اینورتر چیست؟
دانلود جدیدترین موزیک ها
اطلاعات کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



موضوعات
لینک دوستان
نویسندگان
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 455
:: کل نظرات : 10

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 4

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 497
:: باردید دیروز : 258
:: بازدید هفته : 3980
:: بازدید ماه : 8492
:: بازدید سال : 46344
:: بازدید کلی : 1672244
اینورتر چیست؟

اینورتر چیست؟
این محصول نام های زیادی مانند درایو، درایو فرکانس متغیر، کنترل سرعت موتور یا VFD دارد که در لغت به معنای ترانسفورماتور است و وظیفه آن تبدیل جریان DC به جریان متناوب و کنترل و راه اندازی موتور و بین منبع تغذیه و موتور است. قرار داده شده.

انواع ترانس سه فاز و تک فاز

اینورترها در برق صنعتی، لوازم خانگی و صنعتی مانند ماشین لباسشویی، یخچال، آسانسور خانگی، پمپ آب، تهویه مطبوع و غیره استفاده می شوند. در جاهایی که حرکت وجود دارد این قابلیت باعث افزایش فرکانس و سطح ولتاژ خروجی با تقویت ترانسفورماتور می شود. به سطح ولتاژ و فرکانس مورد نظر و تامین و تولید خروجی AC با ولتاژ و فرکانس مورد نیاز کاربر. در نهایت از برق متناوب تولید شده در خروجی اینورتر می توانیم انواع موتورهای سه فاز AC را کنترل و راه اندازی کنیم.

درایو فرکانس متغیر (VFD) چیست؟
درایو فرکانس متغیر (VFD Inverter یا Variable Frequency Drive) نوعی کنترل کننده الکتروموتور است که با تغییر ولتاژ و فرکانس اعمالی، موتور را با سرعت و ولتاژ مناسب می چرخاند.در کاربردهایی که موتور نیازی به کارکردن با سرعت کامل ندارد، می توان از درایو VFD برای کاهش فرکانس و ولتاژ برای مطابقت با بار روی موتور استفاده کرد. در کاربردهایی که به سرعت موتور متغیر نیاز دارند، یک درایو VFD به راحتی می تواند با افزایش یا کاهش سرعت چرخش موتور، سرعت مورد نیاز را تامین کند.

این نوعاینورتر که به اختصار VFD نامیده می شود، نوعی واحد کنترل سرعت موتور و سیستمی برای کنترل سرعت چرخش موتور AC با کنترل فرکانس توان اعمال شده به موتور الکتریکی است. اینورتر قدرت را کنترل می کند. در اکثر موارد درایو فرکانس متغیر شامل یک یکسو کننده است، به طوری که برق DC مورد نیاز اینورتر از برق AC اصلی شهر با ولتاژ 220 ولت و فرکانس 50 هرتز تامین می شود تا ابتدا برق متناوب تبدیل شود. تبدیل آن به برق AC مورد نیاز و از آنجایی که سرعت چرخش موتور الکتریکی با فرکانس رابطه مستقیم دارد، با تغییر فرکانس نسبی و ولتاژ اعمال شده به موتور، سرعت شفت را کنترل و راه اندازی می کند. موتور الکتریکی. AC مخفف جریان متناوب و DC مخفف جریان مستقیم است.از آنجایی که اینورتر یک جزء اصلی است، درایو فرکانس متغیر گاهی اوقات اینورتر یا درایو نامیده می شود. این محصول قابلیت کنترل و راه اندازی موتورهای سه فاز تا 11 کیلووات و موتورهای سه فاز با توان بالاتر از طریق برق ورودی تک فاز را دارد.

البته اینورتر در الکترونیک تعریف دیگری دارد:

جریان مستقیم ترانسفورماتور یا اینورتر AC به عناصری گفته می شود که جریان مستقیم را به جریان متناوب تبدیل می کنند. هر وسیله ای که برق DC را به برق AC تبدیل می کند اینورتر (مبدل AC به AC) نامیده می شود.

موج تولید شده توسط اینورترها یک موج مربعی است که با استفاده از فیلترهای مخصوص (نمک ها و خازن ها) می توان آن را به موج سینوسی تبدیل کرد. اینورترها به صورت تک فاز و سه فاز در بازار موجود می باشند. کاری که این مبدل ها انجام می دهند برعکس کاری است که یکسو کننده ها (AC به DC) انجام می دهند. اینورترها هیچ قطعه متحرکی ندارند و در طیف وسیعی از کاربردها، از منبع تغذیه کامپیوتر گرفته تا وسایل نقلیه بزرگ حمل و نقل استفاده می شوند. اینورترها معمولا برای تامین جریان AC از منابع DC مانند پنل های خورشیدی یا باتری ها استفاده می شوند.بازتابنده نوسانگر الکترونیکی قدرت بالایی دارد. دلیل این نام گذاری این است که این دستگاه عملکرد معکوس یک اینورتر برق معمولی AC به DC را انجام می دهد.

در واقع اینورتر یا موتور AC وسیله ای است که با استفاده از آن می توان سرعت موتور AC سه فاز را بدون کاهش قدرت و گشتاور موتور کنترل کرد. اینورترها در ظرفیت های مختلفی ساخته می شوند، به عنوان مثال برای یک موتور 20 اسب بخار باید از اینورتر 20 اسب بخار استفاده شود. اینورترها از نظر ورودی به دو دسته تکفاز و سه فاز تقسیم می شوند. البته خروجی همه آنها سه فاز است. برای ترانسفورماتورهایی که قدرت آنها بیش از 3 اسب بخار است فقط از ورودی های سه فاز استفاده می شود. برخی از ترانسفورماتورهای ولتاژ پایین هشداری دارند که نباید برای تغذیه چراغ های فلورسنت معمولی استفاده شوند. دلیل این هشدار اتصال موازی خازن یکسو کننده برق با LED است. با برداشتن کندانسور مشکل حل می شود.


اینورترها از نظر فاز و شکل موج خروجی
اینورترها از نظر تبدیل فاز و همچنین از نظر شکل موج خروجی به دو نوع اصلی تک فاز و سه فاز تقسیم می شوند و به چهار نوع زیر تقسیم می شوند:

خروجی موج مربعی
مدولاسیون خروجی MSW سینوسی یا نیمه سینوسی
خروجی سینوسی خالص PSW
کاربرد بازتابنده
اینورتر یا درایو فرکانس متغیر برای راه اندازی و کنترل دور موتور در صنایع مختلف استفاده می شود.

انواع پمپ های صنعتی و ساختمانی
سیستم های تامین آب با بوستر پمپ
فن های صنعتی مانند فن کوره، فن گلخانه ای، فن تهویه، فن برج خنک کننده، فن تونل و غیره
دمنده
آسانسور
دوک های موتور در ماشین های نجاری و فرز CNC
ماشین آلات خم و برش
دستگاه جوش
انواع جرثقیل سقفی و تاورکرین سنگین
تسمه نقاله
دستگاه های اکسترودر
انواع ماشین آلات چاپ
ماشین آلات بسته بندی
انواع ماشین آلات صنایع تزریق پلاستیک
پارکینگ طبقاتی
انتقال برق HVDC
موتورهای الکتریکی برای وسایل نقلیه الکتریکی
استفاده در پنل های خورشیدی
منبع تغذیه
منابع برق اضطراری
بخاری القایی


چگونه یک اینورتر مصرف برق را کاهش می دهد؟
اینورتر به صورت هوشمند بار موتور را تشخیص می دهد و با توجه به همان بار به موتور جریان می دهد و این جریان اغلب کمتر از جریان نامی موتور است. بنابراین موتور با توجه به میزان مصرف جریان را از شبکه می گیرد و در نهایت کاهش هزینه برق مصرفی را خواهیم داشت.
معمولاً سازمان برق برای مصرف کننده بار راکتیو از شبکه سراسری جریمه می کند که عموماً با نصب بانک های خازنی در کارخانه ها حل می شود.از آنجایی که موتورهای القایی یکی از مصرف کنندگان اصلی بار راکتیو هستند، این مشکل با استفاده از اینورتر قابل حل است. اینورترها دارای یک بانک خازن در داخل هستند و در نتیجه مصرف بار راکتیو موتور را جبران می کنند، موتور در نهایت فقط بار فعال را از شبکه برق مصرف می کند، بنابراین شامل جریمه نمی شود و نیازی به نصب خازن خارجی نخواهد داشت.

بانک از آنجایی که موتور دارای بار راکتیو شبکه است، اگر از درایو برای راه اندازی و کنترل موتور استفاده شود، چون موتور دارای بانک خازن است، بار راکتیو را جبران می کند و فقط بار اکتیو را از شبکه برق مصرف می کند، بنابراین جریان مصرفی بسیار کاهش می یابد.
در بسیاری از برنامه ها، راه اندازی به انرژی زیادی نیاز دارد. موتور خاص با قدرت بالاتر انتخاب می شود، بنابراین در حین کار از جریان بیشتری از شبکه استفاده می کند. در صورت استفاده از اینورتر، اینورتر در هنگام راه اندازی به طور خودکار این جریان را به مقدار لازم افزایش می دهد و در حین کار آن را به مقدار لازم کاهش می دهد، به این ترتیب به طور کلی هزینه برق مصرفی بسیار کاهش می یابد.

در بسیاری از کاربردها موتور در هنگام راه اندازی جریان بسیار بالایی از شبکه می گیرد و باعث افت ولتاژ شبکه و آسیب به تاسیسات منبع تغذیه و سایر دستگاه ها می شود که این جریان تا 6 برابر جریان نامی موتور است. بله، اگر از اینورتر استفاده کنید، این جریان اضافی بسیار کم خواهد بود (حداکثر 0.2 برابر). به عنوان مثال، اگر موتور با جریان اسمی 10 آمپر کار می کند، این جریان در هنگام راه اندازی تا 60 آمپر است، در صورت استفاده از اینورتر، این جریان حداکثر تا 12 آمپر است و موتور کند می شود. . این توانایی جدای از کاهش هزینه برق باعث افزایش عمر مفید موتور می شود.
امکان استفاده از برق 220 ولت تکفاز به جای 380 ولت سه فاز برای راه اندازی موتور سه فاز با حداکثر توان 4 کیلو وات که به این معنی است که یک موتور سه فاز به طور معمول کاملاً با برق خانگی قابل تغذیه است.
در پمپ ها و فن ها دبی متناسب با سرعت موتور است اما توان مصرفی متناسب با مکعب سرعت است. به عنوان مثال، اگر دور موتور 50 درصد کاهش یابد، توان مصرفی مورد نیاز 12 است.5 درصد خواهد بود که به معنای 87.5 درصد صرفه جویی در انرژی است.



تعداد بازدید از این مطلب: 356
برچسب‌ها: اینورتر ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : مهدی
تاریخ : سه شنبه 19 ارديبهشت 1402
نظرات
مطالب مرتبط با این پست

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








درباره ما
بین موزیک دانلود آهنگ جدید به هيچ ارگــان و گـروهي وابسته نبـوده و صرفــا بمنظور بهبود روند موسيقي کشور و ارائه خدمات فرهنگي هنـري به ايرانيان عزيز مشغول فعاليت مي باشد.
منو اصلی
پیوندهای روزانه
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید