پاپینگ
دانلود جدیدترین موزیک ها
اطلاعات کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



موضوعات
لینک دوستان
نویسندگان
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 455
:: کل نظرات : 13

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 4

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 11
:: باردید دیروز : 124
:: بازدید هفته : 3618
:: بازدید ماه : 8130
:: بازدید سال : 45982
:: بازدید کلی : 1671882
پاپینگ

پاپینگ

اتصالات در خطوط لوله برای انشعاب، مسیریابی مجدد، بستن خطوط، تغییر اندازه و غیره استفاده می شود. زانوها، فلنج ها، کوپلینگ ها و شاخه ها (Boss) ،پاپینگ جزو اتصالات محسوب می شوند. بسته به نوع اتصال که جوشی، بی صدا یا آجدار است و همچنین میزان فشار کاری، نوع اتصالات نیز متفاوت است. بسته به نسبت فشار (Pressure Rating) خطوط، استانداردهای اتصال متفاوتی تعریف می شود. به عنوان مثال، استاندارد ASME B16.9 برای منیفولدهای همه منظوره مناسب است و استاندارد ASME B16.31 مقرراتی برای لوله کشی با فشار بالا دارد.
از آرنج برای چرخش 90 یا 45 درجه جریان استفاده می شود. اما علاوه بر این اندازه ها، در طرح های خاص، آرنج با درجات غیر سنتی نیز به سفارش ساخته می شود. مفصلی که باعث برگشت 180 درجه درج‌های فعلی می‌شود، «بازگشت» یا «بازگشت» نامیده می‌شود که می‌توان آن را به عنوان مفصل زانو طبقه‌بندی کرد. هنگام ساخت کویل بر روی مبدل های حرارتی و مخازن تهویه از برگشت ها استفاده می شود.

انواع زانویی لوله

بسته به شعاع چرخش دو نوع زانو تولید و عرضه می شود که شعاع بلند و شعاع کوتاه (Long-Radius, Short Radius) هستند.زانوهای شعاع بلند با شعاع ⅕ برابر با قطر اسمی لوله و برای اندازه های ¾ و بزرگتر و زانوهای شعاع کوتاه با شعاع برابر با قطر اسمی لوله. استاندارد ASME B16.9 برای شعاع بلند و ASME B16.28 برای شعاع کوتاه، ابعاد استاندارد را مشخص کرده اند. یک نوع زانویی 90 درجه با تغییر جهت اندازه لوله را تغییر می دهد که به آن زانویی کاهنده می گویند. شعاع آرنج کاهنده ⅕ برابر با قطر اسمی انتهای بزرگتر است.

زانو در حال افول

میتر
برای تغییر جهت لوله های بزرگتر از 10 اینچ که در فشار کم کار می کنند و افت فشار در آنها اهمیت چندانی ندارد، می توان این کار را با کمک چند قطعه لوله که زاویه 90 درجه را فراهم می کند انجام داد. میترها می توانند از دو، سه یا چند قسمت ساخته شوند. هر چه تعداد قطعات بیشتر باشد، مقاومت هیدرولیکی میتر کمتر می شود. به طور کلی، مقاومت جریان مخروطی سه تکه تقریباً دو برابر زانویی با شعاع بلند معادل است، اما از نظر اقتصادی، مخروط نسبت به زانویی مشابه اقتصادی تر است.

خط لوله زاویه دار

نحوه نمایش یک متر روی نقشه به شرح زیر است:

BE 15 اره نواری 4 اسلات.9 میلی متر THK 56 اینچ

که یک میتر اریب چهار تکه به ضخامت 15.9 میلی متر به اندازه 56 اینچ است.

سه راهی لوله
سه راهی برای انشعاب خطوط اصلی استفاده می شود. شاخه گرفته شده می تواند زاویه 90 درجه داشته باشد و 45 درجه از آن جدا شود.

تی شرت سر گاو

سه راهی لوله

سه راهی ها با توجه به سایز لوله انشعاب به سه دسته تقسیم می شوند:

چای برابر

اگر قطر شاخه برابر با قطر خط اصلی باشد به آن Equal Tee یا Straight Tee می گویند.

چای برابر


سه راهی تبدیل

در این نوع سه راهی ها اندازه شاخه کوچکتر از اندازه جریان اصلی است که به آن کاهنده نیز می گویند.

 

سه راهی تبدیل


تی شرت سر گاو

نوع دیگری از سه راهی که کاربرد خاصی دارد، Bullhead است که قطر ثانویه آن بزرگتر از قطر اولیه است و به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد. برای سه راهی های کاهنده، قطر انشعاب نمی تواند کمتر از نصف قطر لوله اصلی باشد.

تی شرت سر گاو

نوع دیگری از سه راهی که کاربرد خاصی دارد، Bullhead است که قطر ثانویه آن بزرگتر از قطر اولیه است و به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد.برای سه راهی های کاهنده، قطر انشعاب نمی تواند کمتر از نصف قطر لوله اصلی باشد.

انواع دیگری از چنگال ها نیز به روش Bonney Forge ساخته می شوند که عبارتند از:

اتصالات WELDOLET
اتصالات اسکلتی
اتصالات رزوه ای
فیتینگ زانو
اتصالات LATROLET
اتصالات CAP
اتصالات WELDOLET چیست؟
این شاخه ای از لوله اصلی است که روی لوله قرار می گیرد و 90 درجه کمتر از خط اصلی انشعاب می گیرد. محدوده استفاده از این نوع انشعاب برای سایز لوله ⅜ اینچ تا سایز 60 اینچ می باشد. اصطلاح WELDOLET به معنای خروجی جوش است. با جوش دادن سمت منحنی شیر به لوله اصلی وصل می شود و لوله انشعاب به لبه عقب آن جوش داده می شود. این انشعاب بر اساس استاندارد ASME B16.25 ساخته شده و عموماً از متریال ASTM A 105-A 350-A 182 برای ساخت آن استفاده شده است.

اتصالات WELDOLET

کانکتورهای SOCKOLET چیست؟
اتصالات اسکلتی

این اتصال همانند اتصال WELDOLET است با این تفاوت که انشعاب ثانویه توسط یک اتصال بی صدا به آن متصل می شود، به این صورت که سمت منحنی پریز به لوله اصلی جوش داده می شود و لوله انشعاب از لوله وارد پریز می شود. طرف دیگر و قسمت بیرونی بین لوله و سوکت جوش داده شده است.SOCKELET مخفف دو کلمه SOCKET OUTLET است.

محدوده استفاده از این اتصال به فشار کاری بستگی دارد و اندازه آن مطابق با استاندارد ASME B16.11 می باشد. برای درجات تا سه هزار پوند، یک پیوند ⅛ اینچ تا 4 اینچ را می توان منشعب کرد و می توان تا درجه شش هزار از ¼ اینچ تا 2 اینچ استفاده کرد.

اتصال THREADOLET چیست؟

از این اتصال برای گرفتن انشعاب از خط لوله نیز استفاده می شود و برای نصب سمت منحنی روی لوله اصلی جوش داده می شود و لوله انشعاب که سر آن باید رزوه شود وارد تردولت شده و با پیچ بسته می شود. این اتصال برای انشعابات از ⅛ تا 4 اینچ استفاده می شود و ساخت آن بر اساس استاندارد ASME B1.20.1 می باشد.

اتصال ELBOWLET چیست؟

کاهنده ای که روی زانوها نصب می شود (پرتو بلند یا کوتاه). این اتصال در سه نوع MALE WELD، BUTT WELD و THREAD انجام می شود.

شاخه LATROLET چیست؟
از این نوع اتصال برای گرفتن انشعاب 45 درجه از خط لوله استفاده می شود که همگی با جوش لوله اصلی به هم متصل می شوند و به صورت WELDOLET و SOCKOLET و همچنین RHREADOLET برای اتصال به لوله انشعاب ساخته می شوند.مشخصات این نوع اتصال به شرح زیر است:

انتهای پخ در ASME B16-25
برای ASME B 16-11 نوع "بی صدا" استاندارد
نوع رزوه ای بر اساس استاندارد ANSI B1-20-1
کلاهک

درپوش لوله یا کلاهک

CAP برای مسدود کردن انتهای خطوط استفاده می شود. این اتصال مانند سایر اتصالات در سه حالت BUTT WELD، BUTT WELD و THREAD انجام می شود. اگر نوع پیچ CAP از بیرون رزوه شود، PLUG نامیده می شود. شاخه ها مربع، شش ضلعی و گاهی گرد هستند.

خط لوله Plug (PLUG).

کاهنده

زمانی که می خواهیم دو لوله را با قطره های مختلف به هم وصل کنیم، از REDUCER استفاده می کنیم. گیربکس ها به دو صورت متحدالمرکز (CC:CONCENTRIC) و اکسنتریک (ECC:ECCENTRIC) تولید می شوند.



تعداد بازدید از این مطلب: 141
برچسب‌ها: پاپینگ ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : مهدی
تاریخ : دو شنبه 20 شهريور 1402
نظرات
مطالب مرتبط با این پست

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








درباره ما
بین موزیک دانلود آهنگ جدید به هيچ ارگــان و گـروهي وابسته نبـوده و صرفــا بمنظور بهبود روند موسيقي کشور و ارائه خدمات فرهنگي هنـري به ايرانيان عزيز مشغول فعاليت مي باشد.
منو اصلی
پیوندهای روزانه
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید