CFF از یک پروانه منحنی رو به جلو استفاده می کند که در محفظه ای متشکل از یک دیوار عقب و یک دیوار گردابی قرار دارد. برخلاف ماشین های شعاعی، جریان اصلی به صورت عرضی از پروانه عبور می کند و دو بار از پره ها عبور می کند.

جریان درون یک فن جریان متقاطع را می توان به سه ناحیه مجزا تقسیم کرد. ناحیه گردابی نزدیک خروجی فن، گرداب خارج از مرکز نامیده می شود. منطقه جریان رو به جلو و یک ناحیه پره مستقیماً در مقابل آن، هر دو ناحیه گرداب و پره اتلاف کننده هستند و بنابراین تنها بخشی از پروانه کار قابل استفاده را روی جریان اعمال می کند. به این ترتیب، فن جریان متقاطع در صنعت HVAC از فشردگی، شکل، عملکرد بی صدا و توانایی ارائه ضریب فشار بالا ناشی می شود. این فن می تواند در ورودی و خروجی به شکل مستطیل باشد، قطر آن را می توان به طور موثر با فضا تنظیم کرد، و طول آن را می توان برای برآورده کردن نیازهای جریان برای کاربردهای خاص تنظیم کرد.

یک پدیده جالب خاص برای فن متقاطع این است که زاویه حمله موضعی هوا با چرخش پره ها تغییر می کند. نتیجه این است که در شرایط خاص، پارو به عنوان یک کمپرسور عمل می کند.در حالی که در سایر مکان های نصف النهار، پره ها به عنوان توربین عمل می کنند (کاهش فشار).

تعداد بازدید از این مطلب: 169
برچسب‌ها: فن های صنعتی ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : مهدی
تاریخ : چهار شنبه 18 مرداد 1402
نظرات
لوله و اتصالات

لوله و اتصالات
در صنعت لوله و اتصالات روزانه محصولات و قطعات بسیاری برای انواع لوله و اتصالات تولید می شود. در این میان بسیاری از افراد برای انجام کار خود در تمامی صنایع به این نوع لوله ها و اتصالات نیاز دارند و با توجه به نیاز خود باید با انواع لوله و اتصالات منحصر به فرد هر یک از آنها آشنا شوند. بنابراین می توانید از انواع لوله های موجود در بازار برای انواع لوله کشی در منزل خود اعم از آب، آب بسته بندی، فاضلاب، گاز و لوله فاضلاب استفاده کنید. بنابراین همانطور که مشاهده کردید استفاده از انواع لوله، شیر اتوماتیک یورک، شیر گاز امین و ... می باشد. برای ادامه زندگی و انجام فعالیت های روزمره ضروری و واجب است. از این رو در این قسمت قصد داریم تا شما را با انواع لوله ها، کاربرد هر کدام و کاربرد آنها آشنا کنیم.

انواع لوله های مورد استفاده در فعالیت های ساختمانی
انواع مختلفی از لوله ها در بسیاری از فعالیت های ساختمانی استفاده می شود. به طور کلی در فعالیت هایی مانند لوله کشی گاز، لوله کشی آب و سیم کشی ساختمان از انواع لوله ها استفاده می شود.از این رو در این قسمت به شما توضیحات کاربردی در مورد انواع لوله می دهیم.

 


لوله مانیسمن
یکی دیگر از انواع پرکاربرد لوله فولادی لوله مانیسمان است. این لوله به دو صورت ساخته می شود که می توان به لوله فولادی درزدار و لوله فولادی بدون درز اشاره کرد. در این میان لوله های درز یکی از انواع لوله هایی هستند که نیاز به جوش دارند و از این نوع لوله ها برای انتقال برق با فرکانس بالا استفاده می شود. همانطور که می دانید برای حمل و نقل و جابجایی فرآورده های نفتی باید از لوله های بادوامی استفاده کرد که در حمل و نقل این نوع فرآورده ها به هیچ وجه آسیبی به فرآورده های نفتی وارد نشود مانند سوراخ شدن لوله ها، نشتی و شکستگی. از این رو لوله های مانیسمان معروف به آتشخور برای جابجایی محصولاتی مانند گاز، نفت و فرآورده های توری استفاده می شود. از آنجایی که جابجایی گاز بسیار حساس، زمان بر و پرهزینه است، بهتر است با حساسیت بالا انجام شود. بنابراین برای جابجایی آنها باید از این نوع لوله ها استفاده کرد. به طور کلی این نوع لوله ها از فولاد، کربن و استیل ساخته می شوند که از این میان سایزهای در نظر گرفته شده برای این نوع لوله ها 10، 20، 40، 80 و 120 می باشد.لوله پلاستیکی
در صنعت ساختمان و انواع تاسیسات مکانیکی و برقی استفاده از لوله های پلاستیکی بیش از پیش دیده می شود. از این نوع لوله ها برای جابجایی کلیه مواد جامد، مایع و گاز استفاده می شود. به طور کلی لوله های پلاستیکی نوع دیگری از لوله ها هستند که به سه روش مختلف می توان تمامی مواد را به راحتی از طریق آن جابه جا کرد.


لوله کاروگیت
در این میان از خانواده لوله های پلی اتیلن می توان به لوله دیگری اشاره کرد که به نام لوله کاروگیت می باشد. این نوع لوله که لوله پلی اتیلن دوجداره نام دارد نیز در حال معرفی به مصرف کنندگان می باشد. برای تولید این نوع لوله ها از مواد به کار رفته در تولید لوله های پلی اتیلن استفاده می کنند. برای تولید این نوع لوله ها از دو نوع پلی اتیلن استفاده می شود. در مجموع اگر بخواهیم یکی از بادوام ترین لوله های بازار را نام ببریم، بهتر است به لوله کاروگیت اشاره کنیم. به طور کلی هر چه ضخامت و دیواره های داخلی لوله ها بیشتر باشد، مقاومت آن لوله در مقایسه با لوله های دیگر بیشتر است. این نوع لوله ها میزان اصطکاک سیال قرار گرفته در داخل این نوع لوله ها را کاهش می دهند.بنابراین اگر قصد دارید از لوله ای بادوام برای کار خود استفاده کنید، بهتر است لوله کاروگیت را به عنوان لوله ای محکم و بادوام خریداری کنید.


لوله فولادی
این نوع لوله ها همانطور که از نامشان پیداست از فولاد هستند. به طور کلی فولاد یکی از آلیاژهای آهن است که مقاومت بسیار خوبی دارد. به طور کلی لوله های فولادی به دلیل خاصیت ضد آب بودن می توانند برای جابجایی مواد آبی و مرطوب مناسب باشند. از این نوع لوله ها برای تاسیسات برقی و تاسیسات مکانیکی استفاده می شود. یکی از ویژگی های مهم این نوع لوله ها مقاومت آنها در برابر خوردگی، دمای بالا و اکسیداسیون است. بنابراین از این نوع لوله ها برای فعالیت های حساس مانند حمل و نقل و انتقال فرآورده های نفتی استفاده می شود. راه دیگر برای افزایش مقاومت لوله های فولادی افزودن آهن به فولاد است. تعمیر این نوع لوله ها بسیار گران است.

لوله گالوانیزه
یکی دیگر از مهمترین لوله های مورد استفاده در صنعت ساختمان، لوله و اتصالات گالوانیزه است. این نوع لوله از عنصر معروف روی ساخته شده و به دلیل داشتن پوششی برای افزایش مقاومت به لوله گالوانیزه معروف است.این نوع لوله در برابر انواع خوردگی و زنگ زدگی مقاوم بوده و در اکثر سیستم های تاسیساتی کاربرد دارد. از این نوع لوله ها در آبرسانی و فاضلاب، اطفای حریق و آبرسانی مسکونی و شهری استفاده می شود. لوله های گالوانیزه مزایای زیادی دارند که یکی از آنها هزینه پایین نصب و راه اندازی است. برخلاف سایر لوله ها، لوله های گالوانیزه عمر طولانی دارند. در ضمن می توانید از این نوع لوله ها برای پروژه های ساختمانی بزرگ استفاده کنید. این نوع لوله نیز مانند لوله های دیگر دارای معایبی است که به برخی از آنها اشاره می کنیم. این نوع لوله ها به دلیل وزن زیاد می توانند بار زنده ساختمان ها و انواع پروژه ها را افزایش دهند. در ضمن بهتر است از این نوع لوله ها برای کاهش هزینه های خود در پروژه های بزرگ استفاده کنید.

اتصالات انواع لوله چگونه است؟
به طور کلی اتصالات انواع لوله ها موارد بسیار مهمی هستند که قبل از انجام آن باید به آنها توجه کنید. در ضمن می توانید این اتصالات را با استفاده از قطعات مخصوص انجام دهید.مغزی
در اتصالات انواع لوله ها مغز یکی از مهمترین قسمت ها می باشد. در ضمن اگر قصد داریم دو لوله را به هم وصل کنیم بهتر است از مهره برای اتصال آنها استفاده کنیم. در این نوع قطعه برای اینکه لوله ها به راحتی در داخل مغز قرار گیرند از نخ برای این منظور استفاده می شود. به طور کلی مغزها می توانند لوله های مختلفی را به یکدیگر متصل کنند. در برخی موارد می توان لوله هایی با قطر و اندازه های مختلف را به یکدیگر متصل کرد. در این نوع قطعه از رزوه خارجی استفاده شده است که می تواند منجر به اتصال لوله هایی شود که رزوه های آن به سمت داخل چرخیده است.

مهره های ماسور
یکی از پرکاربردترین قطعات در ساخت اتصالات لوله، مهره پیچ است. این قطعه باید در سه قسمت ساخته شود تا بتوان از آن استفاده کرد. در این نوع قطعه از کانکتورهای نر و ماده استفاده شده است. این نوع قطعه کاربردی در خطوط لوله بسته در منازل، آبگرمکن های اتصال و انواع بسته بندی و شیرهای اتصال استفاده می شود.

تعداد بازدید از این مطلب: 156
برچسب‌ها: لوله و اتصالات ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : مهدی
تاریخ : سه شنبه 17 مرداد 1402
نظرات
ابزارآلات جوشکاری

جوشکاری چیست و ابزار جوشکاری چیست؟
جوشکاری یک فرآیند طولانی مدت در ساخت، شکل‌دهی و تعمیر مواد فلزی است که از دماهای بالا برای ذوب و ترکیب مواد استفاده می‌کند. فرآیند جوشکاری صرفاً دو قسمت را به هم وصل نمی کند (مثل لحیم کاری یا جوشکاری دو قسمت)، بلکه با استفاده از حرارت شدید و گاهی اوقات افزودن مقداری فلز یا گاز، باعث می شود که سازه های فلزی دو قسمت مختلف به یکدیگر متصل شوند و در نتیجه محصول جدید تولید شود. بخش

یکی از ابزارهای اصلی برای جوشکاری ماده ای به نام پرکننده است. همانطور که از نام آن پیداست، این ماده به عنوان پرکننده یا منبع مواد مذاب برای تسهیل تشکیل پیوند قوی بین فلزات پایه استفاده می شود. بیشتر فرآیندهای جوشکاری به نوعی محافظ نیز نیاز دارند تا از هر دو قسمت اصلی و مواد پرکننده در برابر اکسیداسیون در طول فرآیند جوشکاری محافظت کند. در قسمت معرفی انواع ابزارآلات جوشکاری تجهیزات لازم به تفصیل بیان خواهد شد.

 

 

جوشکاری را می توان با استفاده از انواع منابع انرژی انجام داد. این منابع ممکن است شامل احتراق گاز (شیمیایی)، قوس الکتریکی (الکتریکی)، لیزر، پرتو الکترونی، اصطکاک و امواج فراصوت باشد.انواع جوش
جوشکاری هزاران سال است که در صنایع متالورژی و آهنگری به عنوان تنها تکنیک قابل استفاده استفاده می شود. این صنعت در قرن نوزدهم زمانی که تکنیک های جدیدی مانند جوشکاری قوس الکتریکی و جوشکاری اکسیژن معرفی شد تغییر کرد و توسعه یافت.

برخی از رایج ترین فرآیندهای جوشکاری عبارتند از:

MIG یا جوشکاری قوس گاز محافظ (GMAW)
جوشکاری قوس تنگستن TIG یا گاز (GTAW)
جوشکاری قوس دار پوشش دار (SMAW)
جوش قوس شار (FCAW)
جوشکاری پرتو الکترونی (EBW)
جوشکاری هیدروژن اتمی (AHW)
جوشکاری قوسی تنگستن گازی
جوشکاری قوس پلاسما


انواع تجهیزات و ابزار جوشکاری
اگر نمی دانید افراد مبتدی در شروع کار به چه ابزاری نیاز دارند، در این قسمت با ما همراه باشید تا با انواع ابزار جوشکاری آشنا شوید. اولین دغدغه مبتدیان هنگام شروع به کار در این حرفه عدم آگاهی از ابزار جوشکاری و انتخاب بهترین ابزار برای کار است. در اینجا برخی از ابزارهای اولیه جوشکاری که باید برای شروع به عنوان جوشکار داشته باشید آورده شده است.

1. ماسک جوشکاری تاریک کننده خودکار
این اولین و یکی از ابزارهای اساسی جوشکاری است که هر شخصی باید داشته باشد.همه کلاه های جوشکاری (ماسک های جوشی) کیفیت یکسانی ندارند، اما برای داشتن ماسک مناسب لازم نیست هزینه زیادی صرف کنید. ماسک جوشکاری مهمترین ابزار در کارگاه جوشکاری است، بنابراین توصیه می کنیم از کلاه ایمنی تاریک کننده خودکار استفاده کنید. کلاه های مخصوص جوشکاری مجهز به کم نور خودکار به شما این امکان را می دهد که قبل از شروع جوشکاری به راحتی جزئیات مورد نظر را مشاهده کنید. این به کاهش میزان خطا کمک زیادی می کند.

2. آهنربا جوش
آهنربا جوشکاری به دلیل توزیع گسترده یکی از ابزارهای اصلی جوشکاری است. این آهنرباها در چندین اندازه مختلف برای پروژه های جوشکاری کوچک تا بزرگ وجود دارند و به شما کمک می کنند قطعات را به راحتی در جای خود نگه دارید.

3. ابزار جوش: گونیا
Gunya یک ابزار ضروری است و در اینجا خواهید فهمید که چرا…

فرض کنید روی یک لوله مربع کار می کنید و 12 اینچ از آن را قطع می کنید. برای انجام این کار، مالت را روی قطعه کار قرار دهید، قطعه کار را علامت بزنید، اکنون زاویه 90 درجه برای برش دارید.همچنین اگر می خواهید برشی را با زاویه 45 درجه انجام دهید، می توانید با گونی نیز روی قطعه را علامت زده و سپس برش دهید.

4. کولیس
اگر می خواهید بدانید فلز شما چقدر ضخامت دارد، این یک ابزار عالی است. اکثر جوشکارها نمودارهایی دارند که مشخص می کند هنگام جوشکاری فلزات با ضخامت های مختلف چه عملیاتی باید انجام شود. قضاوت در مورد ضخامت فلز با چشم دشوار است. از این رو استفاده از کولیس کمک زیادی به شما می کند.

5. فایل جوشکاری
یکی دیگر از ابزارهای جوشکاری فایل است که حتما نام فایل جوشکاری را بارها شنیده اید. کاربرد اصلی فایل جوش در تکمیل پروژه است. هنگامی که در حال برش قطعات هستید، با تعداد زیادی فرز و فرز مواجه خواهید شد که باید از شر آنها خلاص شوید. در این زمان پرونده جوش به کمک می آید.


6. گیره یا انبر جوش
یکی دیگر از ابزارهای جوشکاری پرکاربرد، گیره جوش است. در طول پروژه، ممکن است به چند گیره برای نگه داشتن قطعات در جای خود نیاز داشته باشید. این گیره ها قطعات را محکم در کنار هم نگه می دارند و به این ترتیب می توانید به راحتی عملیات لازم را روی آنها انجام دهید.7. ابزار جوش: دستکش جوش
یکی دیگر از ابزارهای ضروری برای جوشکاری، دستکش های جوشکاری است. بدیهی است که هنگام جوشکاری به دستکش مخصوص نیاز دارید. برای این کار دستکش های مخصوصی وجود دارد که نوع ضخیم آن برای افراد مبتدی توصیه می شود. با این نوع دستکش های ایمنی جوشکاری می توانید قطعات فلزی داغ را برای چند ثانیه بدون سوختن دست نگه دارید. انواع دیگری از دستکش وجود دارد که با توجه به نوع جوش باید از آنها استفاده کرد.

تعداد بازدید از این مطلب: 149
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : مهدی
تاریخ : سه شنبه 17 مرداد 1402
نظرات
انواع آموزش آرایشگری زنانه برای تبدیل شدن به یک آرایشگر حرفه‌ای

آموزش آرایشگری زنانه برای کسانی که به دنبال درآمد هستند بسیار مفید است. بسیاری از آموزش‌ های آرایشگری سطحی هستند و نسبت به ساختار اصولی و اولیه مو بی‌توجه می‌ باشند. حساسیت بالایی که هر خانم نسبت به موی خود دارد بسیار بالاست و تمایل دارد تا همیشه زیبایی موها حفظ شوند. بنابراین استفاده از یک آرایشگر شخصی زنانه ضروریست تا به طور دائمی به موهای او رسیدگی کند. هنرجویانی که تمایل دارند به شغل آرایشگری بپردازند باید از آموزش‌ های درست و کامل استفاده کنند. آموزش درست آرایشگری زنانه شامل برنامه‌ های ویژه‌ ای می ‌شود که هر کدام را برایتان ذکر می‌ کنیم. آکادمی خوش ذوق، انواع برنامه های آموزشی آرایشگری مانند گریم عروس را برگزار می کند.

آموزش آرایشگری زنانه تا چه میزان درآمد دارد؟

 

چگونه آموزش آرایشگری زنانه دلخواه را بیابیم؟

یافتن آموزش آرایشگری زنانه دلخواه کار سختی نیست. برای یافتن آموزشگاه آرایشگری زنانه فقط کافی است تا معیارهای درستی را برای انتخاب آموزشگاه به کار ببرید. هر آموزشگاه دارای مِتُد و روش خاص خود است که برای هنرجویان به کار می‌ برد. اما مهمتر از روش ‌هایی که آموزشگاه به کار می‌ برد، هنرجویانی است که از آن آموزشگاه راضی بودند. معیار ها و نکته‌ های مهمی توسط هنرجویان موفق آرایشگری زنانه مطرح شدند که این نکات را نیز برایتان خواهیم گفت. برای انتخاب درست آموزشگاه آرایشگری زنانه باید در ابتدا هدف خود از آموزش آرایشگری را بشناسید. یعنی یادگیری، برای کسانی که جهت انجام آرایشگری شخصی و کسانی که برای اشتغال، آرایشگری می‌ کنند متفاوت خواهد بود. کسانی که می‌خواهند به شغل آرایشگری بپردازند باید آموزشگاهی را انتخاب کنند که اساتید توانمندی دارد.

آموزش آرایشگری زنانه در تهران نسبت به سایر شهرها آسان‌تر خواهد بود. علت راحتی آموزش در تهران مربوط به دسترسی به خدمات و امکاناتی است که در تهران وجود دارند. البته نکته دیگر در مورد سرعت دوره آموزشی است که اتفاق می ‌افتد. یعنی یک استاد می‌ تواند در مدت زمان کوتاهی به طور فشرده تمام نکات اولیه را برای هنرجویان ذکر کند.

 

بهترین دوره آموزش آرایشگری زنانه چه ویژگی‌ هایی دارد؟

آموزش آرایشگری زنانه باید بتواند برنامه جامعی برای درآمدزایی داشته باشد. یعنی اولین ملاک و معیار برای آموزش این است که بتواند مهارتی را در هنرجویان ایجاد کند. بنابراین هر هنرجو باید بتواند از طریق آموزش به یادگیری کامل آرایشگری پرداخته و از آن درآمدزایی کند. سایر نکات و ویژگی هایی که آموزش آرایشگری زنانه باید داشته باشد عبارتند از:

  • آموزش شناخت ساختمان مو
  • آموزش شناخت انواع ابزار آلات جدید آرایشگری
  • شناخت انواع سبک برش و کوتاه کردن موها
  • شناخت انواع پوست ها
  • شناخت بهترین لوازم آرایشی برای استفاده در ساختمان پوست صورت
  • ایجاد تجربه کوتاه کردن انواع مو های خشک و چرب برای هنرجو
  • تکنیک ترکیب رنگ پوست با مواد آرایشی
  • آموزش استفاده از ابزار آلات آرایشگری
  • شستشو حرفه ای موها
  • خدمات سشوار مو
  • آموزش کامل اصلاح صورت
  • آموزش کامل میکاپ های حرفه ای
  • اعطای گواهینامه معتبر آموزش آرایشگری

 

هنرجویان از آموزش آرایشگری زنانه چه انتظاراتی دارند؟

افراد مختلفی در آموزشگاه آرایشگری زنانه ثبت نام می‌کنند که اهداف یکسانی ندارند. بلکه هر شخص به دنبال آموزش خاصی است که مد نظر دارد. بنابراین ارائه آموزش‌ های مختلف در یک دوره آموزشی ضرورت دارد. بعضی از هنرجویان فقط به دنبال آموزش میکاپ بوده و علاقه‌ ای به ترکیب رنگ و کوتاه کردن مو ندارد. همچنین امکان دارد که بعضی از هنرجویان فقط به دنبال ترکیب رنگ مو و خدمات ابرو باشند. بنابراین هر شخص فقط به دنبال آموزشی است که نیاز دارد. هنرجویان موفق اعلام کردند که دوره‌ های تخصصی هر بخش آرایشگری پس از دوره‌ های بدوی بسیار مفید است.

آموزش آرایشگری زنانه به صورت عملی انجام می شود. مسائل تئوری فقط جهت شناخت و کسب اطلاعات اولیه هستند؛ بر همین اساس هنرجو باید حضور فیزیکی در تمام کلاس‌ ها داشته باشد. تمام هنرجویان انتظار داشتند تا در آموزشگاه بعضی از امور آرایشگری را انجام دهند. بعضی از مهم‌ترین امور مورد انتظار آنها عبارتند از:

  • انجام برخی از اقدامات اولیه بهداشتی مانند: شستشوی اولیه موها را انجام دهند
  • امکان استفاده از ابزارآلات آرایشگری و به کار بردن آنها بر روی مشتریان
  • کمک برای کوتاه کردن مو و یا اصلاح ابروها
  • انجام عملی روش‌ های ترکیب رنگ ‌ها و رنگ کردن موها
  • انجام هایلایت و پاکسازی‌ های صورت

فرصت‌ های شغلی که پس از یادگیری آرایشگری زنانه ایجاد می‌ شوند

آموزش آرایشگری زنانه باید بتواند یک مهارت را در هنرجویان اضافه کند. زمانی که هنرجو به طور کامل آموزش ‌های آرایشگری را یاد بگیرد می‌ تواند برای خود شغل هایی ایجاد کند. این شغل‌ ها شاید در ابتدا درآمد زیادی برای هنرجو نداشته باشند؛ اما به مرور زمان درآمد او افزایش خواهد یافت. مهمترین شغل‌ های پس از آموزش آرایشگری عبارتند از:

  • ایجاد سالن آرایشگری
  • انجام انواع اصلاح
  • انجام خدمات آرایشگری در تمام سالن‌ های زیبایی
  • کارشناس زیبایی و مشاوره مراقبت‌ های مخصوص مو و پوست صورت
  • بلاگر زیبایی و انتخاب آرایشگاه

یکی از مهمترین سوالات هنرجویان پس از آموزش آرایشگری زنانه در تهران این است که تا چه میزان می‌ توانند درآمد کسب کنند؟ توانایی کسب درآمد از طریق آرایشگری زنانه به طور مستقیم به مهارت شما بستگی دارد. هرچه مهارت‌ های ایجاد زیبایی در مو و صورت مشتریان بیشتر باشد مطمئناً درآمد شما نیز بیشتر خواهد بود. بنابراین نیاز است تا دوره‌ های مختلف زیبایی را در آموزشگاه طی کنید. بعضی از دوره‌ ها که درآمدزایی ویژه ‌ای دارند به طور فشرده و مجزا توسط آموزشگاه ارائه می‌ شوند. این دوره‌ ها عبارتند از:

  • خدمات مراقبت از ناخن و انواع روش های کاشت آن
  • اکستنشن مو و مژه‌ ها
  • خدمات لمینت و لیفت ابرو
  • خدمات پدیکور پا
  • خدمات بافت مو
  • شینیون مو
  • فر کردن دائمی موها

هزینه دوره کامل آرایشگری زنانه

دوره کامل آموزش آرایشگری زنانه با توجه به عوامل مختلف مشخص می شود. یعنی در ابتدا آموزش‌ هایی که هنرجو به دنبال آنها است، مد نظر قرار داده شده و مطابق با درخواست او هزینه‌ ها محاسبه می‌ شوند. به طور مثال در برخی از آرایشگاه‌ های زنانه، آموزش سالن داری داده می‌ شود. در این نوع آموزش، فرد به دنبال انجام آرایشگری نیست و فقط با ایجاد سالن، کسب درآمد می‌ کند. یعنی یک سالن مجهز آرایشگری ایجاد و هر صندلی به یک آرایشگر کرایه داده می‌ شود. بنابراین برای محاسبه قیمت آموزش آرایشگری باید خدماتی که می‌ خواهید را به آموزشگاه اعلام کنید تا بر مبنای آنها هزینه آموزش تعیین شود.

نکته بسیار مهم دیگری که از آموزشگاه آرایشگری زنان برای تعیین قیمت باید پرسیده شود، انجام آموزش‌ های عملی است. یعنی بسیاری از آموزشگاه‌ ها فقط هزینه دوره‌ های تئوری را می‌ گیرند و آموزش عملی بسیار کمی دارند. بنابراین حتماً تعداد جلسات و یا نوع کلاس‌ های آموزشی آرایشگری را حتماً از آموزشگاه بپرسید.

 

 
تعداد بازدید از این مطلب: 169
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : مهدی
تاریخ : سه شنبه 17 مرداد 1402
نظرات
ابزارآلات ایمنی

تجهیزات ایمنی چیست؟
در ابتدای مقاله ابزار ایمنی چیست، به طور کلی به لزوم استفاده از تجهیزات ایمنی پرداختیم. ابزارآلات ایمنی مجموعه ای از وسایل هستند که انواع مختلفی دارند. ابزارهای ایمنی مختلفی در محیط های کاری مختلف برای محافظت از افراد استفاده می شود. استفاده از وسایل حفاظت فردی در حین کار ضروری بوده و کاربران موظف به استفاده از آن هستند.

تجهیزات حفاظت فردی مجموعه ای از ابزارهایی است که افراد را از حوادث احتمالی در محل کار محافظت می کند. کلاه ایمنی، دستکش ایمنی، کفش ایمنی، لباس کار و غیره. تجهیزات حفاظت فردی محسوب می شوند. در زیر با جزئیات بیشتری در مورد انواع این ابزارها و کاربردهای آنها صحبت خواهیم کرد. لازم به ذکر است که انواع وسایل حفاظتی از قسمت های حساس بدن مانند دست، سر، پا و ... محافظت می کنند.


انواع ابزار ایمنی
همانطور که گفته شد، طیف وسیعی از مشاغل پرخطر و خطرناک وجود دارد که باعث آسیب دیدن افراد می شود. بنابراین به منظور حفظ سلامت فیزیکی کاربران در حین کار از ابزارهای ایمنی مختلفی استفاده می شود.در این قسمت از مقاله تجهیزات ایمنی چیست، لیستی از تجهیزات ایمنی را برای شما آماده کرده ایم؟

عینک های محافظ
عینک کار یا عینک ایمنی به عنوان شناخته شده برای محافظت از چشم استفاده می شود. استفاده از عینک ایمنی می تواند برای محافظت از چشم کارکنان استفاده شود. استفاده از این ابزار ایمنی در محیط های کاری مانند جوشکاری، کارگاه های مختلف و ... بسیار متداول است. همچنین در مواقعی که افراد با گرد و غبار، تراشه های چوب و فلز، نور شدید و غیره سروکار دارند استفاده می شود.

عینک جوشکاری یکی از انواع رایج این محصول است. از عینک های ایمنی در فعالیت هایی مانند تراشکاری، ریخته گری، فعالیت های آزمایشگاهی و غیره استفاده می شود.

عینک ایمنی یکی دیگر از تجهیزات حفاظتی برای محافظت از چشم است. همچنین عینک یکی از انواع ابزار ایمنی جوشکاری است. از انواع مختلف شیشه ها نیز برای فعالیت های جوشکاری و موقعیت هایی که کارکنان با لیزر و پرتوهای مختلف در تماس هستند استفاده می شود. هنگام خرید عینک ایمنی باید به انتخاب عینک مناسب با محیط کار خود توجه کنید. به عبارت دیگر، عینک ایمنی نباید دید شما را در حین کار محدود کند.ابزارهای زیادی در یک کارگاه وجود دارد و استفاده از آنها خطرات خاص خود را دارد. بنابراین، قبل از شروع استفاده از ابزار، باید تجهیزات ایمنی و تجهیزات حفاظتی لازم را تهیه کنید. از جمله این ابزارها می توان به تلفن های صداگیر، ماسک های جوشکاری و دستکش های ایمنی اشاره کرد.

همانطور که شرکت آروا ابزارهایی مانند اینورتر جوشکاری، میخ و منگنه، مته و میکسر بتن را تولید می کند. از این رو به منظور افزایش ایمنی کاربران و استفاده کنندگان از ابزار خود اقدام به ساخت و توزیع ابزار و تجهیزات ایمنی نمود. در ساخت محصولات آروا تمامی اصول رعایت شده است تا کاربر در هنگام کار با آنها مشکلی نداشته باشد.

طبقه بندی ابزار و تجهیزات ایمنی
ماسک جوش
ماسک های جوش آروا با قابلیت تنظیم درجه تیرگی شیشه ها از 9 تا 13 در کلیه عملیات جوشکاری مانند جوش الکترود، جوش آرگون و جوش CO2 استفاده می شود. این ماسک ها کل سر را می پوشانند و نسبت به سایر ماسک های جوشکاری در برابر جرقه هنگام کار با انواع اینورترهای جوشکاری ایمنی بالاتری دارند.شیشه ماسک
زمانی که فقط به یک بطری ماسک نیاز دارید. در عین حال، آروا شیشه هایی با رنگ های مختلف ارائه می دهد که در صورت نیاز به شیشه جایگزین می توانید از آنها استفاده کنید.

عینک های محافظ
از این شیشه ها هنگام انجام هر کاری مانند نجاری، جوشکاری، آهنگری و ... استفاده شود. این ابزار ایمنی برای محافظت از چشمان شما در هر شرایطی ضروری است. شرکت آروا در تولید عینک های ایمنی خود از مواد مرغوب و ضد خش استفاده می کند و این شیشه ها را با استانداردهای CE و EN166 تولید کرده است.

دستکش ایمنی
هیچ کارگاهی وجود ندارد که در آن دستکش ایمنی پیدا نشود. این ابزار ایمنی آنقدر مهم است که نداشتن آن می تواند منجر به آسیب جدی شود. هم در جوشکاری برای جلوگیری از سوختگی دست و هم در نجاری برای جلوگیری از بریدگی عمیق. آروا از مواد پلی استر با کیفیت ساخته شده است که در برابر سایش، پارگی و سوراخ شدن مقاوم است. در ساخت این دستکش ها استفاده می شود. همچنین برای کار با ابزارهایی مانند سنگ ساینده باید از دستکش ایمنی استفاده کنید، زیرا خطرات مختلفی می تواند سلامت دست ها و سایر قسمت های بدن شما را در حین کار با چرخ سنگ زنی به خطر بیندازد.حرف

تعداد بازدید از این مطلب: 152
برچسب‌ها: ابزارآلات ایمنی ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : مهدی
تاریخ : سه شنبه 17 مرداد 1402
نظرات
ابزارآلات موتوری

دسته ابزارهای موتوری شامل ابزارهایی است که با سوخت بنزین کار می کنند و از برق یا انرژی دیگر استفاده نمی کنند. این ابزارها انرژی لازم برای شروع کار را با استفاده از سیستم سوخت رسانی قدرتمند فراهم می کنند. سوخت و اکسیژن در یک محفظه بسته به نام محفظه احتراق گرد هم می آیند و با هم واکنش نشان می دهند. در اثر احتراق، گازهای داغ پیستون را مجبور به حرکت می کند و انرژی لازم برای حرکت دستگاه را تامین می کند.

برای کارهایی که نیاز به توان بسیار بالایی دارند، استفاده از ابزاری که با قدرت سوخت سوزی کار می کند بهتر از استفاده از ابزار الکتریکی است برق و... قدمی ثابت در جهت افزایش قابلیت ابزار برای مصارف سنگین صنعتی برداشته اند. محصولات این دسته را توضیح می دهیم.

طبقه بندی بنزین و ابزار موتوری
اره برقی و لبه زن
بنزینی یا اره برقی ابزاری قدرتمند برای برش چوب و درختان می باشد اره برقی مجهز به کاربراتور برند ژاپنی WALBRO، زنجیر مدل OREGON آمریکا و سیستم استارت آسان می باشد.همچنین گاری های بنزینی این شرکت دارای تیغه برش دلتا به ضخامت 255 میلی متر، سیستم ضد لرزش موثر و سیستم استارت آسان می باشد. بنابراین کار با این ابزارها در دراز مدت کاربر را خسته نمی کند.

موتور الکتریکی
در مکان هایی که قطعی برق مکرر وجود دارد؛. استفاده از موتور الکتریکی یا ژنراتور ضروری است. ژنراتورها بخشی از ابزار موتوری و بنزینی هستند که موتورهای آن به دو دسته دو زمانه و چهار زمانه تقسیم می شوند. شرکت آروا انواع موتور برق بنزینی را با قدرت های متفاوت برای پوشش نیازهای مختلف تولید کرده است.
ابزار تعمیر، باز و بسته کردن موتور خودرو
در این مقاله قصد داریم شما را با لوازم جانبی مد مورد نیاز برای تعمیر، باز و بسته کردن موتور خودرو که در واقع قلب هر خودرویی است آشنا کنیم. اما بیش از هر چیز باید به این نکته توجه کنید که یک موتور از قطعات مختلفی ساخته شده است و به همین دلیل ابزارهای مختلفی لازم است که برای این قطعات مناسب باشد. در این مقاله تعدادی از آنها را به شما معرفی کرده ایم.

ابزار تعمیر موتور عمومی خودرو
به همین دلیل این نوع تجهیزات یکی از اصلی ترین تجهیزات تعمیراتی است که در هر کارگاه صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد و مطمئناً کاربرد هر کدام را می دانید.این موارد شامل موارد زیر است:

بک، حلقه، کلید تخت و فرانسوی
انواع پیچ گوشتی
انبر
دم باریک
انبر قفلی
چکش


ابزار تخصصی تعمیر خودرو
ابزارهای تخصصی دیگری نیز وجود دارند که همانطور که گفته شد مخصوص تعمیر قسمت های مختلف موتور هستند که در این قسمت به معرفی تعدادی از آنها پرداخته ایم. البته ممکن است لوازم دیگری نیز مورد نیاز باشد زیرا بستگی به نوع موتور دارد. در این صورت راه حل مراجعه به کاتالوگ های تعمیرات هر شرکت می باشد.

ابزارهای مخصوص زیادی برای باز و بسته کردن و تعمیر قسمت های مختلف موتور خودرو استفاده می شود. در زیر برخی از آنها آورده شده است:

آچار شمع: این کلید مخصوص برای باز و بسته کردن شمع موتور بسته به نوع آن استفاده می شود.
پایه نگهدارنده موتور: پایه هایی که موتور را نگه می دارند اشکال مختلفی دارند.
فنر جمع کننده سوپاپ: برای باز و بسته کردن سوپاپ های موتور برای خنثی کردن فشار فنر و خارج کردن آن پس از آزاد شدن استفاده می شود.این عمل به صورت دستی یا با نیروی پنوماتیک قابل انجام است.
شیر دوار: برای آب بندی شیرها باید در محلی تحت فشار چرخانده شوند که این عمل توسط شیر دوار انجام می شود.رینگ باز کن: برای بازکردن و برداشتن رینگ های پیستون استفاده می شود و در صورت استفاده از آن می توانید از شکستن رینگ ها جلوگیری کنید.
حلقه منیفولد: برای قرار دادن پیستون در سیلندر استفاده می شود.
قفل میل لنگ: در کنار فلایویل نصب می شود تا از چرخش میل لنگ روی بلوک جلوگیری کند.

تعداد بازدید از این مطلب: 155
برچسب‌ها: ابزارآلات موتوری ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : مهدی
تاریخ : سه شنبه 17 مرداد 1402
نظرات
ابزارآلات دستی

دسته ابزارهای دستی و عمومی
آچار
این دسته از ابزارهای دستی به دو دسته آچار و آچار تقسیم می شوند. آچارهای دو دسته از آلیاژ کروم وانادیوم ساخته شده اند و برای دوام طولانی مدت و سهولت استفاده در شرایط کاری سخت طراحی شده اند.

ابزار اندازه گیری
قبل از شروع هر کاری، اندازه گیری و کسب اطلاعات در مورد این کار ضروری است، بازار طیف وسیعی از ابزار اندازه گیری با کیفیت و بادوام را ارائه می دهد. ابزارهایی مانند: سطح مزون، تراز لیزری، چرخ اندازه گیری بزرگ، خط کش، متر نواری، متر لیزری، متر مهندسی و متر نشکن.

 

انبر
انبر ابزاری دو شاخه با مفصل در وسط است که برای کارهایی مانند بریدن و نگه داشتن سیم استفاده می شود.انبر انواع مختلفی دارد. انبرهای عرضه شده به شرح زیر می باشد: انبر میلگرد، انبر پرچ، انبر، انبر کششی، انبر، دم باریک و سیم راه راه.

پیچ گوشتی و فازمتر
پیچ گوشتی ابزاری است که برای باز و بسته کردن پیچ ها استفاده می شود. کاربردهای این ابزارها به قدری زیاد است که تصور جعبه ابزار بدون آنها تقریبا غیرممکن است.فاسورها ابزارهای پیچ گوشتی مانندی هستند که برای تعیین جریان در یک دستگاه یا پریز استفاده می شوند.ارائه دهنده انواع فازمتر، پیچ گوشتی و مجموعه آنها.

تبر
قبل از اختراع اره ها از تبر برای بریدن درختان استفاده می کردند. دو محور با طراحی ارگونومیک در بازار ارائه می دهد. این ابزار دارای دسته فایبرگلاس با روکش لاستیکی نرم و ضد لغزش است که با رزین اپوکسی مخصوص به قسمت فلزی تبر متصل می شود.

جک ماشین
جک ماشین یا جک ماشین یک ابزار تنظیم ارتفاع است. معمولا هنگام تعویض لاستیک خودرو یک جک معمولی دیده اید که انواع جک های مکانیکی شامل جک های جامد، جک های تخت، جک های روغنی و جک های قوسی را ارائه می دهد که طبق استانداردهای جهانی تولید می شوند.

چراغ قوه و پروژکتور
چراغ قوه و پروژکتور ابزارهای کاربردی هستند که در مواقعی که منبع نوری وجود ندارد یا نور ضعیف است استفاده می شود. به همین دلیل استفاده از این ابزار در مسافرت، کوهنوردی، دوچرخه سواری و سایر فعالیت های مشابه ضروری است، انواع چراغ قوه و پروژکتور را با بدنه ای سبک و نشکن ساخته است تا عمر آنها را افزایش دهد.
چکش
استفاده از چکش بر کسی پوشیده نیست. تقریباً هیچ فردی وجود ندارد که نداند چگونه با آنها کار کند و یک بار از آنها استفاده نکرده باشد.چکش یک ابزار میخکوبی است که گاهی برای تخریب استفاده می شود. 14 مدل مختلف چکش در دسته های چکش دو شاخ، چکش لاستیکی و چکش مهندسی ارائه می دهد.

روبیکون
روبیکون نام یک برند ژاپنی است. علاوه بر محصولات بومی، تعدادی ابزار دستی نیز از برند روبیکون ارائه می کند. بنابراین، این دسته بندی محصولات از سایر محصولات جدا می شود. در این دسته انواع انبردست، جعبه هوا، جعبه، جغجغه بادی، دم باریک، ست آچار، سری پیچ گوشتی، سیم برش و قیچی وجود دارد.

قیچی لوله و قیچی ورق
برش فلز و ورق فلز دشوار است. ورق کاتر یکی از ابزارهایی است که چنین کاری را تسهیل می کند. قیچی از تیغه فولادی CRM با دسته های ارگونومیک ساخته شده است. لوله برش ابزار دستی لوله کش ساختمانی است. این نوع قیچی ها قابلیت تعویض تیغه را دارند.

کاتر
برای برش دقیق حتما به کاتر نیاز خواهید داشت کاترهای فریم از مواد ABS با روکش ضد لغزش ساخته شده اند و با طراحی خاص خود در حین کار به دستان شما فشار وارد نمی کنند.

کیسه ابزار و جعبه ابزار
هنگامی که می خواهید ابزار خود را جابجا کنید، استفاده از کیف یا کیف ابزار نیز ضروری است. ارائه انواع کیف و کیسه ابزار.جرثقیل دستی و پلی لیفت
جرثقیل و پلی لیفت وسیله ای است که برای جابجایی اجسام سنگین به صورت عمودی و افقی استفاده می شود. جرثقیل های پل و جرثقیل دستی انواع مختلفی دارند که هر کدام با توجه به نوع خود عملکرد و ساختار متفاوتی دارند.

نردبان
استفاده از نردبان برای رسیدن به مکان های مرتفع مانند تمیز کردن لوستر بسیار موثر است. نردبان حامی تا 150 کیلوگرم را تحمل می کند و از آلومینیوم بادوام ساخته شده است. بنابراین سبک هستند و به راحتی قابل جابجایی هستند.

سایر ابزارهای دستی
هر آنچه که باید در مورد ابزارهای دستی بدانید که در دسته بندی فوق قرار نمی گیرند را می توانید در این دسته پیدا کنید. از برانکارد، پمپ پا و پمپ دستی گرفته تا چسب مایع، شل کننده لوله، لوله روغن، خودکار ساختمانی، بخاری بدون کلاچ و گریس پمپ هندی.

تعداد بازدید از این مطلب: 147
برچسب‌ها: ابزارآلات دستی ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : مهدی
تاریخ : سه شنبه 17 مرداد 1402
نظرات
ابزارآلات برشی

روش دیگر ساخت و ساخت قطعات صنعتی علاوه بر آهنگری، جوشکاری و ریخته گری، برش است که از ابزارهای برش استفاده می شود.

ابزار برش ابزاری است که دندانه دارد و در اندازه ها و اشکال مختلف تولید می شود.

این ابزار به طور گسترده در انواع فرآیندهای برش استفاده می شود.

اگر می خواهید در مورد ابزارهای برش اطلاعات بیشتری کسب کنید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

1# ابزار برش چیست؟
در دنیای قطعه‌سازی و قطعه‌سازی، به هر وسیله‌ای که به چرخاندن کمک کند تا تراشه‌ها از قسمت اولیه خام خارج شود و به قطعه نهایی برسد، ابزار برش نامیده می‌شود.

این ابزارها انواع مختلفی دارند و به طور کلی بر اساس کاربرد و نوع ماده اولیه طبقه بندی می شوند.

ابزار برش معمولاً به صورت دوار یا چرخشی استفاده می شود.

با چرخش شدید ابزار حول محور خود و ضربه آن به سطح قطعه کار، براده ها از سطح قطعه جدا شده و بلانک اصلی به شکل نهایی خود می رسد.


2# انواع ابزار برش با توجه به نوع کاربرد
قبل از توضیح طبقه بندی ابزارهای برش با توجه به نوع کاربرد، بهتر است انواع تولید و روش های تولید به صورت چیپسی توضیح داده شود.سپس ابزار مناسب برای هر روش را شرح می دهیم.

1-2# ابزار برش فرز
آسیاب یکی از روش های اصلی خردایش است.

در آسیاب، قطعه کار ثابت می شود و فرآیند براده برداری با چرخش سریع ابزار انجام می شود.
در این روش معمولا از تیغه کاتر استفاده می شود که به دسته های مختلفی تقسیم می شود.

از مهم ترین دستگاه های فرز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آسیاب صورت
آسیاب بشقاب
برش درشت
T (چوب بری)
انگشت (آسیاب انتهایی)
هر یک از این تیغه ها برای نوع خاصی از براده برداری در یک محیط کاری خاص استفاده می شود.

تیغه های برش اکثر ابزارهای برش را تشکیل می دهند.
2-2# ابزار شبکه
در نقطه مقابل فرز چرخش است.

بر خلاف فرز، که در آن ابزار برش می چرخد ​​و قطعه کار ثابت می شود.
در فرآیند تراشکاری، ابزار برش کاملاً ثابت و ثابت است.
قطعه کار خام اولیه با سرعت بالایی می چرخد ​​و در اثر برخورد قطعه کار با ابزار، سوراخ شدگی رخ می دهد.

بر خلاف تیغه های کاتر که همه کاره هستند، ابزارهای تراشکاری تنوع زیادی ندارند
آنها فقط بر اساس نوع مواد اولیه طبقه بندی می شوند.شماره 3-2 ابزار حفاری
در روش تراشکاری و فرزکاری معمولاً قطعه کار از نقطه خاصی بریده و سوهان می شود.
اما در روش حفاری با استفاده از مته برش یا سوراخ های متعددی در قطعه کار ایجاد می شود.


4-2 # ابزار تکمیل
اتمام عملیات نهایی است که روی قطعه کار انجام می شود.

هنگام پولیش، دقت کار در چند میلی متر است.
در این فرآیند از ابزارهای خاصی به نام ریمر استفاده می شود.

ابزارهای پرداخت به دلیل دقت بالایی که دارند بسیار خاص و گران هستند.
5-2# ابزار برش نخ
ایجاد رزوه روی پیچ را رزوه و ایجاد رزوه در داخل مهره آهنگری را رزوه می گویند.

پس از ساخت پیچ و مهره، از ابزارهای مخصوصی برای تراشیدن و سوهان زدن پیچ و مهره ها استفاده می شود.

 


2-6# ابزارهای کششی
هزارخاری یک قطعه صنعتی است که ده ها کانال در آن وجود دارد.

اگر می خواهید از ابزار برش، تراشکاری یا فرز برای ایجاد هر شیار به صورت جداگانه استفاده کنید،
ممکن است هفته ها طول بکشد تا یک ارزن تمام شود.

بنابراین برای ایجاد تعداد زیادی کانال در یک قطعه صنعتی خاص از ابزار Khankshi استفاده می شود.این ابزارها شکل خاصی دارند و به سطح قطعه کار فشار وارد می کنند.
در نتیجه فشار وارده، کانال های مورد نظر ایجاد می شود.


 7-2 ابزار برش مته
پس از ایجاد سوراخ های اولیه روی قطعه کار، از فرآیند حفاری برای افزایش قطر یا عمق سوراخ استفاده می شود.

حفاری یک عملیات صنعتی بسیار دقیق است و از ابزار حفاری برای بهبود کیفیت سوراخ استفاده می کند.

از این ابزارها برای بالا بردن کیفیت دهانه های مهم صنعتی استفاده می شود.
3# طبقه بندی ابزارهای برش بر اساس مواد اولیه
ابزارهای برش بسته به محل استفاده، دما و شرایط کار انواع مختلفی دارند و با مواد اولیه مخصوص ساخته می شوند.

هر ماده خام استحکام خاصی دارد.

رایج ترین ابزارهای برش در صنعت عبارتند از:

فولاد کربن
این ابزارهای برش بسیار ارزان هستند.

برای تقویت ابزار از کربن یک تا دو درصد استفاده می کنند.

این ابزار خیلی قوی نیست.

فولاد کربنی برای ماشینکاری با سرعت کم استفاده می شود.

فولاد با سرعت بالا
با افزودن یک سری مواد شیمیایی خاص به فولاد کربنی به فولاد پرسرعت می رسیم.فولاد سرعت بالا استحکام و دوام بالایی دارد.

قیمت این ابزار برش نسبت به فولاد کربنی گرانتر است.

کاربید سیمانی و سرامیک
ابزارهای برش ساخته شده از کاربید سیمانی و سرامیک دارای خواص فیزیکی و مکانیکی تقریبا یکسانی هستند.

سرامیک ها در برابر نیروی فشاری مقاومت بالایی دارند.

هر دو ابزار برش کاربید و سرامیک استحکام بالایی دارند. اما در برابر ضربه های ناگهانی مقاوم نیستند.

سرامیک سخت تر از کاربید سیمانی است.

الماس
قوی ترین، گران ترین و بادوام ترین ابزار برش الماس هستند.

از الماس برای برش و برش مواد بسیار سخت استفاده می شود.

CBN
CBN مخفف مکعب بور نیترید است.

این ابزار برش دوام الماس را دارد. اما قیمت آن از ابزار الماس بالاتر است و کاربرد محدودی دارد.

استلایت
ابزارهای ماهواره ای از کبالت و آلیاژ کروم ساخته شده اند.

ترکیب منحصر به فرد این ماده دارای مقاومت بالایی در برابر سایش، خوردگی و حرارت است.

این نوع ابزارها هزینه بالایی دارند و در عملیات دمای بالا مورد استفاده قرار می گیرند.حرف

تعداد بازدید از این مطلب: 146
برچسب‌ها: ابزارآلات برشی ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : مهدی
تاریخ : دو شنبه 16 مرداد 1402
نظرات
تسمه

تسمه یکی از پرکاربردترین قطعات صنعتی است و به صورت انعطاف پذیر تولید می شود. گونه های مختلفی با اهداف و جنسیت متفاوت در صنایع استفاده می شود.

تنوع این قطعه بسیار زیاد است و در اندازه ها و برندهای مختلف ساخته و عرضه می شوند.
پرکاربردترین نوع این قطعه صنعتی تسمه تایم، انتقال نیرو، نوار نقاله می باشد.
این قسمت زمانی استفاده می شود که بخواهیم انرژی مورد نظر را بین چند شفت انتقال دهیم. آنها از یک ماده انعطاف پذیر ساخته شده اند که به طور گسترده در صنعت استفاده می شود.
تسمه را دور قرقره می پیچند و برق را به قرقره ها وصل می کنند. طول این قطعه حدود 6 تا 12 میلی متر و عرض آن بین 20 تا 60 میلی متر است.
همانطور که گفته شد انواع مختلفی از این قطعه صنعتی برای مصارف مختلفی در صنعت ساخته و ساخته می شود. تسمه های صنعتی قطعات صنعتی بسیار متنوعی هستند که کاربردهای متفاوتی دارند.
در این قسمت شما را با انواع آن و کاربرد آن آشنا می کنیم.


نوار نقاله:
این نوع قطعه صنعتی بر روی نوار نقاله های ماشینی و معمولاً برای حمل بار استفاده می شود.

زمان:
به عنوان یک راهنما با نسبت خاصی بین قطعات ماشین استفاده می شود.انتقال قدرت
این قطعه صنعتی نیز نیروی چرخشی را از یک جسم دوار به جسم دیگر منتقل می کند و باعث چرخش جسم دوم می شود. تسمه انتقال نیرو از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
تخت خواب
این نوع زمانی استفاده می شود که فاصله بین قطعات زیاد باشد.
شکل V (ذوزنقه): این نوع در مواقعی که به استحکام زیاد نیاز است استفاده می شود.
چند شیار
با ترکیب چند تسمه V شکل یک تسمه چند شیار به دست می آید. از این نوع برای انتقال توان بالا نیز استفاده می شود.
گرد
در صورت نیاز به نیروی کمی از این نوع استفاده می شود.
آجدار
این نوع تخت و ذوزنقه ای در وسایل کوچک مانند ماشین لباسشویی استفاده می شود.


انواع تسمه
تسمه ها به طور کلی از دو نوع مواد فلزی و غیرفلزی ساخته می شوند. آنها در استحکام کششی با یکدیگر تفاوت دارند.
نوع غیر فلزی آن در بسته بندی مصالح ساختمانی، کاغذ و ... استفاده می شود. و از نوع فلزی آن در بسته بندی وسایلی مانند صفحات مسی، آلومینیومی و فلزی استفاده می شود.
این قطعه صنعتی در ساختمان سازی نیز کاربرد دارد و برای بسته بندی بارهای سنگین قابل استفاده است.این قطعه پرکاربرد صنعتی در هنگام کار نیز در مواقعی که به مقاومت بالایی نیاز داریم مانند کار با دستگاه بسیار سنگین استفاده می شود.
بیشترین کاربرد این قطعه در کابل های تلفن و برق می باشد.
با توجه به تنوع زیاد انواع و اقسام کاربرد، تولیدکنندگان قابل اعتمادی در این صنعت وجود دارد. سازندگان اروپایی، آمریکایی، آسیایی و چینی قطعات بسیار باکیفیت و مطابق با استانداردهای گیاه مادر تولید می کنند.
از نظر کیفیت می توان به سه نوع کیفیت اشاره کرد
دسته اول از نظر کیفیت کاملاً مشابه استانداردهای گیاه مادری است. نوع دیگر و دسته دوم که با برند چینی تولید و با استانداردها و کیفیت جهانی تولید می شوند. دسته سوم تولیدکنندگانی هستند که تسمه های طراحی شده یا برگرفته از یک برند معتبر تولید می کنند که کیفیت کافی ندارند و چندان معتبر نیستند.
برندهای OPTIbELT، MEGADYNE و BANDOO بیشترین سهم بازار را دارند.

اهمیت بستن کمربند ایمنی

با توجه به افزایش روزافزون کارگاه ها و کارخانه های صنعتی و تولیدی و طراحی و ساخت ماشین آلات امروزی، این قطعه صنعتی بیش از پیش مورد نیاز است.قطر نوارهای تولیدی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. زیرا در صورت نداشتن قطر استاندارد و مناسب می تواند در حین چرخش از سر راه خود خارج شده و باعث از کار افتادن و آسیب دیدن دستگاه شود.
نوع دیگر (تسمه های برزنتی) در صنعت بالابر برای حمل بار و قطعات مورد استفاده قرار می گیرد. این نوارهای پارچه ای از پارچه پلاستیکی ساخته شده اند.
به طور کلی می توان گفت نحوه کار تسمه ها به گونه ای است که در صورت شکستن و یا از بین رفتن لایه آنها در حین کار، سیستم انتقال انرژی را مختل کرده و دستگاه از کار می افتد.
این قطعه یکی از قطعات صنعتی برای انتقال نیرو یا تنظیم حرکت اجزای ماشین الکتریکی (سنکرونیزاسیون) می باشد.
اکثر کارخانه ها از تسمه نقاله برای حمل اقلام و قطعات استفاده می کنند. البته این نوع قطعه غیرفلزی بوده و از الیاف پلاستیکی به صورت برزنتی و در هم تنیده ساخته شده است.


عوامل موثر بر طول عمر و دوام تسمه
1. هر چه تعداد تسمه های مورد استفاده در سیستم صنعتی بیشتر باشد، عمر آنها بیشتر و کارایی آن افزایش می یابد. واضح است که اگر تعداد این قطعات در یک سیستم صنعتی کمتر باشد، عمر آنها نیز کمتر خواهد بود. زیرا کار زیاد باعث فرسودگی آن می شود.اگر بیشتر باشد، اگر یکی از آنها خراب شود، سیستم خراب نمی شود.
2. قرار دادن و چرخش در پول نیز مهم است. زیرا پول باعث چرخش راحت تر و قرارگیری منظم این قطعه در سیستم می شود. دقت کنید با توجه به ضخامت و ارتفاع این قطعه باید از پول مناسبی در مسیر حرکت استفاده کرد.
3. هر یک از تسمه ها خاصیت کششی و اصطکاک خاصی دارند و برای کاربرد خاصی طراحی شده اند. با انتخاب صحیح می توانید آسیب آنها را به حداقل برسانید.
به عنوان مثال، نوع ضعیف آلیاژ نرمال را نمی توان در صنعت ذوب فولاد و آهن استفاده کرد. زیرا گرمای بیش از حد در این واحدهای تولیدی منجر به خرابی در مدت زمان کوتاهی شده و عملکرد سیستم را مختل می کند.
4. همیشه طول سیستم را بررسی کرده و روغن کاری لازم را انجام دهید. این باعث می شود به راحتی بچرخند و فشار کمتری به این قطعه پرکاربرد وارد شود.
توجه: در هنگام روغن کاری از ریختن محلول روغن و واسکاسین و ... روی تسمه خودداری کنید.
5. در بسته بندی، حمل و نقل و انتقال آنها باید دقت شود. زیرا تسمه ها مقاومت و کارایی خود را در برابر گرما، نور مستقیم خورشید، روغن و محلول های شیمیایی از دست می دهند.گاهی در حین نگهداری به دلیل رعایت نکردن اصول کافی دچار تغییر حالت شده و انعطاف خود را از دست می دهند. .

تعداد بازدید از این مطلب: 123
برچسب‌ها: تسمه ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : مهدی
تاریخ : دو شنبه 16 مرداد 1402
نظرات
کاسه نمد و قطعات لاستیکی

کاربرد این محصول:
موتور خودرو، گیربکس خودرو و به طور کلی مکان هایی که دمای بالایی ندارند. شرکت کار و صنعت از بهترین مواد موجود برای ساخت مهرهای روغنی استفاده می کند اما کاسه استاندارد. کاسه نمد برای مناطق با دمای بالا طراحی نشده اند کاسه های نمدی چیست و چگونه کار می کنند؟
اصول عملکرد سممرینگ ها به شرح زیر است: از طریق لبه. آنها یک محور چرخان را کاملاً ایزوله و آب بندی می کنند. این محصولات توسط فشار خلاء شدید بین شفت دوار هدایت می شوند. و لبه های آن در جای خود بسیار محکم و غیر قابل نفوذ می شود. البته اپراتور تجهیزات صنعتی وظیفه روانکاری این اتصال را بر عهده دارد زیرا. در برخی موارد، مانند کاسه نمد روغن که نمی تواند دمای بالا را تحمل کند، ممکن است مشکل از بین رفتن کاسه روغن رخ دهد.

کاسه نمدی و انواع آن چیست؟
فنجان نمدی بونا (نیتریل) پرمصرف ترین الاستومر در آب بندی می باشد. مهر و موم روغن نیتریل در برابر روغن ها و سوخت های نفتی، روغن های معدنی و گریس ها، سیالات هیدرولیک، آب، بخار و الکل بسیار مقاوم است. نیتریل دارای مجموعه ای عالی از خواص مانند فشرده سازی کم، استحکام کششی بالا و مقاومت در برابر سایش است.کاسه نمدی ویتون دارای مقاومت حرارتی و شیمیایی بالا در برابر روغن ها و سوخت های نفتی، روغن ها و گریس های معدنی، حلال ها، سیالات هیدرولیک، آب و بخار می باشد. آنها ویژگی های فشرده سازی پایینی دارند. مهر و موم روغن ویتون ترجیحاً در شرایط قرار گرفتن در معرض شیمیایی و سرویس وکیوم سنگین استفاده می شود.

مهر و موم روغن سیلیکونی توانایی بالایی در جذب روان کننده دارد که اصطکاک و سایش را به حداقل می رساند. این محصول سیلیکونی در برابر روغن های معدنی و گیاهی، محلول های نمکی و شرایط مختلف محیطی مقاوم است. سیلیکون معمولا در صنایع غذایی و پزشکی/دارویی استفاده می شود.

مهر و موم روغن EPDM برای استفاده با الکل، آب، گریس و سایر شرایط محیطی مناسب است. EPDM در برابر اسیدهای آلی و معدنی، آب قلیایی سدیم و پتاسیم، بخار و مواد شوینده مقاوم است.

مهر و موم روغن HNBR مقاومت بسیار خوبی در برابر روغن های نفتی و گاز اسیدی دارد. در مقایسه با نیتریل استاندارد، HNBR دارای محدوده دمایی بهتر و مقاومت در برابر سایش بالاتر در مواجهه با مواد شیمیایی است.

کاسه نمدی تمام لاستیکی از نظر شیمیایی خنثی است و مقاومت شیمیایی عالی دارد.کاسه نمدی تمام لاستیکی را می توان در روغن و سوخت های نفتی، حلال ها و شرایط محیطی استفاده کرد. این محصول برای موقعیت های استاتیک متناوب و دینامیکی آهسته مناسب است.
در انتخاب کاسه نمدی به چه عواملی باید توجه کرد؟
عواملی که در انتخاب کاسه نمدی باید در نظر گرفته شوند عبارتند از: شرایط عملیاتی (مانند دما و فشار)، مایع آب بند، سرعت و قطر مهر و موم روغن و طراحی بدنه.

چگونه کاسه نمدی را نصب کنیم؟
کاسه نمدی باید طوری نصب شود که لبه آن رو به مایع مسدود شود. مهر و موم روغن باید فشار داده شود یا ضربه بزنید تا کاملاً در محفظه قرار گیرد و در حین نصب باید از آسیب به لبه مهر و موم در هنگام نصب محافظت شود.

علائم شکست سیل چیست؟
علائم خرابی درزگیر روغن شامل نشت مایع، افزایش لرزش محور و صداها و بوهای غیرمعمول است.

کاسه نمدی معمولا چقدر عمر می کند؟
عمر مفید یک سممرینگ به شرایط کاری و کیفیت آن بستگی دارد. به طور کلی، یک کاسه نمدی که به درستی نصب و نگهداری شود می تواند چندین سال دوام بیاورد.


آیا سمرینگ قابل تعمیر و بازیابی است؟
در برخی موارد، مهر و موم روغن را می توان با تعویض لبه سد یا اجزای دیگر بازیابی کرد.با این حال، در بیشتر موارد، جایگزینی سممرینگ مقرون به صرفه تر است.

Semmering را از کجا می توانم بخرم؟
کاسه های نمدی را می توان از تامین کنندگان مختلفی از جمله تولید کنندگان، توزیع کنندگان و فروشگاه های آنلاین خریداری کرد. مهم است که یک تامین کننده قابل اعتماد انتخاب کنید و مطمئن شوید که سد با قطعه مورد نظر شما سازگار است. رابرسازان یکی از تولیدکنندگان معتبر در این زمینه می تواند در خرید کاسه نمدی با کیفیت به شما کمک کند.

تعداد بازدید از این مطلب: 154
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : مهدی
تاریخ : دو شنبه 16 مرداد 1402
نظرات
انواع زنجیر صنعتی

زنجیره صنعتی چیست؟
یکی از مهمترین ابزارهای انتقال انرژی، زنجیره های صنعتی است. زنجیرهای صنعتی در سایزها و انواع مختلف و در مدل های تک ردیفه و دو ردیفه تولید می شوند. متداول ترین مواد مورد استفاده در زنجیره های صنعتی فولاد ضد زنگ و فولاد کم یا پر کربن است. در زنجیره های صنعتی از پوشش هایی مانند گالوانیزه برای محافظت از زنجیر استفاده می شود. پوشش گالوانیزه باعث افزایش طول عمر مدار می شود و گاهی اوقات از مدارهای تلفن تولید می شود.

زنجیرهای صنعتی از اتصال قطعات کوچک زنجیره ای به یکدیگر ساخته می شوند این قطعات با پین به هم متصل می شوند. هنگامی که زنجیر چرخ زمان بندی خود را درگیر می کند، نیرو را به دنده دیگر منتقل می کند. زنجیر صنعتی می تواند به خودی خود عامل حرکت یا در برخی موارد عامل حرکت ابزار دیگری باشد. زنجیرهای صنعتی با توجه به اندازه و گام، استحکام کششی بالایی دارند و کنترل شده و بدون رهاسازی هستند. از نقاط ضعف این زنجیرها می توان به صدای زیاد در حین کار و وزن زیاد اشاره کرد.

انواع زنجیر صنعتی

از زنجیر صنعتی فولادی استفاده نکنید
زنجیره های صنعتی تفلون
زنجیر صنعتی ضد آب
زنجیره صنعتی دندانپزشکی
زنجیره صنعتی پایه بلند
نوار نقاله زنجیری صنعتی
زنجیره های صنعتی در بسیاری از صنایع از جمله سیمان، فولاد، معدن، نفت، خودروسازی، کشاورزی و غیره استفاده می شود.زنجیر نقاله یا زنجیر انتقال نیرو
زنجیر نقاله شبیه زنجیر انتقال نیرو است. زنجیر نقاله از چندین یاتاقان ساخته شده است که توسط ورق هایی به هم متصل شده اند. هر یاتاقان از یک پین و یک آستین تشکیل شده است که غلتک روی آن می چرخد. بلبرینگ و آستین به گونه ای طراحی شده اند که فشار بالا را تحمل می کنند و می توانند بارهای سنگین را تحمل کنند، این ویژگی باعث می شود زنجیره قدرت در برابر شکستگی، خم شدن و کشش مقاومت بالایی داشته باشد.

زنجیر غلتکی صنعتی

این زنجیرهای قوی در ماشین‌هایی استفاده می‌شوند که خطوط مونتاژ وسایل نقلیه، برداشت گندم و انتقال انواع انرژی در سیستم‌های نوار نقاله هستند. از انقلاب تولید تا امروز، زنجیره غلتکی محرک اصلی رشد صنعتی بوده است. این زنجیر چند منظوره همچنین می تواند برای بلند کردن بارهای سنگین و ارائه تسهیلات جدید با آنها با افزودن اتصالات جدید که عملکردهای حمل و نقل ویژه ای را ارائه می دهد، استفاده شود. زنجیرهای غلتکی قوی، قابل اعتماد و مقرون به صرفه هستند.

استانداردهای زنجیره ای مانند ANSI/ASME و ISO بریتانیا، استحکام کششی، مقاومت خستگی، گام، عرض غلتک و قطر انواع زنجیر را مشخص می کند.استحکام کششی یکی از مقادیر کلیدی برای توصیف مقاومت شکستن زنجیره است. عوامل زیادی مانند نوع فولاد مورد استفاده در ساخت زنجیر، نوع عملیات حرارتی اعمال شده بر روی مواد، کیفیت ساخت و کانتور صفحات اتصال و ضخامت آنها این آمار را تشکیل می دهد. با توجه به اینکه زنجیره غلتکی بیش از ظرفیت خود کار می کند، احتمال شکست زودرس وجود دارد. بسیار مهم است که از مدار قدرت مناسب برای کاربرد خاص خود استفاده کنید، زیرا عدم تطابق قدرت باعث می شود سیستم شما بیشتر خراب شود و اگر سیستم برای نیازهای شما خیلی ضعیف باشد، آسیب جدی به بار خواهد آورد. انتخاب اندازه زنجیر مناسب برای برنامه شما می تواند حداکثر عمر و کارایی تجهیزات ارزشمند شما را تضمین کند. برخی از کاربردها ذاتاً سنگین‌تر هستند و معمولاً از زنجیره‌های غلتکی سری سنگین استفاده می‌شود.

مزایای زنجیر غلتکی استاندارد

همه زنجیرهای غلتکی دارای غلتک های سخت شده هستند که چرخش بوش را افزایش می دهد و در عین حال بارهای ضربه ای روی دندانه های چرخ دنده را در حین کار کاهش می دهد.
تمام اجزای زنجیر به علاوه برای دستیابی به حداکثر استحکام و مقاومت در برابر سایش تحت عملیات حرارتی قرار می گیرند.برای افزایش عمر سایش و کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری، روغنکاری با روغن داغ روی 100 درصد اجزای این زنجیر اعمال می شود.
استانداردهای بین المللی زنجیره های صنعتی
استانداردهای اصلی بین المللی زنجیره های صنعتی ANSI، DIN و ISO هستند.

انواع انواع زنجیر صنعتی
زنجیرهای صنعتی مورد استفاده برای انتقال قدرت بارهای سنگین در صنایع بر اساس دو استاندارد A و B طبقه بندی می شوند.

سری زنجیر شامل شماره های 30، 40، 50، 60، 80 تا 240 می باشد که از یک ردیف تا 6 ردیف و در سه مدل ساده، یک رو و دوطرفه می باشد. سری ها بر اساس استانداردهای DIN 8188، ISO 606 یا ANSI نامگذاری شده اند. به این زنجیرها سری آمریکایی می گویند.

زنجیر سری B شامل اعداد 08B، 10B، 12B، 16B تا 72B می باشد که به صورت تک ردیفه تا 6 ردیفه و در سه طرح ساده یک طرف چنگال دار و دو طرف چنگال دار می باشد. سری B بر اساس استانداردهای DIN 8187، ISO 606 نامگذاری شده است. این زنجیرها سری اروپایی نامیده می شوند.

زنجیر کوتاه باگام و سری A با دقت بالا
زنجیر تک ردیفه
مدارهای دو ردیفه تا پنج ردیفی سری A
زنجیر کوتاه باگام و سری B با دقت بالا
زنجیره های صنعتی سنگین
زنجیر خاردار دقیق با گام کوتاه
زنجیر خاردار محکم
زنجیر انتقال دو گام
زنجیر برای موتور سیکلت
زنجیر میدان نفتی
زنجیره های صنعتی میدان نفتی سنگین
زنجیر خم
زنجیر روکش نیکل
مدارهای بی صدا
زنجیره های خدمات آبی
زنجیر هیدرولیک سرویس مقاوم در برابر خوردگی هستند و در مواقعی که زنجیر با آب و نمک تماس دارد، استفاده از زنجیر هیدرولیک سرویس مناسب است.عمر زنجیره های هیدروسرویس 30 برابر زنجیرهای معمولی است.

مشخصات انواع زنجیر صنعتی
مقاوم در برابر خوردگی
عمر طولانی تر
ترکیب شیمیایی کروم شش ظرفیتی آزاد
حفاظت در برابر خوردگی عالی
اکستروژن سرد، آستین سفت و چرخان، راندمان بالا
صفحات و غلتک ها با دقت بالایی به هم متصل می شوند.
مقاوم در برابر سایش
نیاز به روغن کاری به موقع دارد
انواع زنجیر صنعتی
زنجیر استیل 304
این مدارها در دمای بالا و محیط های بسیار خورنده استفاده می شوند. این زنجیرها نمیگیرند

زنجیر استیل 316
زنجیر فولادی 316 در دمای بسیار بالا و شرایط بسیار خورنده استفاده می شود.

زنجیر استیل AS 600
یکی از مهم ترین زنجیرهای سری 600 که مخصوص محیط های با دمای بالا و خورنده می باشد. این قطعات زنجیره ای سخت شده و مقاومت سایش بیشتری نسبت به زنجیر فولادی 304 دارند.

زنجیره های صنعتی نیکل
در شرایطی که تماس لحظه ای وجود دارد از مدارهای نیکل اندود استفاده می شود. همچنین در شرایطی که زنجیر در معرض آب قرار دارد، استفاده از زنجیر صنعتی با روکش نیکل مناسب است.زنجیره صنعتی نقره ای
در مواردی که محیط اسیدی است از زنجیر صنعتی با روکش نقره استفاده می شود. این زنجیرها در برابر زنگ زدگی بسیار مقاوم هستند.

تعداد بازدید از این مطلب: 138
برچسب‌ها: انواع زنجیر صنعتی ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : مهدی
تاریخ : یک شنبه 15 مرداد 1402
نظرات
انواع درایو

کاربرد درایو صنعتی عموماً برای کنترل دور موتور و تنظیم ولتاژ و فرکانس در الکتروموتورهای تک فاز یا سه فاز است. اینورتر صنعتی که گاهی اوقات به جای درایو از نام آن استفاده می شود، در واقع بخشی از این دستگاه است. در این مقاله با انواع اینورترهای صنعتی ایرانی، درایوهای سنگین و نحوه عملکرد آنها آشنا می شویم.

موتور AC صنعتی ایران
در این نوع درایوهای الکتریکی ابتدا انرژی وارد درایو می شود و پس از تغییرات لازم در ولتاژ و فرکانس به سمت موتور می رود. با یکسو کننده در این دستگاه، جریان ورودی به جریان مستقیم تبدیل شده و سپس به خازن ها منتقل می شود. در مرحله بعد پس از خروج از خازن ها وارد بخش اینورتر صنعتی ایران می شود. اینورتر صنعتی ایران جریان مستقیم را به جریان متناوب تبدیل کرده و به موتور می فرستد.
برخی از کاربردها و مزایای این درایو صنعتی به شرح زیر است:

صرفه جویی در انرژی
کاهش صداهای خارجی
حرکت روان موتور (این ویژگی یکی از مهمترین مواردی است که باعث کاهش ضربات ناگهانی در محرک آسانسور می شود.)
کاهش استهلاک موتور و فالوور، کاهش هزینه های تعمیر، ضایعات و تعویض
حفاظت موتور در برابر بار الکتریکی ناگهانی و سنگین
صرفه جویی قابل توجهی در سمت موتور
درایو DC صنعتی ایرانی
در این نوع درایو، سرعت با استفاده از ولتاژ آرمیچر (جریان تحریک) در موتور DC کنترل می شود.این درایو AC را از طریق مبدل به DC تغییر می دهد.

تفاوت آن با AC این است که در درایوهای AC جریان با استفاده از اینورتر صنعتی ایران تغییر می کند. از دیگر تفاوت های مهم این دو درایو صنعتی در کاربرد، منبع تغذیه، روش های نگهداری، ابعاد و وزن، گشتاور راه اندازی، صداها، مصرف برق، مکانیسم ترمز، مکانیسم واکنش حرکتی، مدارهای کنترل و قدرت، تنظیم سرعت و غیره می باشد.

گفته می شود که درایوهای DC صنعتی از نظر کنترل سرعت ارزان تر هستند و بنابراین مقرون به صرفه هستند. اما یک مشکل این است که در دراز مدت هزینه درایو DC افزایش می یابد.

درایو با سرعت متغیر صنعتی یا VSD
این نوع درایو یکی از انواع درایوهای صنعتی است که در ماشین های صنعتی برای کنترل سرعت استفاده می شود. سرعت های مختلف در برخی از صنایع و ماشین آلات صنعتی مورد نیاز است.

در مواقعی که سرعت خروجی باید مدام تغییر کند و با این تغییر حالت استپ رخ نمی دهد، باید از درایو VSD با سرعت متغیر استفاده کرد. به عنوان مثال از این نوع موتورهای صنعتی ایران باید در پمپ ها، فن ها و واحدهای کمپرسور استفاده شود. نتیجه استفاده از این نوع صرفه جویی بیشتر در مصرف انرژی خواهد بود.برخی از درایوهای سرعت متغیر صنعتی کاملاً مکانیکی هستند. نام دیگر این درایوها متغیر است. برخی دیگر الکترونیکی، هیدرولیک یا الکترومکانیکی هستند.

ما برخی از مزایای استفاده از درایو VSD را فهرست می کنیم:

تنظیم سرعت؛
کنترل صحیح فرآیند حرکت (که نتیجه کنترل سرعت است)؛
مصرف برق را کاهش دهید.
VSD های مکانیکی
درایوهای صنعتی مکانیکی معمولاً در دو نوع یافت می شوند:

درایو کششی: نام دیگر این نوع درایو کشش است و از چند غلتک فلزی تشکیل شده است که به هم متصل شده و به کمک آنها نیرو را انتقال می دهند.
درایو گام متغیر: همچنین به عنوان محرک تسمه و درایو غلتکی نیز شناخته می شود.
VSD های هیدرولیک
VSD های هیدرولیک درایوهای سرعت متغیر هستند که در سه نوع موجود می باشند:

هیدرواستاتیک: این درایو دارای یک پمپ و یک موتور هیدرولیک می باشد.
هیدرودینامیک: ممکن است این درایو را با نام کوپلینگ سیال نیز بشناسید. در این درایو صنعتی از روغن برای انتقال گشتاور به شفت ورودی با سرعت ثابت و روتور روی شفت خروجی استفاده می شود.
هیدروویسکوز
VSD الکتریکی
این نوع اینورتر صنعتی ایران نیز در سه دسته وجود دارد:

درایوهای موتور DC
درایوهای موتور AC
درایو گرداب
درایو با سرعت قابل تنظیم صنعتی یا ASD
نوع دیگری از درایو مورد استفاده در ماشین آلات صنعتی، درایو با سرعت متغیر است.در برخی از صنایع مانند خطوط مونتاژ، لازم است سرعت مونتاژ هر محصول از قبل تنظیم شود. معمولاً برای این منظور از دستگاه ASD استفاده می شود.

مزایای استفاده از دیسک مذکور به شرح زیر است:

کنترل شتاب دستگاه ها (برای جلوگیری از آسیب احتمالی قطعات)
عملکرد روان موتور و سایر قطعات متحرک
امکان تنظیم سرعت های مختلف حرکت
حرکت آهسته را شروع کنید
کنترل گشتاور
تنظیم مقدار تولید
جبران تغییر متغیرها
امکان از سرگیری جریان
کاهش مصرف انرژی
.

تعداد بازدید از این مطلب: 164
برچسب‌ها: انواع درایو ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : مهدی
تاریخ : سه شنبه 3 مرداد 1402
نظرات
کنتاکتور

کنتاکتور چیست؟
کنتاکتور الکتریکی نوعی کلید الکترومغناطیسی است که برای قطع و وصل مدار از طریق یک سیم پیچ مغناطیسی استفاده می شود. یعنی با تحریک یا اتصال این سیم پیچ یا سیم پیچ مغناطیسی، کنتاکتور مدار سه فاز یا تک فاز را وصل و وصل می کند و برعکس با قطع ولتاژ سیم پیچ، کنتاکتور خاموش می شود.

از این تجهیزات برای قطع و وصل مدارهای برق از راه دور با برق رسانی به سیم پیچ داخل کنتاکتور با ولتاژ AC یا DC استفاده می شود. همچنین این تجهیزات یکی از اجزای ضروری تابلو می باشد و به آن کلید الکترومغناطیسی (کنتاکت الکترومغناطیسی) نیز می گویند. این مزیت امکان قطع و وصل مدار را از راه دور و از هر نقطه ای ممکن می سازد. بر اساس این تعریف، کنتاکتور در آمپر بالا با استفاده از عملکردی مشابه عملکرد رله استفاده می شود. همچنین می توان نتیجه گرفت که به دلیل استفاده از آمپر بالا، سرعت قطع و وصل کنتاکت های آن نسبت به رله کمتر است.

انواع کنتاکتور
در مورد انواع کنتاکتورها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کنتاکتور تک فاز
کنتاکتور سه فاز
هر کنتاکتور دارای یک یا دو کنتاکت فرمان باز و بسته است که می توان از آنها در مسیر فرمان و اجرای قطعات فرمان مدار استفاده کرد.کنتاکتورها برای محدوده جریان های مختلف و در اندازه ها و ابعاد مختلف ساخته می شوند. از پرکاربردترین آمپرهای کنتاکتورها می توان از 9 تا 800 آمپر نام برد. همچنین ولتاژ سیم پیچ کنتاکتورها قابل تغییر بوده و در ولتاژهای 24، 48، 110، 220 و 380 ولت متناوب و مستقیم ساخته می شود. سیم پیچ کنتاکتورها در صورت خرابی قابل تعویض بوده و همچنین می توان از سیم پیچ مناسب برای استفاده در ولتاژهای مختلف مورد نظر استفاده کرد.
تفاوت کنتاکتور الکتریکی با کلید در این است که عملیات کلیدزنی و اتصال در کنتاکتورها توسط یک سیم پیچ یا سیم پیچ مغناطیسی انجام می شود، این سیم پیچ مغناطیسی انرژی الکتریکی را به انرژی مغناطیسی تبدیل می کند و با روشن و خاموش شدن برق این میدان مغناطیسی نیز روشن و خاموش می شود و باعث روشن و خاموش شدن مکانیکی کنتاکتور می شود. کویل های کنتاکتور قابل تعویض هستند. کنتاکتورهای تا 25 آمپر دارای یک کنتاکت کمکی باز یا بسته هستند و کنتاکتورهای 32 آمپر بالا دارای دو کنتاکت کمکی باز و دو کنتاکت کمکی بسته هستند. هنگامی که سیم پیچ کنتاکتور خاموش می شود، تیغه باز به عنوان یک کلید باز و تیغه بسته به عنوان یک کلید بسته عمل می کند.به محض اینکه قرقره بارگیری شد، تیغه باز بسته می شود و تیغه بسته برمی گردد. کنتاکت های کمکی در کنتاکتور در قسمت های مختلف مدار فرمان استفاده می شود. یکی دیگر از کاربردهای مهم کنتاکت های کمکی ایجاد یک مدار کنتاکتور خود نگهدار است که به محض روشن شدن سیم پیچ، کنتاکتور از طریق تیغه باز خود به خود نگهدار می شود و اگر یک تیغه شرطی در مسیر مدار وجود داشته باشد، می تواند سیم پیچ کنتاکتور را خاموش کند.

 

کنتاکتور چگونه کار می کند
برخلاف رله ها، کنتاکتورهای الکتریکی توان و ظرفیت جریان بالاتری دارند و برای ظرفیت جریان بالاتر ساخته می شوند. رله ها ظرفیت جریان کمی دارند و به همین دلیل بیشتر در مدارهای کنترلی استفاده می شوند. اما کنتاکتورها به دلیل ظرفیت جریان بالا بیشتر در مدارهای قدرت استفاده می شوند. وقتی اختلاف پتانسیل به دو سر سیم پیچ کنتاکتور اعمال شود، سیم پیچ یا سیم پیچ در اثر عبور جریان دارای میدان مغناطیسی می شود و مانند آهنربا قسمت متحرک هسته را جذب می کند. در ناحیه جذب کنتاکت هایی وجود دارد که در صورت قطع و وصل شدن هسته متصل و قطع می شوند و به عنوان سوئیچ عمل می کنند.در داخل کنتاکتور برق دو فنر وجود دارد که وظیفه برگرداندن قطعه متحرک به حالت عادی در هنگام قطع سیم پیچ کنتاکتور را بر عهده دارند.


بررسی ساختار کنتاکتور و ظاهر آن
بر روی ساختار کنتاکتور پیچ های متعددی وجود دارد که در قسمت ورودی با حروف R1، S1 و T1 و در قسمت خروجی یا پایین با حروف R2، S2 و T2 نشان داده شده و برای اتصال سیم های ورودی و خروجی استفاده می شود. علاوه بر این، یک کنتاکت باز و یک کنتاکت بسته برای استفاده در مدار کنترل روی کنتاکتور یا کنار آن قرار می گیرد. برای آمپرهای بالای 32 آمپر، تعداد کنتاکت های فرمان معمولاً دو عدد است. همچنین در بالای کنتاکتور یک ضمیمه وجود دارد که با اتصال و قطع کنتاکتور حرکت می کند. این قسمت به قسمت متحرک بوبین متصل است و نشان می دهد که کنتاکتور برق وصل یا قطع شده است.

تعداد بازدید از این مطلب: 165
برچسب‌ها: کنتاکتور ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : مهدی
تاریخ : سه شنبه 3 مرداد 1402
نظرات
انواع ترانسفورماتور و متعلقات

ترانسفورماتور وسیله ای است که در زمینه برق و الکترونیک کاربرد فراوانی دارد. این یک دستگاه الکترومغناطیسی است که از اصل اساسی الکترومغناطیس کشف شده توسط مایکل فارادی پیروی می کند. در اینجا به بررسی انواع مختلف ترانسفورماتورها می پردازیم که در کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. با این حال، همه انواع ترانسفورماتورها از اصول یکسانی پیروی می کنند اما در نحوه ساخت آنها متفاوت است
یک ترانسفورماتور می تواند چندین نوع ساختار داشته باشد. ترانسفورماتور از یک سر به سر دیگر اتصال الکتریکی ندارد. با این حال، دو سیم پیچ الکتریکی مستقل می توانند الکتریسیته را با یک شار الکترومغناطیسی هدایت کنند. یک ترانسفورماتور ممکن است چندین سیم پیچ یا هادی در سمت اولیه و همچنین در سمت ثانویه داشته باشد. در چندین مورد، چندین ضلع اولیه که دو سیم پیچ به صورت سری به هم متصل می شوند، اغلب مرکز انشعاب نامیده می شود. این حالت مرکز منشعب در قسمت ثانویه نیز دیده می شود.

ترانسفورماتورها را می توان به گونه ای ساخت که بتوانند سطح ولتاژ را از سمت اولیه به سمت ثانویه تبدیل کنند. ترانسفورماتور بسته به سطح ولتاژ به سه دسته تقسیم می شود.ترانسفورماتورهای کاهنده، پله بالا و پایین تر. برای ترانسفورماتور ایزوله، سطح ولتاژ در هر دو طرف یکسان است.
ترانسفورماتور کاهنده در هر دو زمینه الکترونیک و الکتریکی استفاده می شود. یک ترانسفورماتور کاهنده سطح ولتاژ اولیه را به ولتاژ خروجی ثانویه پایین تر تبدیل می کند. این با نسبت سیم پیچ اولیه به ثانویه به دست می آید. برای ترانسفورماتورهای کاهنده، تعداد سیم پیچ ها در سمت اولیه بیشتر از سمت ثانویه است. بنابراین، نسبت سیم پیچ اولیه به ثانویه همیشه بیشتر از 1 است.
در الکترونیک، بسیاری از برنامه ها با ولتاژهای 5، 6 ولت، 9 ولت، 12 ولت، 24 ولت یا در برخی موارد 48 ولت اجرا می شوند. یک ترانسفورماتور کاهنده برای تبدیل ولتاژ خروجی 230 ولت AC تک فاز به سطح ولتاژ پایین مورد نظر مورد نیاز است. در ابزار دقیق، و همچنین در بسیاری از انواع تجهیزات الکتریکی، ترانسفورماتور کاهنده یک نیاز اساسی در بخش برق است.

در صنعت برق، از ترانسفورماتورهای کاهنده در سیستم های توزیع برق استفاده می شود که در ولتاژهای بسیار بالا کار می کنند تا یک راه حل کم مصرف و مقرون به صرفه برای نیازهای منبع تغذیه از راه دور ارائه دهند.یک ترانسفورماتور کاهنده برای تبدیل ولتاژ بالا به یک خط برق فشار ضعیف استفاده می شود.

ترانسفورماتور افزایش سرعت


ترانسفورماتور پله‌آپ دقیقاً برعکس ترانسفورماتور کاهنده است. ترانسفورماتور افزایش دهنده ولتاژ اولیه پایین را به ولتاژ ثانویه بالا افزایش می دهد. این نیز با نسبت سیم پیچ اولیه به ثانویه به دست می آید. برای ترانسفورماتور پله‌آپ، نسبت سیم‌پیچ اولیه به سیم‌پیچ ثانویه کمتر از 1 است. این بدان معناست که تعداد چرخش‌های سیم‌پیچ ثانویه بیشتر از سیم‌پیچ اولیه است.


ترانسفورماتور ایزولاسیون
ترانسفورماتور ایزوله هیچ سطح ولتاژی را تبدیل نمی کند. ولتاژ اولیه و ولتاژ ثانویه ترانسفورماتور ایزوله همیشه ثابت است. این به این دلیل است که نسبت سیم پیچ اولیه به ثانویه همیشه 1 است. این بدان معنی است که تعداد دور سیم پیچ های اولیه و ثانویه در ترانسفورماتور ایزوله یکسان است.
ترانسفورماتور ایزوله برای جداسازی اولیه و ثانویه استفاده می شود. همانطور که قبلا ذکر شد، ترانسفورماتور اتصال الکتریکی بین اولیه و ثانویه ندارد، همچنین به عنوان یک مانع عایق استفاده می شود که در آن رسانش فقط با شار مغناطیسی رخ می دهد.برای اهداف ایمنی و برای لغو انتقال نویز از اولیه به ثانویه یا بالعکس استفاده می شود.
یک ترانسفورماتور هسته آهنی از چندین صفحه آهنی نرم به عنوان ماده هسته استفاده می کند. به دلیل خاصیت مغناطیسی عالی آهن، تداوم شار ترانسفورماتور هسته آهنی بسیار زیاد است. بنابراین راندمان ترانسفورماتور هسته آهنی نیز بالاست.

 

صفحات با هسته آهنی نرم می توانند اشکال و اندازه های مختلفی داشته باشند. سیم پیچ اولیه و ثانویه یا زخم روی سیم پیچ قبلی. سیم پیچ قبلی سپس در صفحات هسته نرم آهنی نصب می شود. بسته به اندازه و شکل هسته، انواع مختلفی از هسته ها در بازار وجود دارد. برخی از اشکال رایج عبارتند از E، I، U، L و غیره. صفحات آهنی نازک هستند، بسیاری از صفحات به هم چسبیده هسته واقعی را تشکیل می دهند. به عنوان مثال، هسته های نوع E با صفحات نازک به شکل حرف E ساخته می شوند.
صفحات با هسته آهنی نرم می توانند اشکال و اندازه های مختلفی داشته باشند. سیم پیچ اولیه و ثانویه یا زخم روی سیم پیچ قبلی. سیم پیچ قبلی سپس در صفحات هسته نرم آهنی نصب می شود. بسته به اندازه و شکل هسته، انواع مختلفی از هسته ها در بازار وجود دارد.برخی از اشکال رایج عبارتند از E، I، U، L و غیره. صفحات آهنی نازک هستند، بسیاری از صفحات به هم چسبیده هسته واقعی را تشکیل می دهند. به عنوان مثال، هسته های نوع E با صفحات نازک به شکل حرف E ساخته می شوند.
همچنین انواع مختلفی از ترانسفورماتورها وجود دارند که در محدوده خاصی کار می کنند. در هر دو بخش الکترونیک و برق، از چندین ترانسفورماتور مخصوص به عنوان ترانسفورماتور کاهنده یا افزایش دهنده بسته به کاربرد استفاده می شود.

بنابراین ترانسفورماتورها را می توان بر اساس کاربرد به صورت زیر طبقه بندی کرد:

محدوده قدرت
ترانس برق
ترانسفورماتور اندازه گیری
ترانسفورماتور توزیع
دامنه الکترونیکی
ترانسفورماتور پالس
ترانسفورماتور صوتی خروجی
در بخش برق، حوزه انرژی با تولید، اندازه گیری و توزیع برق سر و کار دارد. با این حال، این منطقه بسیار بزرگی است که در آن ترانسفورماتورها بخش مهمی از حرکت ایمن برق و تحویل موفقیت آمیز انرژی به پست ها و کاربران نهایی هستند.

ترانسفورماتورهای مورد استفاده در بخش انرژی می توانند هم خارجی و هم داخلی باشند، اما بیشتر در فضای باز.

تعداد بازدید از این مطلب: 168
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : مهدی
تاریخ : سه شنبه 3 مرداد 1402
نظرات
فیوز

فیوزها اجزای فداکاری هستند که برای محافظت از وسایل الکتریکی گران‌تر در برابر اثرات مضر جریان اضافه استفاده می‌شوند. ولتاژ این فیوزها بسته به تجهیزاتی که محافظت می کنند و با شدت جریان متفاوت بین 500 تا 1200 ولت است. در واقع از فیوزها برای جلوگیری از سوختن سایر قطعات الکتریکی در اثر نوسانات الکتریکی استفاده می شود.

به همین دلیل باید فیوز را با دقت انتخاب کرد تا در کمترین زمان ممکن از آسیب دیدن سایر قطعات جلوگیری شود. انواع فیوز برای مصارف خاصی طراحی شده است و در هنگام انتخاب نوع فیوز باید با توجه به نوع استفاده آن را انتخاب کنید.

 

فیوز چیست و انواع آن چیست؟
انواع فیوز از مدارهای الکتریکی در برابر جریان های غیرمجاز محافظت می کند. در واقع فیوز وظیفه قطع جریان بیشتر از جریان مصرفی را دارد. شرکت سنابرق توان بزرگترین تولید کننده درایو اینورتر و موتور برق ایران در این مقاله علاوه بر پاسخ به این سوال که فیوز چیست؟ وی به بررسی انواع فیوزها و ساختار، عملکرد و کاربرد آنها در سیستم های مختلف الکترونیکی و الکتریکی پرداخته است.

در پاسخ به این سوال که فیوز چیست؟ باید بگوییم فیوز در واقع یکی از پرکاربردترین عناوین در زمینه برق و الکترونیک است و طیف وسیعی از قطعات را شامل می شود.همانطور که می دانید فیوز یک قسمت محافظ ولتاژ الکتریکی است که در ابتدای قسمت ورودی مدار قرار می گیرد تا مدار را در برابر جریان الکتریکی بیش از جریان نامی محافظت کند.
بنابراین ما به انواع مختلفی از آن نیاز داریم تا از لوازم خانگی خود در برابر آسیب محافظت کنیم. از دیگر مزایا و مزایای فیوزهای مورد استفاده در صنعت می توان به مکانیسم ساده، قابلیت شکست بالا، قابلیت اطمینان در عملکرد، تعویض سریع آنها در سیستم آسیب دیده، قیمت مناسب و شرایط اقتصادی مناسب، کاهش چشمگیر تلفات سیستم الکتریکی و کاربردهای متنوع آنها در صنعت مدرن اشاره کرد.

جریان مجاز فیوز تا 100 آمپر بوده و قابل تنظیم نیست. بنابراین برای استفاده از فیوز به عنوان وسیله حفاظتی باید از فیوز با آمپر مناسب استفاده کرد تا حفاظت لازم در مدار مورد استفاده رعایت شود. چیدمان تجهیزات مدار در تابلو برق ابتدا کلید اصلی است که می توان آن را قطع و تحت بار وصل کرد، سپس وسیله حفاظتی مانند فیوز و سپس کنتاکتور می باشد.

فیوزها در عمل برای جلوگیری از فرآیند اتصال کوتاه و آسیب ناشی از اضافه بار یا جریان زیاد استفاده می شوند. فیوزهای قابل تنظیم که به فیوزهای قابل تنظیم مجدد نیز معروف هستند به گونه ای عمل می کنند که معمولاً مدار به صورت یک مقاومت کم عمل می کند که داخل آن از ذرات رسانای پراکنده تشکیل شده است که در صورت اتصال کوتاه یا اضافه بار مقاومت را به حدی افزایش می دهد که جریان مدار را قطع می کند و پس از افت مقاومت می توان مدار را به حالت استراحت درآورد.از ویژگی های منحصر به فرد این مدل فیوز می توان به ریست شدن و غیر یکبار مصرف بودن آنها اشاره کرد.

 

انواع فیوزهای صنعتی
عنوان اول مقاله فیوز چیست؟ قصد داریم شما را با انواع فیوز آشنا کنیم. فیوزهایی که از یک مدار 120 ولتی محافظت می کنند معمولاً دو شاخه سرامیکی هستند. فیوزهای کارتریج در یک بلوک فیوز قرار می گیرند که در شکافی در جعبه فیوز قرار دارد. به طور کلی انواع فیوزهای صنعتی از نظر کاربرد و مشخصات به چند دسته تقسیم می شوند:

فیوزهای AC
فیوزهای DC
فیوزهای کارتریج
فیوزهای قابل اتصال مجدد
فیوز موقت
فیوز ولتاژ بالا (HV) مناسب
قابل تنظیم مجدد است
فیوز حرارتی
فیوزهای DC
فیوزهای این مدل با توجه به کارایی خود فقط در یک جهت حرکت می کنند و قابل برگشت نیستند. همچنین باید توجه داشت که معمولاً المان‌های داخلی باید قدرت کافی برای قطع جریان را در زمانی که جریان از مقدار نرمال فراتر رفت، داشته باشند.

 

فیوزهای AC
این مدل فیوز به دو دسته کم فشار و فشار قوی تقسیم می شود که معمولاً در سایزهای کوچک تولید می شوند، در ضمن این مدل فیوز بین 50 تا 60 بار در ثانیه از جریان حداقل تا حداکثر متغیر است.فیوزهای کارتریج
این مدل از فیوزها شامل پایه، حلقه آداپتور، کارتریج و درپوش فیوز است که کارتریج داخل درب فیوز نگه داشته شده و درب فیوز به پایه فیوز ثابت می شود. هنگامی که نوک کارتریج کاملا به پایه متصل می شود، سیم را لمس می کند و این فرآیند اتصالات فیوز را کامل می کند.

انواع این نوع فیوز چیست؟

فیوز کارتریج LINK: این نوع فیوز که در بازار با نام HRC نیز شناخته می شود، در صورت اشتباه بودن جریان مدار، آن را به خوبی تشخیص می دهد. یکی از مزایای این نوع فیوز مقاومت طولانی مدت آن در جریان خطا می باشد. البته این فیوز نیاز به تعویض مداوم دارد.
فیوز کارتریج نوع D: اجزای تشکیل دهنده این کارتریج شامل پایه، حلقه آداپتور، کارتریج، کاور فیوز می باشد. کارتریج داخل درپوش ایمنی نگه داشته می شود و درپوش ایمنی در پایه ایمنی ثابت می شود. نوک کارتریج هنگامی که به طور کامل به پایه متصل است، سیم را لمس می کند، بنابراین مدار را از طریق فیوزها تکمیل می کند.

نکته مهم این است که فیوزها باید در ابتدای مدار استفاده شوند تا بتوانند به خوبی از شبکه محافظت کنند.اگر جریان عبوری از جریان نامی بیشتر شود، این نوع کلیدهای مینیاتوری در مدت زمان معینی فرمان خاموش شدن را صادر می کنند و نسبت به تمام فیوزهای مینیاتوری در برابر اضافه بار و اتصال کوتاه حساسیت بسیار بالایی دارند و در صورت تشخیص ایراد، مدار را قطع می کنند.

یکی از مشکلاتی که اغلب در فصل زمستان برای پک شما پیش می آید سوختن پک فیوز است که پس از تعویض ممکن است دوباره دچار سوختگی شوید. مدارهای 240 ولتی بزرگتر از نوع دیگری از فیوز و همچنین فیوز اصلی که جریان اصلی را کنترل می کند استفاده می کنند.

تعداد بازدید از این مطلب: 165
برچسب‌ها: فیوز ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : مهدی
تاریخ : سه شنبه 3 مرداد 1402
نظرات
خازن

خازن چیست؟ انواع خازن؟

قطعه ای است که برای ذخیره انرژی الکتریکی (ولتاژ) از طریق میدان الکترواستاتیک (بار الکتریکی) در مدار استفاده می شود و از آنجایی که بار الکتریکی در خازن ذخیره می شود، می توان از آن برای ایجاد میدان الکتریکی یکنواخت و پایدار استفاده کرد. خازن ها همچنین به عنوان فیلتر استفاده می شوند زیرا سیگنال های AC یا AC را به راحتی عبور می دهند، اما از عبور سیگنال های DC یا DC جلوگیری می کنند.
خازن که ابتدای کلمه خازن است با حرف C نشان داده می شود. واحد ظرفیت خازن فاراد است و ظرفیت خازن با فرمول زیر به دست می آید.

C=kε0 A/d

فاراد یک واحد بزرگ برای خازن است که از واحدهای کوچکتر برای وارد کردن ظرفیت خازن استفاده می کند.

میلیفراد: 3-10 فارنهایت میکروفراد: 6-10 فا
نانوفراد: 9-10 فا. پیکوفراد: 12-10 فا

ساختار خازن:
یک خازن از دو صفحه فلزی موازی (هادی روی، آلومینیوم، نقره) تشکیل شده است که بین هوا یا صفحات عایق (یک دی الکتریک مانند کاغذ، میکا، پلاستیک، سرامیک، اکسید آلومینیوم، اکسید تانتالم) وجود دارد.


انواع خازن

لنز
سرامیک
الکترولیتی (آلومینیوم، تانتالیوم)
خازن ورق (کاغذی و پلاستیکی)
میکا
روغنی و گازی
خازن های متغیر
کندانسور لنز
یک خازن عدسی با ابعاد کوچک مثل عدسی! هیچ قطب مثبت و منفی (خازن های غیر قطبی) که دارای محدوده پیکوفاراد و نانوفاراد هستند وجود ندارد.و هرچه خازن بالاتر باشد، اندازه آن بزرگتر است.
اعدادی روی کندانسور لنز نوشته شده است که از آن می توان ظرفیت آن را بدست آورد
به عنوان مثال، اگر خازن 473 می گوید، دو رقم اول (47) را حذف کنید و یک صفر در مقابل دو رقم اول به عنوان رقم سوم قرار دهید.
اگر عدد خازن مشخص نیست، ظرفیت آن را با خازن یا مولتی متر، خازن یا متر LCR بررسی کنید.

خازن سرامیکی


انواع دیگر خازن های غیر قطبی (خازن های خشک) خازن های سرامیکی هستند که مواد دی الکتریک آنها سرامیک است و چون ثابت دی الکتریک سرامیک ها زیاد است، این نوع خازن عایق بسیار خوبی است و می تواند ظرفیت بزرگی از میکروفارادها را در اندازه های کوچک ارائه دهد. علاوه بر این ولتاژ کاری این نوع خازن ها بالاست.


خازن الکترولیتی


خازن های الکترولیتی یا شیمیایی برخلاف خازن های عدسی دارای قطب های مثبت و منفی هستند و معمولا در محدوده میکروفاراد قرار دارند. ظرفیت خازن و ولتاژ مقاومتی خازن روی آن نوشته شده است و هنگام استفاده از خازن در مدار باید توجه ویژه ای به جهت خازن داشت.انواع خازن های الکترولیتی، آلومینیومی و تانتالیومی وجود دارد. یکی از مهمترین کاربردهای این خازن در مدار یکسو کننده دیود به عنوان فیلتر و کوپلر در مدار بایاس ترانزیستورها می باشد.
روی بدنه خازن نواری با رنگ مخالف و حاوی علامت "منفی" برای نشان دادن پایه منفی وجود دارد. روی تخته ها یک نیم دایره مشکی برای نشان دادن زمین منفی طراحی کرد تا در هنگام لحیم کاری خطایی رخ ندهد.


اندازه گیری ولتاژ خازن با مولتی متر

برای اندازه گیری ولتاژ دو طرف خازن، خازن باید با بارهای الکتریکی شارژ شود، بنابراین مدار باید روشن باشد و ولتاژ باید به خازن برسد. سپس انتخابگر مولتی متر را روی ولتاژ DC قرار دهید و پروب قرمز را به پایانه مثبت خازن و پروب مشکی را به ترمینال منفی خازن وصل کنید سپس عدد روی مولتی متر را بخوانید.
نکته: برای تخلیه خازنی که به تازگی از مدار خارج شده است، پایه های مثبت و منفی را به هم وصل کنید.
خازن تانتان نیز نوعی خازن الکترولیتی است که به دلیل ابعاد کوچک و ظرفیت زیاد از قیمت بالاتری برخوردار است. خازن های نوع جدید دارای ولتاژ و ظرفیت خازنی روی بدنه هستند، اما مدل های قدیمی از کد رنگی استفاده می کنند.خازن های متغیر:


ظرفیت خازن را می توان با سه عامل تغییر داد:

فاصله بین صفحات هادی
مساحت صفحات را تغییر دهید
نوع دی الکتریک
عملکرد خازن متغیر بر اساس تغییر فصل مشترک صفحات خازن یا تغییر ضخامت دی الکتریک است، ظرفیت خازن با رابط دو صفحه خازن نسبت مستقیم دارد (فرمول ذکر شده در ابتدای مقاله). خازن های متغیر معمولاً عایق هوا یا پلاستیک هستند. خازنی که ظرفیت آن با یک دسته متحرک (محور) تغییر می کند «متغیر» نامیده می شود و در نوع دیگر این کار با پیچ گوشتی انجام می شود که به آن «تریمر» می گویند. محدوده تغییر ظرفیت خازن های متغیر از 10 تا 400 پیکو فاراد و برای خازن های تریمر از 5 تا 30 پیکوفاراد می باشد. کاربرد اصلی این خازن ها در گیرنده های رادیویی تنظیم فرکانس ایستگاه رادیویی است.

تعداد بازدید از این مطلب: 155
برچسب‌ها: خازن ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : مهدی
تاریخ : سه شنبه 3 مرداد 1402
نظرات
تریستور

تریستور چیست؟

تریستور یک قطعه چهار لایه با نیمه هادی‌های متناوب از نوع p و از نوع N (P-N-P-N) است. در ساده ترین شکل، تریستور دارای سه ترمینال : آند (ترمینال مثبت)، کاتد (ترمینال منفی) و گیت (ترمینال کنترل). گیت جریان که جریان بین آند و کاتد را کنترل می‌کند.

اصلی ترین کاربرد تریستور، کنترل قدرت و جریان الکتریکی با عملکرد سوئیچ است. با توجه به کوچکی و سبکی این قطعه، ولی از مدارهای با ولتاژ و جریان زیاد (حداکثر6000 ولت، 4500 آمپر) کحافظت کافی را ارایه می‌دهد.

به عنوان یکسوساز هم عمل می‌کند به این دلیل که می‌تواند به سرعت از حالت جریان رسانایی به حالت غیررسانایی تبدیل شود.


نحوه عملکرد تریستور
تریستورها با ساختار P-N-P-N دارای سه اتصال : PN، NP و PN است. اگر آند باتوجه به کاتد یک ترمینال مثبت باشد، سایر اتصالات، PN و PN بایاس مستقیم در حالیکه اتصال مرکزی NP بایاس معکوس است. بنابراین اتصال NP، شار جریان مثبت از آند به کاتد را مسدود می‌کند. به همین ترتیب، شار یک جریان منفی، با اتصالات بیرونی PN مسدود می‌شود. تریستور در وضعیت انسداد معکوس است.

وضعیت دیگری که در آن تریستور می‌تواند پیشرانه باشد، شرایطی است که سیگنال کافی برای روشن شدن دریافت می‌کند و شروع به هدایت می‌کند.
مزایای کلی تریستور، عبارتند از:

پایین بودن هزینه نگهداری آن
کارکرد تحت شرایط مناسب
بدون ایجاد خطا در عملکرد در طولانی مدت
تریستورها در طیف گسترده ای از مدارهای الکتریکی، از دزدگیرهای ساده گرفته تا خطوط انتقال برق، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

 

کاربردهای تریستور

کنترل مدارهای پرقدرت (اصلی ترین کاربرد تریستورها)
منابع تغذیه در مدارهای دیجیتالی
کنترل کننده سرعت موتور AC و DC
light dimmers

انواع تریستور

تریستور کنترل فازی SCR
تریستور کنترل کننده فاز دوطرفه BCT
تریستور فست سوئیچینگ SCR
یکسوساز کنترل شده با سیلیکون فعال شده با نور LASCR
تریستور دو طرفه تریود TRIAC
تریستور هدایت معکوس RCT
تریستور خاموش کننده گیت GTO
تریستور کنترل شده با FET
تریستور خاموش کننده ماسفت MTO
تریستور خاموش کننده امیتر ETO
تریستور یکپارچه گیت IGCT

انواع برند تریستور

تریستورهایی که توسط بازرگانی راد الکتریک بین الملل به سرتاسر بازار ایران عرضه می‌شود، شامل ماژول تریستورهای برند سمیکرون، ریستورهای برند وستکد، تریستورهای برند تکسم و تریستورهای با برند IXYS می‌باشد که بالاترین کیفیت و قیمت‌های مناسب در انواع تریستور دوبل، تریستور فست، تریستور دیسکی (کپسولی) ، تریستور پیچی، ماژول دیود-تریستور ارایه می‌شود.

 

مشخصات استاتیک یک تریستور

تریستورها جز قطعات نیمه هادی هستند که فقط میتواند در حالت سوئیچینگ مدار کار کنند.
تریستور وسیله ای است که با جریان کار می‌کنند یعنی یک جریان کوچک گیت، یک جریان آند بزرگتر را کنترل می‌کند.
جریان را تنها زمانی که بایاس مستقیم است و روی گیت اعمال شده، هدایت می‌کند.
تریستور پس از روشن شدن "on" مانند یک دیود اصلاح کننده عمل می‌کند.
برای حفظ رسانایی، جریان آند باید خیلی بیشتر از جریان نگهدارنده باشد.
شار جریان را زمانی که بایاس معکوس است، مسدود می‌کند، اگرچه جریان گیت اعمال شده باشد.
هنگامی که تریستور روشن شود، هدایت را قفل می‌شود، حتی اگر در زمان روشن شدن جریان ورودی دیگری اعمال نشود.

تشابه و تفاوت بین تریستور و رله

تریستورها سوئیچ هایی با سرعت بالا هستند که می‌توانند به عنوان رله های الکترومکانیکی در مدارهای الکترونیکی جایگزین شوند، بدین علت که هیچ بخش متحرکی ندارند، هیچ منحنی یا قوسی در تماس نیستند، و دچار خوردگی نمیشوند. همچنین می‌توان "روشن" و "خاموش " را بسادگی تغییر داد. همچنین تریستورها میتوانند باعث کنترل جریان متوسط بار AC شوند بدون اینکه اتلاف زیادی در توان ایجاد کند. یک مثال خوب از کنترل قدرت تریستورها، در کنترل روشنایی الکتریکی، تجهیزات گرمایشی، و کنترل سرعت موتور است.

 

تشخیص پایه های تریستور یا SCR

برای تشخیص پایه های تریستور می‌توان بهاین اصل توجه کرد که در بایاس مستقیم گیت به کاتد هدایت می‌شود، در بایاس معکوس هدایت نمی‌شود، و در وضعیت عادی آند به کاتد هدایت صورت نمی‌گیرد. به بیان ساده تر باید همانند دیود، به دنبال ترمینالی بگردیم که در بایاس مستقیم عمل می‌کند که پایه مشکی گیت، پایه قرمز کاتد و دیگری آند است.

 

نکات ایمنی هنگام کار با تریستور

بیش از جریان نامی تریستور، جریانی به مدار اعمال نشود.
ولتاژ مدار یا ولتاژ کار یتریستور بیشتر از ولتاژ نامی آن نباشد.
جریان اعمال شده به گیت بیشتر از حد آن نباشد.

تعداد بازدید از این مطلب: 178
برچسب‌ها: تریستور ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : مهدی
تاریخ : سه شنبه 3 مرداد 1402
نظرات
کابل جمع کن

کابل جمع کن ابزاری بسیار ساده و کاربردی برای سازماندهی و جمع آوری سیم ها و کابل های وسایل برقی اطراف شما می باشد. استفاده از آن برای نگهداری سیم ها و کابل ها از افراد و حیوانات در برابر صدمات احتمالی الکتریکی و مکانیکی محافظت می کند. این نیز یکی از کاربردهای سیم جمع کن در منزل و محل کار می باشد. اگر در تولید این دستگاه کاربردی از پلیمرهای مرغوب استفاده شود، می تواند استحکام کششی بالایی داشته باشد.
نحوه استفاده از دستگاه جمع آوری تلفن
همانطور که گفته شد سیم جمع کن در زیباسازی خانه کاربرد زیادی دارد. اما همه یک نکته بسیار مهم را در مورد آن نمی دانند و آن نحوه کار با دستگاه جمع آوری سیم است، برای استفاده از این محصول کاربردی باید ابتدا گره های سیم و کابل را باز کنید و سپس آنها را صاف کرده و به کمک ابزار راهنما سیم ها را وارد شیار کابل کنید. هنگامی که سیم ها در داخل لوله قرار گرفتند، ابزار راهنما را از انتهای شیلنگ "لوله پلاستیکی" در سمت دیگر جدا کنید.

مکانیسم کابل جمع کن چیست؟
اگر بخواهیم به صورت تخصصی به این موضوع نگاه کنیم باید گفت نحوه کار سیم کلکتور به این صورت است که انتهای کابل دستگاه مورد نظر به یکی از کنتاکت های داخل محفظه کلکتور متصل می شود.کنتاکت ها نیز به ریل های دوار داخل محفظه متصل می شوند. این ریل ها برای قرار گرفتن بر روی قرقره دستگاه سیم کشی نیز طراحی شده اند.دلیل استفاده از این روش طراحی این است که هنگام کشیده شدن سیم بکسل، ریل ها با استفاده از چرخ چرخانده می شوند.

شاخک های ثابت که به ریل های بالایی و پایینی متصل می شوند، برای برقراری ارتباط بین موتور و شبکه همیشه کار خود را انجام می دهند. این گیره ها اگرچه فنری هستند اما به سیم کلکتور اجازه چرخش می دهند و از طرفی جریان فاز و نول را دریافت کرده و به موتور منتقل می کنند.
استفاده از دستگاه جمع آوری تلفن
با کمک این ابزار کاربردی می توانید ظاهر خانه یا محل کار خود را مرتب و تمیز کنید و به هم ریختگی آنها را مرتب کنید. به طور کلی می توانید با استفاده از دستگاه مدیریت کابل، سیم های برق پشت میز کار، میز بازی کودکان و مکان هایی که کابل ها و سیم ها در کنار هم قرار گرفته اند را مرتب کنید و ظاهری نامنظم و شلخته به فضای کار یا خانه یا اتاق خود ببخشید.

روش تولید فنر مارپیچ
تولید فنر این ابزار کاربردی به دو صورت انجام می شود که عبارتند از:

پس از فرآیند ساخت، فنر پانچ می شود و سپس عملیات حرارتی می شود.پس از ساخت و عملیات حرارتی، فنر در فرآیند پیچیدن تنظیم شده و در بسته بندی ذخیره سازی تحویل داده می شود.
ساختار مرکب
این ابزار یک شیلنگ پلاستیکی انعطاف پذیر یا استوانه ای است که قسمت بالایی آن شیار شکل است و قسمت راهنما به داخل آن نفوذ می کند. سیم کلکتور 1.5 متر طول و 22 میلی متر قطر دارد. لازم است بدانید که این محصول معمولا به صورت فنر طراحی می شود تا مقاومت بیشتری داشته باشد و طول عمر بیشتری داشته باشد.

علت خرابی کابل جمع کن
گاهی اوقات به دلایل مختلف ممکن است این ابزار از کار بیفتد. از جمله دلایلی که نشان دهنده خرابی محصول است عبارتند از:

مکانیکی
مشکلات مکانیکی معمولا زمانی رخ می دهد که دستگاه جمع آوری سیم سیم های اضافی را جمع آوری نکند. برای رفع این مشکل باید فنر استاپ روی محور قرقره را بررسی کنید تا دستگاه به حالت اولیه خود برگردد.

برقی
اجزای الکتریکی سیم کلکتور شامل دوشاخه، کابل برق، پلاتین متصل به حلقه مسی و دوشاخه های انتقال نیرو به دستگاه الکتریکی می باشد.

قطع برق در این دستگاه معمولا به دو دلیل رخ می دهد:

ممکن است سیم برق پاره شده باشد.صفحات اتصال معیوب هستند.
برای حل این مشکل باید ساختار دستگاه الکتریکی مورد نظر را باز کنید و سپس کابل های متصل به برد موتور را پس از جدا کردن بررسی کنید. در صورت مشاهده لکه روی حلقه پلاتین یا مسی، لازم است آن را با تینر بشویید و با سمباده مناسب روی آن سمباده بزنید. در صورت آسیب دیدگی و شکستگی پلاتین می توانید آنها را تعویض کنید.

نکات مهم در مورد کابل جمع کن
سازمان دهنده کابل ابزاری کاربردی برای سازماندهی کابل های نامرتب در خانه یا محل کار است. از آنجایی که داشتن تعداد زیادی کابل درهم می تواند بد به نظر برسد و خانه یا محل کار شما را نامرتب نشان دهد، می توانید از این دستگاه برای بازگرداندن نظم به مکان مورد نظر خود استفاده کنید.

تعداد بازدید از این مطلب: 154
برچسب‌ها: کابل جمع کن ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : مهدی
تاریخ : دو شنبه 2 مرداد 1402
نظرات
ضربه گیر جرثقیل

انواع ضربه گیر جرثقیل در اندازه های مختلف در آغاز و انتهای راه آهن طولی جرثقیل های سربار دو طرفه ، جرثقیل های سربار یک طرفه ، جرثقیل های سربار دو طرفه ، جرثقیل های سربار یکپارچه ، جرثقیل های نیمه جانبی دو جانبه ، جرثقیل های نیمه آژانس نیمه آژانس ، جرثقیل های نیمه آداب و رسوم نیمه آقایان ، جرثقیل های جیب جیب و کرک های مشکوک و کربن های مظنون قرار می گیرند.

این قطعه از هرگونه ضربه به سازه پل در انتهای خط ریل جرثقیل جلوگیری می کند و از لرزش و صداهای غیرعادی ناشی از ضربه در ابتدا و انتهای سالن جلوگیری می کند.


استفاده از ضربه گیر پلاستیکی گرد و 4 گوشه
با کمک سپر پلاستیکی می توانید از عملکرد جرثقیل خود در ابتدا و انتهای جاده، زمانی که واگن برقی (کالسکه) از روی پل و روی مسیر پل به آرامی عبور می کند، اطمینان حاصل کنید. با این حال، با استفاده از استاندارد جرثقیل، نوع ضربه گیرها و ضخامت ضربه گیرها برای جذب انرژی ناشی از ضربه های مخرب و به حداقل رساندن آسیب ضربه به تجهیزات، عملکرد ایمن، کارآمد و به حداقل رساندن استرس مشخص شده است. علاوه بر این سپر بالابر (دمپر لاستیکی جرثقیل) در هنگام توقف جرثقیل نقش مهمی در ایمنی ایفا می کند و از حرکت چرخ دستی یا کالسکه از محدوده طراحی شده در جاده جلوگیری می کند.ضربه گیرهای جرثقیل اکثر استانداردها را برای قرار دادن حفاظ تعیین می کنند. این نوع تجهیزات جرثقیل شامل حفاظ هایی برای محافظت از پرسنل در برابر قطعات متحرک مانند چرخ دنده های سقوط است. کارشناسان ما برای شناسایی آسان شکاف های ایمنی و شناسایی تجهیزاتی که ممکن است حفاظت لازم را برای عملکرد ایمن و قابل اعتماد جرثقیل ارائه نکنند، آموزش دیده و با تجربه هستند. تهیه و نصب کمک فنر جرثقیل دروازه ای، ضربه گیر لاستیکی جرثقیل بازویی، کمک فنر بازوی جرثقیل سقفی و غیره. با عملکرد مطابق با مقررات ایمنی و استانداردهای بین المللی.

سپر لاستیکی یا ضربه گیر جرثقیل سقفی یکی از قطعات یدکی جرثقیل سقفی است که برای حرکت طولی و عرضی در جرثقیل سقفی و جرثقیل دروازه ای و یا در انواع جرثقیل سقفی دوتایی و تکی، جرثقیل سقفی و غیره در ابتدا و انتهای ریل ها قرار می گیرد. (سپر در ابتدا و انتهای سر شیر آب قرار می گیرد). این دستگاه با خنثی سازی ضربه شدید و انتقال مقدار زیادی انرژی جنبشی ناشی از حرکات عرضی و طولی به منظور جلوگیری از هرگونه ضربه به سازه پل و آسیب به سازه های انتهایی و اولیه، خط ریل جرثقیل طراحی شده است و برای کاهش اتلاف انرژی، انواع ضربه گیر جرثقیل پل تولید می شود.این نوع قطعه جرثقیل می تواند از لرزش و صداهای غیرعادی ناشی از ضربه انتهایی و شروع به کار جرثقیل جلوگیری کند و همچنین از برخورد دو جرثقیل یا واگن جرثقیل با یکدیگر و آسیب ناشی از این حوادث ناگهانی جلوگیری کرده و همچنین از سقوط کالسکه از جرثقیل جلوگیری می کند.


جنس و ساختار سپر لاستیکی جرثقیل
مواد مورد استفاده در ضربه گیرهای لاستیکی صنعتی عبارتند از: لاستیک طبیعی NR، لاستیک مصنوعی CR، اورتان یا اورتان، بوتیل، سیلیکون، پلی اورتان و غیره. ضربه گیرهای لاستیکی با ویژگی هایی مانند جذب صدا، نصب آسان، کاهش اتلاف حرارت، قابلیت تولید در رنگ های متنوع، ضد ضربه، ضد لرزه، مقاوم در برابر ضربه های شدید، حفاظت در برابر تجهیزات روشنایی مانند چراغ های راهنمایی، ایجاد فضای تهویه بین دو سطح، تامین مقاومت در برابر لغزش، کاهش ارتعاش و لرزش تجهیزات به صورت صنعتی و غیر صنعتی تهیه و تولید می شوند. .

تعداد بازدید از این مطلب: 159
برچسب‌ها: ضربه گیر جرثقیل ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : مهدی
تاریخ : دو شنبه 2 مرداد 1402
نظرات
قرقره ریلی

نکات مهم و ضروری برای خرید قرقره ریلی و غلطک درب کشویی آهنی چیست؟
ریل و غلتک درهای کشویی معمولا انواع مختلفی دارند که با طراحی خاصی ساخته و به فروش می رسند، بنابراین اگر قصد خرید این محصول را دارید حتما به این دو نکته توجه کنید:

قبل از هر اقدامی لازم است اطلاعات کافی در مورد استفاده از ریل و قرقره روی درب ریلی داشته باشید تا بتوانید نمونه مناسبی را انتخاب و خریداری کنید.
سعی کنید به حداکثر ظرفیت وزنی که مسیر و قرقره درب پارکینگ می تواند تحمل کند توجه کنید تا درب پارکینگ پس از نصب این یراق آلات با مشکل مواجه نشود.
غلتک های درب کشویی معمولا در چهار سایز 3، 4، 5 و 7 تولید می شوند که می توانید با توجه به درب مورد نظر آنها را انتخاب کنید.
غلتک های درب کشویی انواع مختلفی دارند مانند غلتک درب، غلتک درب آویزان، غلتک درب چوبی و چرخ زیر در. با توجه به نیاز خود می توانید هر یک از آنها را که نیاز دارید از فروشگاه های معتبر ارائه دهنده این محصولات انتخاب و خریداری کنید.
البته ممکن است قیمت غلتک درب پارکینگ بسته به کاربری، جنس و سایز آن متفاوت باشد، بنابراین در هنگام خرید این محصول باید به این موارد توجه کنید.حداکثر وزن واشر درب مسیر چقدر است؟
قرقره های درب ریل معمولاً درب را روی مسیر نگه می دارند و باعث می شوند که درب به آرامی و روان در مسیر آهنی حرکت کند. غلتک های درب های مسیری باید به صورت جفت یا جفت استفاده شوند تا وزن درب مورد نظر به طور یکنواخت روی آنها توزیع شود و درب به درستی عمل کند.

در این راستا حداکثر وزنی که واشر درب ریلی می تواند تحمل کند شامل موارد زیر است:

چرخ های درهای کمدی معمولاً وزنی در حدود 25 تا 80 کیلوگرم را تحمل می کنند.
در صورت انتخاب غلتک درب ریلی سری 3x3 می تواند حدود 60 کیلوگرم وزن را تحمل کند.
اگر سری قرقره درب ریلی 4x4 باشد، می تواند حدود 200 کیلوگرم وزن را تحمل کند.
قرقره درب ریلی سری 4x4 با بلبرینگ نیز می تواند وزنی در حدود 400 کیلوگرم را تحمل کند.
چرخ های سری 5x5 نیز مخصوص غلتک های درب ریلی نیمه سنگین هستند و می توانند وزنی در حدود 700 کیلوگرم را تحمل کنند.
برای قرقره درب ریلی سنگین، چرخ های سری 7x7 می توانند وزنی در حدود 1100 کیلوگرم را تحمل کنند.
چگونه غلتک درب مناسب را انتخاب کنیم؟
لازم به ذکر است که وزن دری که برای آن قرقره می گیرید یکی از مهمترین فاکتورها در انتخاب قرقره می باشد.معمولاً از قرقره ها به صورت جفت استفاده می شود تا وزن درب به طور مساوی تقسیم شود و باز و بسته شدن درب راحتتر انجام شود. بیشترین استفاده با توجه به وزن درب قرقره های 3*3، 4*4، 5*5 و 7*7 می باشد.

کاربرد قرقره ریلی چیست؟
غلتک درب برای نگه داشتن درب روی مسیر استفاده می شود و به حرکت نرم و بی صدا درب گاراژ کمک می کند. از این غلتک ها برای نصب و راه اندازی گاراژ، صنعتی و ... استفاده می شود. قرقره ریلی استفاده می شود.

تعداد بازدید از این مطلب: 168
برچسب‌ها: قرقره ریلی ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : مهدی
تاریخ : دو شنبه 2 مرداد 1402
نظرات
سی ریل

C Channel (C Rail) به انگلیسی CHANNEL یکی از لوازم جانبی نصب سینی کابل می باشد. برای مراقبت از کابل های برق، یکی از روش های موثر مدیریت و نگهداری کابل، استفاده همزمان از ریل نگهدارنده (C-channel) یا سی ریل و لوله های برق می باشد.
این کانال های C با مقطع مربع و مستطیل شکل و با ابعاد 41*41 و 41*21 میلی متر (برای نصب براکت (یا پشتیبانی از تحمل) روی آن) یا 15*32 میلی متر (برای نصب گیره چنگال یا گیره چنگال (برای نصب لوله الکتریکی برقی یا لوله الکتریکی PVC) ساخته شده اند.
دو طرف ریل یا دیوار کانال که در انتها بالا می رود دارای دو لبه به سمت داخل خم شده است که باعث می شود گیره چنگال (گیره ترک خوردگی) یا مهره نگهدارنده ریل C گیره را در پشت آن نصب کند تا سفت شود.

انواع C-Rail یا C-Channel از نظر کاربرد:
1- ریل C یا کانال C برای نگه داشتن براکت یا تکیه گاه سینی کابل

2- ریل پشتیبانی برای حمایت از لوله فولادی برق یا لوله پی وی سی برق یا کابل برق
با توجه به شکل مشاهده می شود که این کار توسط یک مهره فنری انجام می شود که با سفت کردن پیچ مهره، گیره روی ریل C را ثابت می کند.شایان ذکر است که دانه باید در پشت لبه ریل قرار گیرد.
معمولا از این سیستم پشتیبانی زمانی استفاده می شود که بخواهیم ارتفاع براکت ها را تنظیم کنیم. به این معنی که این سیستم یک نوع سیستم پشتیبانی قابل تنظیم ارتفاع است. با شل کردن مهره فنر، گیره ریل C تنظیم می شود و پس از قرار گرفتن در نقطه مورد نظر، دوباره مهره فنر را سفت می کنیم.

این مورد عمدتاً در مواقعی استفاده می شود که اختلاف شیب وجود داشته باشد و با تنظیم مهره نیاز به نصب دو براکت در یک خط داشته باشیم.
همانطور که در بالا ذکر شد، اندازه کانال C یا ریل C که برای این منظور استفاده می شود، 41×41 میلی متر یا 21×41 میلی متر است. ضخامت آن معمولاً 1.5 تا 2.5 میلی متر است و جنس آن گالوانیزه سرد یا گالوانیزه گرم است.
اما ریل های نگهدارنده ای که برای پشتیبانی از لوله فولادی یا PVC یا خود کابل استفاده می شود، عمدتاً اندازه کوچکتری دارند. معمولاً با ابعاد 15x32 میلی متر و ضخامت 1 تا 2 میلی متر ساخته می شوند و گالوانیزه سرد یا گالوانیزه گرم می باشند.


نحوه اتصال لوله فولادی برقی یا لوله پی وی سی برقی به ریل نگهدارنده شاخک
معمولاً برای اتصال لوله های فولادی یا PVC به ریل نگهدارنده از قطعه ای به نام گیره چنگال استفاده می شود.پاروهای این بست در شیارهای ریل C یا ریل نگهدارنده قرار می گیرد و لوله فولادی برق یا PVC را داخل آن نگه می دارد.
ورق گالوانیزه مورد استفاده در ساخت این محصول نیز با توجه به نوع کاربرد و میزان وزنی که تحمل می کند دارای ضخامت های مختلفی می باشد.
کف یا کف کانال یا ریل C به دو روش توسط سازندگان ساخته می شود. در برخی موارد کف این امکانات مدیریت کابل سوراخ شده است که عمدتاً برای نصب لوله های فلزی یا PVC استفاده می شود و یا بدون سوراخ ساخته می شوند که عمدتاً برای ذخیره سازی سینی استفاده می شود.

نوع سوراخ دار هنگام اتصال به دیوار و سقف برای اپراتور راحت تر است و نیازی به ایجاد سوراخ جدید برای اتصال به دیوار یا سقف نیست. در زیر به استفاده از انواع مختلف ریل های نگهدارنده برای گیره های قفسه می پردازیم:

 

ریل های کابل برای دو منظور تولید می شوند:

 

1- ریل برای نگه داشتن کابل

2- ریل پشتیبانی لوله های فولادی برق و لوله های برق PVC

 

لازم به ذکر است که با این نوع ریل ها، ابعاد ریل ها با یکدیگر تفاوتی ندارند، تفاوت فقط در اتصال کابل به ریل و لوله به ریل است.

تعداد بازدید از این مطلب: 186
برچسب‌ها: سی ریل ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : مهدی
تاریخ : یک شنبه 1 مرداد 1402
نظرات
انواع سرکابل

آشنایی با انواع سر کابل
برای اتصال کابل های اتصال زمین فشار قوی و متوسط ​​به سایر تجهیزات شبکه برق به دستگاهی به نام سرکابل نیاز داریم. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع سرکابل موجود در بازار برق آشنا کنیم

کابل ها را می توان بر اساس نوع و روش نصب آنها طبقه بندی کرد. هر یک از این کابل ها با توجه به فرآیند ساخت و مواد آنها در محدوده ولتاژی استفاده می شود. بنابراین، طبقه بندی انواع Sarcable به شرح زیر است:

انواع سرکابل
کابل حرارتی
آبجوی خنک
کابل فشرده سازی را وارد کنید
کابل را وصل کنید
کابل کانکس
کابل حرارتی
این کابل ها از روکش های پلی اتیلن قابل جمع شدن حرارتی استفاده می کنند و تا ولتاژ 72.5 کیلو ولت کار می کنند و همانطور که از نام این کابل پیداست گرما جزء لاینفک ابزار نصب است.

اجزای عایق حرارتی

نوار قرمز ماستیک
نوار زرد کنترل استرس
ولتاژ کنترل حرارتی
پوشش حرارتی
بشقاب ها
کابل
تجهیزات زمینی لازم این است که این تجهیزات باید مرحله به مرحله طبق دستورالعمل و با کمک گرما نصب شوند.

مزایای عایق حرارتی:

نصب آسان
یک نوع کابل برای چندین سایز نزدیک به هم قابل استفاده است.
این محصول از پلیمر مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش و ضد ردیابی ساخته شده است که در تماس مستقیم با اشعه خورشید آسیب نمی بیند و خاصیت عایق بسیار خوبی دارد.
انواع کابل های حرارتی

کابل حرارتی فشار متوسط: این سر کابل برای کابل های خشک و روغنی تا محدوده ولتاژ 52 کیلو ولت قابل استفاده است.
کابل حرارتی کم فشار: این کابل برای کابل های خشک تا محدوده ولتاژ 1 کیلو ولت قابل استفاده است.
کابل حرارتی 72.5 کیلو وات: این کابل برای کابل های خشک قابل استفاده است.
کابل روغن کاری شده و روغن کاری شده: از این کابل می توان برای کابل های روغن کاری شده استفاده کرد.
آبجوی خنک
جنس بدنه این کابل ها از سیلیکون ضد تراک می باشد که در این نوع کابل بدنه کابل به همراه صفحات و ولتاژ کنترل برق در کنار هم روی یک فنر قرار می گیرد و برای نصب کافیست پس از آماده سازی کابل و کشیدن فنر کابل را در الگوی دلخواه قرار دهید.


مزایای آبجو سرد:

زمان نصب کوتاه
سبک وزن
امکان پوشاندن چند سایز کابل و کانکتور با یک بدنه وجود دارد.مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش
این کابل به دلیل نرمی و خاصیت ارتجاعی سیلیکون، بهتر از هر ماده عایق دیگری به سطوح ناهموار کابل می چسبد و فرورفتگی ها و برجستگی ها را پر می کند و در نتیجه از ایجاد شکاف و در نتیجه تخلیه جریان جلوگیری می کند.
آب به دلیل خاصیت آبگریز سیلیکون، مسیر پیوسته ای روی کابل ایجاد نمی کند و به دلیل سطح صاف، آلودگی های محیطی در اثر باد یا باران از آن پاک می شود.
به دلیل خاصیت عایق بودن بالای سیلیکون، طول کابل سرد کاهش می یابد که این مزیتی است که باعث می شود در مکان هایی که کمبود فضا برای نصب کابل وجود دارد استفاده شود.
کابل ها را بکشید
در ولتاژهای بسیار بالا، هیچ نوع عایق حرارتی قدرت عایق کافی برای کنترل میدان‌های الکتریکی را ندارد. در فناوری Slip On، تمام قطعات از لاستیک سیلیکونی با کیفیت بالا ساخته شده‌اند و هسته‌های داخلی برای کنترل میدان الکتریکی مخروطی هستند، که درپوش‌ها و هسته‌ها در داخل آن تعبیه شده‌اند و به دقت از نظر ولتاژ و ضخامت میدان الکتریکی با محدودیت محاسبه می‌شوند.استفاده از سیلیکون نه تنها به دلیل قدرت عایق کافی خوب است، بلکه به دلیل محافظت مکانیکی و حرارتی نیز مفید است. در اثر تغییرات حرارتی و انبساط و انقباض کابل، چسبندگی سیلیکون تغییر نمی کند و از آن جلوگیری می شود. این کابل ها نیاز به نگهداری خاصی ندارند و بسیار مقاوم هستند.
کابل را وصل کنید
از این کابل برای اتصال کابل های پلیمری به تجهیزاتی مانند ترانسفورماتور و کلیدهای گاز GIS استفاده می شود.از این کابل می توان برای اتصال و جداکردن کابل ها با عایق پلیمری استفاده کرد.سیستم خشک بوده و در تمامی زوایا قابل نصب است و طراحی آن فشرده و قابل لمس است.از مهم ترین ویژگی های این کابل این است که در صورت لزوم دارای جای مخصوص برای اندازه گیری ولتاژ خازن می باشد.


مزایای:

نصب قابل اعتماد
امکان نصب افقی، عمودی و معکوس (0-360 درجه).
طول کوتاه تر از کابل های طراحی شده بر اساس استاندارد IEC60859
قابل استفاده به صورت خشک و بدون نیاز به روغن عایق
قابلیت جدا شدن سریع از سیستم در صورت بروز مشکل
عدم آسیب به تجهیزات نصب شده بر روی آن در صورت بروز حادثه
تحمل قدرت جریان تا 4000 آمپر
طراحی مناسبی برای کاهش فاصله بین فازها دارد
زانو زدن
کابل مستقیم
کابل کانکس
کابل اتصال СрН, ВН برای نصب به GIS و ترمینال ترانسفورماتور دارای برق تا سطح ولتاژ 245 کیلو ولت می باشد.

مزایای:

برای کابل های دارای عایق پلیمری قابل جدا شدن و اتصال است

دارای ساختار خشک است که در هر زاویه ای قابل نصب است
مطابقت کامل با استاندارد IEC60859
طراحی فشرده
مکانی مخصوص برای اندازه گیری ولتاژ خازن در صورت نیاز
محل مخصوص نصب در الگا یا روغن
کابل هوشمند
اجزای اتصال کابل

اتصال سیم ترانسفورماتور به کابل: این تجهیزات در دو مدل میله ای و پین برای اتصال کابل به سیم ترانسفورماتور عرضه می شود.

جرقه گیر: معمولا دارای نوک های تیز در محل اتصال سیم ترانسفورماتور و کابل می باشد که اثرات مخرب ناشی از تیزی را از بین می برد.

تعداد بازدید از این مطلب: 139
برچسب‌ها: انواع سرکابل ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : مهدی
تاریخ : یک شنبه 1 مرداد 1402
نظرات
انواع کابل شو مسی و آلومینیومی

انواع کابل َشو های مسی و آلومینیومی
اگر در اتصالات برق بند کابل دیده اید اما از نحوه استفاده و نحوه استفاده آن اطلاعی ندارید با ما همراه باشید.در این مقاله سعی داریم به زبان ساده و با تصاویر انواع مختلف این تجهیزات کاربردی را به شما معرفی کنیم.

کابل کش وسیله ای است که ارتباط ایمن بین دستگاه های مختلف ایجاد می کند، در واقع برای اتصال دو یا چند مدار الکتریکی یا دستگاه الکترونیکی، کابل های برق و یا برای اتصال کابل به دستگاه های الکتریکی، کابل های دیگر، سطوح و غیره استفاده می شود. این اتصال می تواند مستقیم باشد یا از پایانه کابل استفاده کند. برای اتصال کابل معمولاً از انتهای کابل استفاده می شود که بسته به نوع آن می تواند لحیم کاری، جوشکاری یا چروک شود. سپس انتهای اتصال کابل با استفاده از پیچ و گیره فنری به ترمینال یا نقطه اتصال ثابت می شود. قرقره های کابل در انواع طرح ها و انواع مواد برای کاربردهای خاص وجود دارند، اما فلز ماده غالب مورد استفاده در این ابزارها است. گاهی اوقات به کابل‌شوی‌ها بسته به کاربردشان، «انکر کابل» می‌گویند.انتهای رابط کابل کش معمولاً با توجه به نوع ترمینال انتخاب و ثابت می شود.برای ترمینال پیچی از کابل شوی دوشاخه یا U شکل، برای سیستم های پیچ و مهره ای از حلقه بسته یا واشر کابل O شکل و برای فشار دادن پین یا تیغه از شاخه های پین استفاده می شود.کابل شوی ها را می توان به عنوان کاهش دهنده اندازه کابل استفاده کرد. کابل شوی را می توان در سیستم های سیم کشی خودرو، جعبه های برق، ماشین آلات، لوازم خانگی، الکترونیک و سایر کالاهای بادوام یافت. برای مصارف الکتریکی، قرقره های کابل معمولاً با لاستیک یا پلاستیک عایق بندی می شوند تا از انتقال تصادفی برق به افراد یا قطعات الکتریکی مجاور جلوگیری شود. انواع دیگر به دلیل قرار گرفتن درپوش کابل یا عدم وجود ولتاژ نیازی به عایق بندی ندارند.
در گذشته برای ایجاد اتصال الکتریکی بین سیم های هادی و نقاط اتصال، سیم ها را مستقیماً به هم می پیچیدند و برای محکم نگه داشتن این اتصال از چسب برق استفاده می کردند که این روش اتصال در مقاله اتصال سیم و کابل ذکر شده است که از ایمن سازی کافی برخوردار نیست.به همین دلیل امروزه از قطعه ای به نام کابل شو استفاده می کنند. اتصال انجام شده با استفاده از این قطعه نسبت به روش های قبلی امنیت بیشتری را برای اتصالات و کاربران ایجاد می کند. به همین دلیل این قطعه در لوازم و قطعات برقی بسیار کاربردی و مهم است. با توجه به کاربرد گسترده این قطعات، داشتن اطلاعات جامع در مورد آن نه تنها برای مهندسان برق بلکه برای همه افراد الزامی است.

انتخاب قرقره کابل مناسب
استفاده از گلند کابل ضعیف باعث افزایش مقاومت در محل متصل شده و در نتیجه باعث آتش سوزی می شود، به همین دلیل انتخاب گلند کابل مناسب بسیار مشکل و مهم است. برای اینکه بتوانیم انتخاب درستی داشته باشیم باید اطلاعات جامعی در مورد انواع گلند کابل و ویژگی های آنها داشته باشیم. این اطلاعات به ما کمک می کند تا با استفاده از کابل یک اتصال امن و بادوام ایجاد کنیم. فلزات لوله ای ساخته می شوند. نوک این لوله ها ابتدا تحت فشار فشرده می شود و سپس سوراخ می شود. علاوه بر این، کابل باید گالوانیزه شود. ed برای جلوگیری از سولفات.برای اتصال کابل به کابل ابتدا باید یک سر کابل را جدا کرد و سپس در جا کابل قرار داد سپس پس از انتخاب کابل با اندازه مناسب آنها را به هم وصل می کنیم و در نهایت محل اتصال را عایق بندی می کنیم نگهدارنده کابل در سایزهای مختلف تولید می شود و موجود است
به طور کلی برای اتصال سیم به شینه و سایر مکان های مورد نظر باید از دستگاه یا ابزاری به نام کابل استفاده شود. یکی از نمونه های مهم قرقره کابل در صنعت، قرقره کابل آلومینیومی می باشد. این محصول بسیار محافظ است و با این نوع کابل تعدادی کاراکتر بر روی قسمتی از کابل حک می شود. علائم حک شده روی قرقره کابل آلومینیومی معمولاً به شرح زیر است:

1- راهنمای این محصول

2- علامت اختصاری گروه یا نام سازنده

3- اندازه قطر سوراخ متناسب با پیچ است

بند کابل شو آلومینیومی مانند سایر کابل ها برای اتصال کابل هادی به شینه استفاده می شود. جنس سینی کابل آلومینیومی معمولاً با مواد کابل رسانا تعیین می شود. (جنس این محصول عمدتاً لوله های آلومینیومی می باشد.)

استفاده از کابل شوی های آلومینیومی غیر استاندارد معمولاً منجر به از دست رفتن توان لازم کابل شوی ها برای انتقال جریان نامی کابل و در نتیجه گرم شدن نقطه اتصال و در نهایت آتش سوزی می شود.هنگامی که دو سینی کابل به طور همزمان با استفاده از یک پیچ باز یا بسته می شوند، معمولاً می توان از دو سینی کابل آلومینیومی به طور همزمان استفاده کرد.

تعداد بازدید از این مطلب: 128
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : مهدی
تاریخ : یک شنبه 1 مرداد 1402
نظرات
تجهیزات ارتینگ

تجهیزات اتصال به زمین
تجهیزات زمین یا تجهیزات زمین به دستگاه ها، تجهیزات و لوازم جانبی اطلاق می شود که برای اتصال و اتصال به زمین در سیستم های الکتریکی استفاده می شود. این تجهیزات شامل مواردی مانند استاپ های اتصال به زمین، گیره های اتصال به زمین، پایه های اتصال به زمین، آشکارسازهای زمین و سایر تجهیزات مشابه می باشد.

تجهیزات زمین برای جلوگیری از خرابی در سیستم الکتریکی به دلیل اختلالات الکتریکی و ضربه های ناخواسته استفاده می شود. گیره های زمین برای آزمایش اتصالات زمین و اندازه گیری مقاومت الکتریکی زمین استفاده می شود. ناودانی های زمینی برای نصب میله های زمین و گیره های زمین استفاده می شود. از ردیاب های زمینی برای یافتن مسیر و محل دقیق کابل های اتصال به زمین استفاده می شود.

تجهیزات ارتینگ در صنایع مختلفی مانند نفت و گاز، برق، الکترونیک، تلفن همراه و ارتباطات، متالورژی و ... کاربرد دارند. این دستگاه ها بخشی از تاسیسات برقی هستند و برای جلوگیری از خطرات الکتریکی و آتش سوزی و ایمنی سیستم های الکتریکی بسیار حیاتی هستند.
ارتینگ چیست؟
زمین یکی از مهم ترین عواملی است که باید ابتدا برای اطمینان از ایمنی خانه خود در نظر بگیرید.نقش مهمی در محافظت از کاربر در برابر برق گرفتگی دارد. علاوه بر این از آسیب دیدگی مدار جلوگیری می کند و امکان هرگونه انفجار سیم در هنگام خرابی عایق را از بین می برد.

اصطلاح "ارتینگ" به روش اتصال قطعات فلزی تاسیسات الکتریکی به زمین اشاره دارد. از سوی دیگر، اتصال بخش فلزی یک دستگاه الکتریکی به صفحه زمین توسط یک هادی قوی با مقاومت کم نیز به عنوان زمین یا زمین تعریف می شود.

اتصال زمینی تجهیزات، اتصالی است که توسط یک پیوند فلزی بین بدنه هر وسیله الکتریکی یا نقطه خنثی، حسب مورد، به خاک عمیق‌تر زمین ایجاد می‌شود. اتصال فلزی معمولاً از سیم مسطح MS، سیم تخت CI، سیم GI است که باید در شبکه زمین نفوذ کند.

ارتینگ تجهیزات بر اساس استانداردهای IS:3043-1987 می باشد.
طبقه بندی تجهیزات الکتریکی IS: 1980-9409
قوانین و اقدامات مهم ایمنی زمین بر اساس قوانین IE 1956 است
راهنمای اثرات جریان عبوری از بدن انسان - IS: 1997-8437
حفاظت از ساختمان ها و سازه ها در برابر صاعقه – IS:1969-2309
زمین: جرم رسانای زمین که پتانسیل الکتریکی آن به طور کلی در هر نقطه صفر در نظر گرفته می شود.
الکترود زمین: هادی یا گروهی از هادی ها که در تماس نزدیک با زمین هستند و به عنوان اتصال الکتریکی به زمین ارائه می شوند.مقاومت الکترود زمین: مقاومت الکتریکی یک الکترود زمین در برابر جرم کل زمین.
رسانای زمین: هادی محافظی است که ترمینال اصلی زمین را به الکترود زمین یا سایر وسایل اتصال به زمین متصل می کند.
یکسان سازی پتانسیل: یک اتصال الکتریکی که قطعات رسانای در معرض مختلف و قطعات رسانای خارجی را تقریباً در پتانسیل یکسان قرار می دهد.
مثال: هادی محافظ بین اتصال، هادی های زمین و رایزرهای سیستم های AC/HV، در صورت وجود.


گرادیان پتانسیل: اختلاف پتانسیل در واحد طول اندازه گیری شده در جهتی که حداکثر است.
ولتاژ لمسی: PD بین سازه فلزی زمین شده و نقطه ای روی سطح زمین که با فاصله افقی یک متری از هم جدا شده است.
ولتاژ فاز: PD بین دو نقطه روی زمین که با فاصله یک پله (پله)، یک متر در نظر گرفته شده اند.
شبکه زمین: سیستمی از الکترودهای اتصال به زمین متشکل از اتصال دهنده های متصل به هم که در زمین مدفون شده اند تا زمین مشترک را برای دستگاه های الکتریکی و سازه های فلزی فراهم کنند.
پد زمینی: یک سیستم زمینی متشکل از شبکه ای از هادی های مدفون به صورت افقی. این برای حذف جریان های گسل زمین به زمین عمل می کند و همچنین به عنوان یک سیستم هادی پیوند همسان پتانسیل عمل می کند.چرا زمین کردن مهم است؟


زمین برای اطمینان از موارد زیر مهم است:

ایمنی پرسنل
ایمنی تجهیزات
از آسیب دیدگی تجهیزات به دلیل جریان های قوی اجتناب کنید یا حداقل آن را به حداقل برسانید
بهبود قابلیت اطمینان سیستم قدرت
طبقه بندی زمین
زمین معمولا به تقسیم می شود

سیستم زمین (اتصال بین بخشی از نیروگاه در یک سیستم عامل، مانند سیم پیچ خنثی LV ترانسفورماتور قدرت) و زمین.
اتصال زمین تجهیزات (زمین ایمنی) بدنه تجهیزات (مانند بدنه موتور، مخزن ترانسفورماتور، جعبه سوئیچ، میله های عملیاتی قطع کننده های مدار هوا، بدنه قطع کننده LV، بدنه قطع کننده HV، بدنه قطع کننده مدار برق و غیره) به زمین.

تعداد بازدید از این مطلب: 135
برچسب‌ها: تجهیزات ارتینگ ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : مهدی
تاریخ : یک شنبه 1 مرداد 1402
نظرات
کلید حرارتی

نحوه عملکرد کلید حرارتی:
عبور جریان الکتریکی از ترموسوئیچ باعث افزایش دمای آن می شود. از طرف دیگر ویژگی های فلزی که در ساخت کلید حرارتی استفاده می شود باعث می شود که هر دو فلز با مقداری افزایش دما منبسط شوند. دو فلز به کار رفته در کلید دارای ضرایب انبساط متفاوتی هستند و این اختلاف ضریب انبساط باعث می شود که فلز با ضریب انبساط بیشتر با افزایش دما به سمت فلز با ضریب انبساط کمتر خم شود. در نتیجه این فرآیند جریان الکتریکی را مستقیماً یا با کمک اهرم ها قطع می کند. اگر به ساختار کلید حرارتی دقت کنید متوجه می شوید که دو آهنربا در پایین و بالای پره ها قرار گرفته اند. وجود این آهنرباها در ساختار ترموسوئیچ از ایجاد جرقه و سوختگی در ناحیه اتصال جلوگیری می کند.


کاربردهای کلید حرارتی:
در این قسمت از سوال، عملکرد ترمال شکن چیست؟ ما جواب میدهیم. در این قسمت با ما همراه باشید تا بدانید عملکرد کلید حرارتی چیست اولین و مهم ترین کاربردی که می توان در مورد کلید حرارتی توضیح داد، کلیدزنی مدارهای موتور است که یکی از مزایای کلید حرارتی محسوب می شود. حفاظت قابل تنظیم برای اضافه بار مغناطیسی و همچنین اضافه بار حرارتی یکی دیگر از کاربردهای کلید حرارتی است.این دستگاه ها از موتور الکتریکی در برابر خطراتی مانند آسیب الکتریکی محافظت می کنند و در نتیجه ایمنی را افزایش می دهند. کلید حرارتی با ایجاد تاخیر حرارتی هنگام راه اندازی موتور از گرم شدن آن در اثر اضافه بار جلوگیری می کند.کلیدهای حرارتی انواع مختلفی در بازار موجود است و هر نوع دارای ویژگی های خاص خود می باشد.
با این حال برخی از ویژگی های کلیدهای حرارتی آنها را در مقایسه با انواع دیگر بهتر و برتر می کند. به عنوان مثال، یک کلید حرارتی خوب، کلیدی است که قابلیت اضافه کردن تجهیزات اضافی را داشته باشد. کلید حرارتی باکیفیت دارای دکمه تست می باشد و برای تست سرویس پذیری قطعه استفاده می شود. از دیگر ویژگی های کلید حرارتی با کیفیت می توان به وجود 0 و 1 شست برای قطع برق اشاره کرد. کلید حرارتی علاوه بر عناصر ذکر شده قابلیت تنظیم محدوده جریان مجاز را نیز دارد. بدین ترتیب این قطعه دارای کلید چرخشی است که با استفاده از آن می توان جریان مناسب و مورد نیاز را تنظیم کرد. در مورد معایب ترموسوئیچ باید گفت که معایب خاصی برای آن گزارش نشده است.


تفاوت کلیدهای حرارتی و غیرفلزی:
کلیدهای حرارتی انواع مختلفی دارند و برای شناخت انواع کلیدهای حرارتی در این قسمت بیشتر در مورد تفاوت کلیدهای حرارتی با کلیدهای غیرفلزی توضیح خواهیم داد.برای قطع و وصل مدار برق از کلیدهای حرارتی استفاده می شود. این در حالی است که Bmetal فقط توانایی شکستن مدار را دارد. در مورد عملکرد بی متال لازم به توضیح است که با کمک تیغه بی متال که در مسیر سیم پیچ کنتاکتور قرار دارد در صورت بروز خطا یا مشکل می توان مدار را قطع کرد.استفاده از کلید حرارتی در مقابل خطای جریان حرارتی یعنی. اضافه بار و همچنین در برابر خطای جریان مغناطیسی به عنوان مثال. مدار کوتاه.

اما در مورد بی متال باید گفت که این قطعه تنها در یک حالت می تواند واکنش نشان دهد و آن در برابر خطای جریان حرارتی ناشی از گرمایش موتور است. سوئیچ حرارتی روی خود سوئیچ شاسی کلید روشن و خاموش دارد اما بی متال این قابلیت را ندارد. محل کلید حرارتی به عنوان کلید قطع کننده در ابتدای خط تغذیه و قبل از کنتاکتور است اما بی متال بر روی مدار کنترل عمل کرده و بعد از کنتاکتور قرار می گیرد.


کلید حرارتی مغناطیسی چیست:
در پاسخ به این سوال که کلید حرارتی مغناطیسی چیست؟ باید گفت این نوع کلید نقش خاص خود را دارد و سیستم های الکتریکی را در برابر جریان زیاد در مدار محافظت می کند.در این نوع کلیدها برای هر فاز یک هسته مجزا در نظر گرفته می شود و دور هر یک از آنها چندین دور سیم پیچ وجود دارد.

تعداد بازدید از این مطلب: 139
برچسب‌ها: کلید حرارتی ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : مهدی
تاریخ : یک شنبه 1 مرداد 1402
نظرات

درباره ما
بین موزیک دانلود آهنگ جدید به هيچ ارگــان و گـروهي وابسته نبـوده و صرفــا بمنظور بهبود روند موسيقي کشور و ارائه خدمات فرهنگي هنـري به ايرانيان عزيز مشغول فعاليت مي باشد.
منو اصلی
پیوندهای روزانه
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید